"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ønsker meg en APA med god smaksfylde og godt humlekick uten for mye alkohol. Maltoppskrifta er løst basert på Zainasheffs på s.134 i Brewing Classic Styles. Jeg er usikker på IBU-beregninga. Ikke at jeg er så opphengt i det tallet, jeg tenker i retning "nok, men langt unna for mye". Sånn 35ish. Her ligger det 6 Ibu på 60 minutter, og så spørs det hva jeg får ut av WP på 80 grader i 10 minutter. Jeg får dessuten opplevd bitterhet ut av denne tørrhumlinga, også, så basert påden begrensede erfaringa jeg har med denne formen for humling, vil jeg tro at dette skulle holde sånn akkurat. Men jeg vil veldig gjerne ha kommentarer på det.

APA med Lemondrop og Mosaic oktober 2018

OG 1.048, FG 1.011 (77% utgjæring), ABV 4,9%, SRM 15. Meske på 67 grader + 72. Batch sparge, 80% effektivitet.
Malt til 24 liter ferdig øl.

3,5 kg Pale malt
1,0 kg Lyst münchner
0,5 kg Hvetemalt
0,3 kg Special Roast 100 EBC
Humle (32 liter til kok, 28 liter etter kok)
5 gr Simcoe (13%) @ 60
25 gr Lemondrop (5,5%) @ WP 80/10
25 gr Mosaic (12,5%) @ WP 80/10
20 gr Lemondrop DH etter 2 dager
20 gr Moasaic DH etter 2 dager
30 gr Lemondrop DH etter 6 dager
30 gr Moasiac DH etter 6 dager
Gjær
WLP 013 London Ale

Hei,

Jeg prøver meg på en delvis hjemmekomponert IPA, og vil gjerne ha innspill på oppskrift.

Inspirasjonen er Northern Trails No. 2 som Mikkeller har brygget for SAS. Inspirasjon i den forstand at jeg skal bruke samme humler i tillegg til litt hvete, forøvrig har jeg ikke andre ambisjoner om å få til en frisk og god DIPA.

Humlene som er angitt på Northern Trails boksen er Mosaic, Nelson Sauvin, Citra og Simcoe, og etter litt googling har jeg tenkt Mosaic som bitter og resten for aroma. Humleskjema er dels tatt fra en annen IPA jeg har brygget, men mengdene er jeg svært usikker på. Jeg har komponert oppskriften i Brewfather, og ser at jeg kommer ut med IBU på 183 som er innenfor langt utenfor alle IPA stilene i Brewfather såvidt jeg kan se, men det samme gjelder en annen DIPA jeg har brygget og som jeg ble veldig fornøyd med.

I oppskriften jeg har brukt som utgangspunkt for maltsammensteningen er det angitt 90 min kok. Usikker på hva jeg oppnår med dette all den tid det er bare drøyt 3% pilsnermalt, men jeg har nå tatt det med allikevel, det er samme andel pilsnermalt i den oppskriften så jeg tenker at det uansett ikke blir helt feil.

Alle konstruktive innspill tas imot med takk :)

IPA - Mosaic-Citra-Simco-Nelson
American-Style India Pale Ale
7.1% / 16.6 °P
All Grain

Brewtools B40pro 27L Batch
72% efficiency
Batch Volume: 20 L
Boil Time: 90 min

Mash Water: 20.98 L
Sparge Water: 14.07 L
Total Water: 35.05 L
Boil Volume: 30.25 L
Pre-Boil Gravity: 1.056

Vitals
Original Gravity: 1.068
Final Gravity: 1.014
IBU (Tinseth): 183
Color: 15.8 EBC

Mash
Temperature — 67 °C — 60 min
Mash Out — 77 °C — 10 min

Malts (6 kg)
5 kg — Muntons Pale Malt Maris Otter — Grain — 5 EBC
500 g — BestMalz Wheat Malt — Grain — 4.8 EBC
200 g — Muntons Caramel/Crystal Malt — Grain — 118 EBC
200 g — Hoepfner Carapils — Grain — 4 EBC
96 g — Bairds Caramalt Malt — Grain — 30 EBC

Hops (340 g)
100 g — Mosaic 12.25% — Boil — 90 min
30 g — Mosaic 12.25% — Boil — 45 min
15 g — Mosaic 12.25% — Boil — 30 min
30 g — Citra 12% — Boil — 1 min
30 g — Nelson Sauvin 12% — Boil — 1 min
30 g — Simcoe 12.4% — Boil — 1 min

30 g — Citra 12% — Dry Hop — day 3
30 g — Nelson Sauvin 12% — Dry Hop — day 3
30 g — Simcoe 12.4% — Dry Hop — day 3

5 g — Citra 12% — Dry Hop — day 8
5 g — Nelson Sauvin 12% — Dry Hop — day 8
5 g — Simcoe 12.4% — Dry Hop — day 8

Yeast
1.7 pkg — White Labs WLP001 California Ale

Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol

Min første reaskjon er at du brenner av fryktelig mye fin humle til ingen nytte i de enorme bittertilsetningene. Du kjenner neppe forskjell på 80 og 180 IBU. Jeg veit ikke om det kommer noe spesielt av smak ut av dette, men det jeg kan se du får, er unødig mye tanniner.

Min første reaskjon er at du brenner av fryktelig mye fin humle til ingen nytte i de enorme bittertilsetningene. Du kjenner neppe forskjell på 80 og 180 IBU. Jeg veit ikke om det kommer noe spesielt av smak ut av dette, men det jeg kan se du får, er unødig mye tanniner.

Takk for nyttig kommentar, da skal jeg redusere den til jeg kommer ned mot 80 !

Tenker du at det er kun på bitterhumle du ville redusert ?
Både mengder og tidspunkt for aromahumlene er jeg usikker på, vil jo helst at det skal bli et rimelig balansert øl, og om jeg reduserer såpass mye på bitterhumle bør kanskje noen av de andre tilsetningene også reduseres .. ?

Jeg ville brukt litt Simcoe som bitterhumle, tilsatt ved 60. Det er alt jeg ville tilsatt under koking. Så ville jeg tilsatt en del ved en hopstand. Kjøl ned til 80 grader, og la stå i 10 minutter før du kjøler videre. Tørrhumlinga ville jeg delt i to, som du gjør, men jeg ville tilsatt 2/5 etter to dager, og 3/5 etter 4 dager. Så ville jeg tappet opp etter 10 dager, forutsatt at ølet var utgjæret, selvfølgelig.

Med et sånt skjema maksimerer du aromaoljeutbyttet. Lenge og grader på hopstanden kan varieres. 20 minutter på 65 grader vektlegger aromaoljene enda mer, men gir mindre bitterhet.

Her er, som et eksempel, et skjema jeg brukte på en NEAPA på 5% nå nylig (25 liters batch):
5 gr Simcoe (13%) @ 60
30 gr Mosaic DH etter 6 dager

Denne er ikke veldig bitter, og det er vanskelig å anslå IBU når du gjør det på denne måten. Til ditt øl ville jeg jekket opp Simcoe-tilsetningen til den ga 50 IBU, for sikkerhets skyld. Jeg tror du vil oppleve resultatet som bittert nok i massevis.

En litt mer konservativ måte å gjøre det på, som jeg brukte i en Vestkyst (25 liter) - også ganske mylig:

15 gr hver av Simcoe, Zeus og Centennial ved 15, 2 og hopstand i 10 minutter ved 80 grader. Tørrhumle med 7 gr hver av Simcoe, Zeus, Centennial og Amarillo ved 1.020+ (etter to dager), og 10 gr av hver fire dager deretter. La stå i fire dager til, og så tappe opp.

Altså ingen bitterhumletilsetning. Originaloppskriften har tilsetninger ved 30, 15 og 0, og tørrhumling i 7 dager etter at hovedgjæringen er avsluttet, om jeg ikke husker feil. Min blei litt bitrere enn originalen, som er et ganske bittert øl, men ellers blei den veldig lik.

Den siste måten gir deg en mer klassisk IPA-humling, mens den første er hentet fra en amerikansk NEIPA (Weldwerks "Juicy bits").

Ønsker meg en APA med god smaksfylde og godt humlekick uten for mye alkohol. Maltoppskrifta er løst basert på Zainasheffs på s.134 i Brewing Classic Styles. Jeg er usikker på IBU-beregninga. Ikke at jeg er så opphengt i det tallet, jeg tenker i retning "nok, men langt unna for mye". Sånn 35ish. Her ligger det 6 Ibu på 60 minutter, og så spørs det hva jeg får ut av WP på 80 grader i 10 minutter. Jeg får dessuten opplevd bitterhet ut av denne tørrhumlinga, også, så basert påden begrensede erfaringa jeg har med denne formen for humling, vil jeg tro at dette skulle holde sånn akkurat. Men jeg vil veldig gjerne ha kommentarer på det.

APA med Lemondrop og Mosaic oktober 2018

OG 1.048, FG 1.011 (77% utgjæring), ABV 4,9%, SRM 15. Meske på 67 grader + 72. Batch sparge, 80% effektivitet.
Malt til 24 liter ferdig øl.
3,5 kg Pale malt
1,0 kg Lyst münchner
0,5 kg Hvetemalt
0,3 kg Special Roast 100 EBC
Humle (32 liter til kok, 28 liter etter kok)
5 gr Simcoe (13%) @ 60
30 gr Moasiac DH etter 6 dager
Gjær
WLP 013 London Ale

Kan jo kommentere sjøl:p. Det er ikke ferdig karbonert enda, men det ser ut til bli akkurat det jeg tenkte det skulle bli - bortsett fra at det sjølsagt er en NEAPA, og ikke en APA. Har en følelse at dette blir et øl jeg brygger flere ganger.

Kan jo kommentere sjøl:p. Det er ikke ferdig karbonert enda, men det ser ut til bli akkurat det jeg tenkte det skulle bli - bortsett fra at det sjølsagt er en NEAPA, og ikke en APA. Har en følelse at dette blir et øl jeg brygger flere ganger.

Hjertelig takk for at du tok deg tid til å skrive et så grundig svar !

Her var det mye god info og det blir ei noe modifisert oppskrift ser jeg

IPA.
Skal bruke Amarillo, trenger en humle til.
Tenkte å prøve å styre unna C humlene.
Simcoe har eg ikkje prøvd. Funker den med Amarillo? Også som tørrhumle?
Lurte og på å ha litt Northern Brewer i, men ikkje som tørrhumle.

Skal prøve meg på kveik for første gang. Gjernes-røret kom i posten i går. Takk @Svein Arild :)

Går for en julevariant.

Ønsket OG: 1065
Ønsket pre boil SG 1054
Ønsket FG 1012
Ønsket ABV 7,0
Koketid 90 min

Malt
Pils 3,5 kg 3 EBC
Pale 2 kg 5 EBC
Melanoidin 0,2 kg 70 EBC
Syremalt 0,2 kg 5 EBC
Cara Gold 0,2 kg 15 EBC
Carafa special II 0,1 kg 1175 EBC

Tot malt (kg) 6,2

Humle
Magnum 10g 13% 60 min IBU 24,7
Hallertau Mittelfrüh 40g 4,5% 5min IBU 2,8

Gjær
Kveik #1 Gjernes (Voss), pitch på 39gr, gjæring på 39-40
Har ett rør på 2 ml. Bare slenge det oppi, eller gi det litt tid i litt nedkjølt vørter først?

Tenkte en enkel mesk på 68 gr i 90 min, eller så lang tid det tar å flaske 45 bjørnunger ;-)
Utmesk 77 gr 10 min

Bruker Speidel 20
Mesker vanligvis med 23L og skyller med minimum 6L, samt justerer med rent vann for å treffe pre boil SG.
Vurderer å prøve mindre mengde meskevann pga høy OG. Så jeg kanskje slipper å koke ned vørteren i timesvis. Kanskje noen andre Speidel-brukere har tøyd strikken den veien?

På forhånd takk for innspill! :)

Skal prøve meg på kveik for første gang. Gjernes-røret kom i posten i går. Takk @Svein Arild :)

Går for en julevariant.

Ønsket OG: 1065
Ønsket pre boil SG 1054
Ønsket FG 1012
Ønsket ABV 7,0
Koketid 90 min

Malt
Pils 3,5 kg 3 EBC
Pale 2 kg 5 EBC
Melanoidin 0,2 kg 70 EBC
Syremalt 0,2 kg 5 EBC
Cara Gold 0,2 kg 15 EBC
Carafa special II 0,1 kg 1175 EBC

Tot malt (kg) 6,2

Humle
Magnum 10g 13% 60 min IBU 24,7
Hallertau Mittelfrüh 40g 4,5% 5min IBU 2,8

Gjær
Kveik #1 Gjernes (Voss), pitch på 39gr, gjæring på 39-40
Har ett rør på 2 ml. Bare slenge det oppi, eller gi det litt tid i litt nedkjølt vørter først?

Tenkte en enkel mesk på 68 gr i 90 min, eller så lang tid det tar å flaske 45 bjørnunger ;-)
Utmesk 77 gr 10 min

Bruker Speidel 20
Mesker vanligvis med 23L og skyller med minimum 6L, samt justerer med rent vann for å treffe pre boil SG.
Vurderer å prøve mindre mengde meskevann pga høy OG. Så jeg kanskje slipper å koke ned vørteren i timesvis. Kanskje noen andre Speidel-brukere har tøyd strikken den veien?

På forhånd takk for innspill! :)

Jeg ville laget et mariaue på kveiken. Gitt den litt kos noen timer før den går på jobb. Bruk gjærnæring og oksyder godt [emoji1417]

Noen som har en god India Pale Lager på lager?

Ingenting som slår Kinns Vestkyst. Her en versjon som bruker originaloppskriften, men jeg har flyttet humletilsetningene litt for å tilpasse det til hjemmebrygging, og jeg har gått ned ca. en prosent i alkohol. Beregnet effektivitet er 78%. (Jeg kjører batch sparge.) (Zeus er samme humla som Columbus og Tomahawk. Går gjerne under samlebetegnelsen CTZ).
Malt til 24 liter
6,35 kg Maris Otter
0.25 kg Pale Crystal 70
0.25 kg Crystal 120
0,15 kg syremalt (Acidulated malt. Har du vanlig bløtt vann trenger du muligens mindre, eventuelt ingenting.)
Humle
15 gr hver av Simcoe, Zeus og Centennial ved 15, 2 og WP i 10 minutter ved 80 grader. Tørrhumle med 7 gr hver av Simcoe, Zeus, Centennial og Amarillo ved 1.020+, og 10 gr av hver fire dager deretter.
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
Annet
Jeg bruker til sammen 2 ts kalsiumsulfat og 0,5 ts kalsiumklorid, fordelt likt på mesk og kok.
Meske på 65+72+utmesk på 77. OG 1.061, FG 1.014, ABV 6,2%

Ingenting som slår Kinns Vestkyst. Her en versjon som bruker originaloppskriften, men jeg har flyttet humletilsetningene litt for å tilpasse det til hjemmebrygging, og jeg har gått ned ca. en prosent i alkohol. Beregnet effektivitet er 78%. (Jeg kjører batch sparge.) (Zeus er samme humla som Columbus og Tomahawk. Går gjerne under samlebetegnelsen CTZ).
Malt til 24 liter
6,35 kg Maris Otter
0.25 kg Pale Crystal 70
0.25 kg Crystal 120
0,15 kg syremalt
Humle
15 gr hver av Simcoe, Zeus og Centennial ved 15, 2 og WP i 10 minutter ved 80 grader. Tørrhumle med 7 gr hver av Simcoe, Zeus, Centennial og Amarillo ved 1.020+, og 10 gr av hver fire dager deretter.
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Meske på 65+72+utmesk på 77. OG 1.061, FG 1.014, ABV 6,2%

Kaldlagre 1318?:rolleyes:
Han vil ha en "IPA pils"

Jeg sier uansett takk og noterer den på listen. Men en India Pale Lager var tenkt i denne omgang, ja. Ble fascinert da jeg så denne høste gode tilbakemeldinger.

Den fra Dobloug som du lenker til synes jeg er veldig bra. Jeg har brygget IPL bare én gang, og var fornøyd med den. Mitt hovedråd er å passe på at ølet ikke blir for tørt, tynt og bittert, da en lager er mindre fyldig enn en ale i utgangspunktet.

Sist gang eg prøvde meg på en stout, så fikk jeg "kjeft" for å gå way out med røstet malt, over 30% (selv om mye var lyst av det).
Ølet ble godt det, tross alt, det trengte, ikkje uventet lang lagring, likevel godt drikkelig. Eg var og en idiot som ikkje hev noe spraymalt eller sukker i for å booste alkoholen, da eg så at utbyttet ble lavt.

Anyway, ny stout ut. Denne gang Am. Stout.
65,7 % Pale malt
14,3% mørk munchner
5,7% pale crystal 75 EBC
8,6% roasted barley
2,9% pale chocholate (den var veldig god i en tidligere havrestout, takk @Miguel )
2,9% chocholate wheat

OG rundt 1.075.

Store spørsmålet, er siste malten. Tenkte 3 røstede, de to første er bankers. Sjokohvete, leste litt, virker bra. Der er vel uten skal. Yay or nay?
Får en noe "hveteskum" av den?
Evt bytte ut med brown malt.

Sjokohvete er uten skall, ja. Kan sammenlignes med Carafa Special med tilsvarende EBC, tror jeg. Tviler på at den bidrar noe til skum. Proteinene er vel nokså forandret av den høye temperaturen under røstingen. (Skjønt du får jo crema på en espresso, så ... ? Men det er kanskje av et noe annet slag?)

Du har jo tre røstede malttyper der?

Jeg har surra mye med oppskrifter med mange typer malt i, og det har sjelden kommet noe godt ut av det. Men skal du ha i en til, ville jeg tatt noe lysere, med kjeks og nøtter. Victory/Biscuit er godt.

Skal prøve meg på en Brooklyn Brown Ale klone. Jeg har tenkt til å benytte U.S.-05, selv om oppskriften sier wyeast 1968 English London ESB. Noen innspill rundt valg av gjær? På nettsiden står det at de bruker husets gjær...

Tilbake
Topp