Sjokohvete er uten skall, ja. Kan sammenlignes med Carafa Special med tilsvarende EBC, tror jeg. Tviler på at den bidrar noe til skum. Proteinene er vel nokså forandret av den høye temperaturen under røstingen. (Skjønt du får jo crema på en espresso, så ... ? Men det er kanskje av et noe annet slag?)
Du har jo tre røstede malttyper der?
Jeg har surra mye med oppskrifter med mange typer malt i, og det har sjelden kommet noe godt ut av det. Men skal du ha i en til, ville jeg tatt noe lysere, med kjeks og nøtter. Victory/Biscuit er godt.
La meg omformulerere meg litt, og lufte noen tanker:
Eg har rundt 30 brygg på meg, de fleste er selvkomponserte, dette gir meg mest glede og lærdom.
Som du vet, så er det en fordel å ikke prøve for mange nye ting på en gang, da vet en jo tross alt ikkje hva som var utslagsgivende.
Dermed prøver eg å begrense meg. Prøver og å brygge stilriktig mtp ingredienser.
Pale malt, fordi yankeene bruker det, og eg etterhvert er godt kjent med MO (veldig fin).
Munchner fordi eg ikkje har brukt det i mørk øl, og vil ha mer basemalt med kompleksitet. Tenker og å brygge baltisk porter om ei stund, og der er jo munchnermalt essensielt. Så eg trenger læringen.
Pale crystal fordi eg ikkje vil ha den så søt, men ha litt i den. Har kunn brukt den i et brygg enda, en IPA, men den gjærer nå, så eg kan ikkje evaluere den enda.
RB er selvskreven.
Pale choch fordi Miguel anbefalte den i havrestouten min istede for vanslig mørk choch, og det ble veldig godt! Lettere å skille fra RB da.
Dermed står eg med at eg vil ha et malt til i. Enten:
- Sjokohvete, brent uten skal. Aldri prøvd. Vil prøve noe nytt, og helst ha 3 røstede malttyper.
- Brown malt. Aldri prøvd. Tenker å ta denne ut i en brown ale og bli godt kjent med den da, men er åpen for den nå.
- Evt annen røstet malt.
- Hvete, for fylde og skum. Har brukt havre i 2-3 før. Vil evt prøve hvete som mulig 7 sort malt.
Dette var mine tanker bak komposisjonen. Vil ha rundt 15-20% røsted malt.
Yankeehumle og wlp 051.