Silkemyk stout med deilig munnfølelse?

Hei.

Skal brygge min første stout ( legger kanskje lista litt høyt)
Hvordan går jeg frem for å få den silkemyke gode munnfølelsen, slik som big ass money feks?
Noen som kan hjelpe med oppskrift, helst med vanilje og kaffesmak?

Brygger forøvrig på en Camurri cb50maxi
 
Vel, har du plass til all malten å har kontroll på gjæringstemp så hadde jeg kjørt på! Det værste som skjer er at du lærer noe av det.
 
Silkemykere enn O'Hara's Leann Folláin på 6,1% blir det ikke. Oppskriften under er Gordon Strong's klone på basis av info han greide å lure ut av bryggmesteren på bryggeriet. (Ingen garanti for at det
ikke var Strong som ble lurt, men ølet blir ganske likt:).) Masse valset bygg, og en megadose mørkt sjokomalt.

OG 1.060, FG 1.014, ABV 6,1%, IBU 40. Meske på 64 + 72 + utmesk. (Mengdene i oppskiften under er beregnet for en meskeeffektivitet på 82%. Beregnet utgjæring er 77%.)

Malt til 25 liter ferdig øl
4,4 kg Maris Otter
1,1 kg Valset bygg
0,3 kg Torrefied wheat (Du kan vel egentlig bruke hva som helst så lenge det er hvete)
1,0 kg Dark Chocolate
0,3 kg Brown malt
Humle
15 gr Magnum @60 (Eller Target eller Challenger eller Pilgrim.)
35 gr Fuggles @30
20 gr Fuggles @5
Gjær
WLP004 Irish Ale Yeast / Wyeast 1084 / Imperial A10 (Annen engelsk gjær går sikkert også bra, men det er nå denne som er irsk stout, da. ) Kjøper du ei pakke Imperial A10 trenger du ikke sette en starter, siden den inneholder 200 milliarder celler.
 
0,3 kg Torrefied wheat (Du kan vel egentlig bruke hva som helst så lenge det er hvete)

Dette med hvete i, gir det samme skum/fylde som havre.
Vel, selvfølgelig gjør det ikkje det, hvete og havre er to ulike kornslag...:p
Men, ser f.eks. Nøgne Ø bruker hvete i Porteren og andre mørke. Hva gir denne?
Skal sette sammen en stout selv og vurderer å ha litt hvete i, istede for havre (alltid fint med litt havre, om ikkje for annet så skummet).
Bør eg vurdere poppet hvete? Hva gjør den?

Sorry om eg er for off-topic. (Selv om hvete/havre er et av innslagene som gjør den myk).
 
Silkemykere enn O'Hara's Leann Folláin på 6,1% blir det ikke. Oppskriften under er Gordon Strong's klone på basis av info han greide å lure ut av bryggmesteren på bryggeriet. (Ingen garanti for at det
ikke var Strong som ble lurt, men ølet blir ganske likt:).) Masse valset bygg, og en megadose mørkt sjokomalt.

OG 1.060, FG 1.014, ABV 6,1%, IBU 40. Meske på 64 + 72 + utmesk. (Mengdene i oppskiften under er beregnet for en meskeeffektivitet på 82%. Beregnet utgjæring er 77%.)

Malt til 25 liter ferdig øl
4,4 kg Maris Otter
1,1 kg Valset bygg
0,3 kg Torrefied wheat (Du kan vel egentlig bruke hva som helst så lenge det er hvete)
1,0 kg Dark Chocolate
0,3 kg Brown malt
Humle
15 gr Magnum @60 (Eller Target eller Challenger eller Pilgrim.)
35 gr Fuggles @30
20 gr Fuggles @5
Gjær
WLP004 Irish Ale Yeast / Wyeast 1084 / Imperial A10 (Annen engelsk gjær går sikkert også bra, men det er nå denne som er irsk stout, da. ) Kjøper du ei pakke Imperial A10 trenger du ikke sette en starter, siden den inneholder 200 milliarder celler.
Denne noteres i Brewfather og skal brygges en gang i overskuelig framtid.
 
Men i dag blir det en klone av Kate the Great. Den har rundt 12% og sikter på noe rundtom der. Etter noen år lagring skal den bli fantastisk. Oppskrifta på denne ligger i Birger Eriksen tråden.
 
Dette med hvete i, gir det samme skum/fylde som havre.
Vel, selvfølgelig gjør det ikkje det, hvete og havre er to ulike kornslag...:p
Men, ser f.eks. Nøgne Ø bruker hvete i Porteren og andre mørke. Hva gir denne?
Skal sette sammen en stout selv og vurderer å ha litt hvete i, istede for havre (alltid fint med litt havre, om ikkje for annet så skummet).
Bør eg vurdere poppet hvete? Hva gjør den?

Sorry om eg er for off-topic. (Selv om hvete/havre er et av innslagene som gjør den myk).

Jeg har brukt noe poppet hvete - i "the Stig" (white APA), tror jeg - og har vel ikke kjent noe spesielt. Det påstås av noen at det gir en egen smak (noe i retning av mais?), men i et så mørkt øl som dette, tror jeg det skal blli vanskelig å merke noe.

Hveten gir godt skum, og litt "kornsmak". (Det er nå det de sier. Jeg er ikke veldig god på å kjenne alle de smakene som det påstås at finnes i dette og hint:).)
 
Takker for gode svar:)
Hvor er det dere finner de beste oppskriftene, nettside?

Research på et øl du har smakt selv og likte, eller tja..ratingside for øl..for å så finne ut av hvordan det er bygget opp. Men oppskrift er omtrent bare halvparten. Et godt øl for en person trenger heller ikke være en højdare for en annen.

Det er mange veier til rom, betaglukaner, lang koketid etc. Stikkordet er vel viskositet.
 
Sist redigert:
men tenk på munnfølelse da man
var det ikke det ts var ute etter

Jo det var det, men jeg tviler på at en grandis og en tohundrelapp (var det det?) har noe å si for et øl med OG på 1.116, i en stor tank attpåtil.

Men det kan jo selvsagt hende at det runder av akkurat helt perfekt i kantene. Kanskje det er osten fra grandisen? Klemme inn litt fett i ølet liksom.
 
Tilbake
Topp