Unitank og/eller Glykolkjøler erfaringer

Nå er jeg ikke helt med...

At du tapper fra toppen, og ikke nederst fra stigerøret. Clear Beer Draught system er det kommersielle navnet på et produkt, Men du lager tilsvarende selv for en brøkdel av prisen.

Konseptet går ut på at du har en flottør, som flyter i overflaten, som har en slage som er tilkoblet øl-ut på fatet. men avtappingen skjer jo da rett under denne flottøren.
 
Jeg har de to verste spundingventilene i hele verden, tror jeg. Noen av dere som gjærer under trykk her inne som har tips til noe som faktisk kan justeres fornuftig? Det er så ørsmå bevegelser som skiller 1,2 bar fra 0,2 at jeg rett og selett ikke fikser å sette ønsket trykk. Bare masse jossing opp og ned...
 
Jeg har ikke kappet stigerøret mitt. Så lenge man trekker rent øl, som er en forutsetning for at det ikke går tett uansett, så går det også fint når man tapper av fra fatet :) På ølet jeg tappet nå i helgen, hvor alt gikk galt (igjen), så mistenker jeg at jeg kan ha fått med en del grums, og frykter derav tett stigerør. Har opplevd det en gang før, men fikk fikset det greit ved å ta ut stigerøret (tettet for inngangen med alufolie) og purget godt etterpå. Det ølet sto på fat et par måneder uten at jeg merket noe til oksidering. Men optimalt er det ikke (og ikke minst kjedelig...).

Hvorfor bruker du forresten ball lock også på selve tanken? Om du finner en annen løsning der så har du ett punkt mindre å tenke på som kan gå tett...

Synes ball Lock er lettvint, og det gir enkel mulighet for å bruke 3/16" ølslange via JG koplinger ved overføring. Det minsker skum når jeg overfører karbonert øl. Jeg har ikke prøvd akkurat den varianten på øl som er tørrhumlet såpass mye før, derav min skepsis for tett ventil. Som nevnt tror jeg at jeg denne gangen går for vanlig 10mm silikonslange ut fra tanken, gjennom et 900 Micron filter for å fjerne de største humlepartiklene, og så over i den ordinære 3/16" overføringsslangen min. Forhåpentligvis går det greit.

@Miguel: Jeg bruker Clear Beer, og de fungerer strålende mtp. å tappe uten grums. Jeg har imidlertid bare to stk. og begge er opptatt i andre fat for tiden, så det blir nok stigrør på denne. Så får jeg evt. helle ut de første par glassene hvis det er for mye grums i bunnen av fatet.
 
Den kunne jeg tenkt meg, ser solid og bra ut. Har en av de som brewshop selger. Etter mye om og men så fikk jeg stilt den inn slik jeg ville ha den. Men det må jeg gjøre hvergang før jeg brygger. Så har lagt den til sides nå
 
Skal man bruke penger på spundingventil så er det like greit å legge i minimum en tusenlapp-1500 i den, det under er som regel crap. Det funker i to sekunder når du ser på den og så...neh.
 
Kan ikke si jeg er stor fan av plastikk egentlig, så kan ikke si noe om den. Men den ser iallefall utrolig jall ut,

Selv gikk jeg all inn og gikk for en Kellerfee fra Barby-Kuehner. Kostbart, men du verden for en kvalitet. De lager billigere greier og. Picolino f.eks. Er man seriøs på spundingen sin er det like greit å kjøpe ordentlig, og ikke ali/ebay. Folk legger jo i gjerne over tusenlappen for et humlefilter, som egentlig ofte bare er et plaster for at noe annet ikker er up to par.
 
Synes ball Lock er lettvint, og det gir enkel mulighet for å bruke 3/16" ølslange via JG koplinger ved overføring. Det minsker skum når jeg overfører karbonert øl. Jeg har ikke prøvd akkurat den varianten på øl som er tørrhumlet såpass mye før, derav min skepsis for tett ventil. Som nevnt tror jeg at jeg denne gangen går for vanlig 10mm silikonslange ut fra tanken, gjennom et 900 Micron filter for å fjerne de største humlepartiklene, og så over i den ordinære 3/16" overføringsslangen min. Forhåpentligvis går det greit.

Da ble tappingen unnagjort. Endte med å bruke 480 micron filter mellom tank og fat. Overføring gikk greit på denne måten uten å tette seg. Filteret var godt pakket med humlegrums etterpå, så til tross for 2 dager CC, dumping og 2 nye dager på 1,8 grader, var det godt med humle i suspensjon. Fikk "bare" 17,5 liter på fatet av ca. 22 liter på tanken.

IMG_20181204_091959-01.jpeg

IMG_20181204_092107.jpg IMG_20181204_092146.jpg
 
Da ble tappingen unnagjort. Endte med å bruke 480 micron filter mellom tank og fat. Overføring gikk greit på denne måten uten å tette seg. Filteret var godt pakket med humlegrums etterpå, så til tross for 2 dager CC, dumping og 2 nye dager på 1,8 grader, var det godt med humle i suspensjon. Fikk "bare" 17,5 liter på fatet av ca. 22 liter på tanken.

Vis vedlegget 39177

Vis vedlegget 39178 Vis vedlegget 39179
Hvordan er det å vaske den tanken på siste bildet der?
 
Hvordan er det å vaske den tanken på siste bildet der?
He he. Det er ikke verre enn ellers. Setter den over sluket og kjører på med varmt vann til "humleproppen" løsner. Spyler ut det verste, og lar den så stå med helt full med PBW i en times tid. Tapper av ca. 20cm av gangen og skurer meg nedover med børste og klut. Så skylle rent. Det tar åpenbart lengre tid enn med en plastbøtte, men ikke så halvgalt likevel.
 
Har eksperimentert litt med vasking av Unitanken, og har kommet fram til et oppsett jeg syns fungerer veldig godt!

Har to stk tre-veis kuleventiler, og to stk vanlige kuleventiler hvor man kjøre vann fra springen inn til tanken (CIP-ball og/eller opp i blow-off tube), og deretter kan man velge å sirkulere med pumpa eller drenere det ut i vasken igjen. Laget også en liten kasse hvor jeg kan stue unna slangene når det ikke er i bruk.

IMG_2323.JPEG IMG_2322.JPEG
 
Har eksperimentert litt med vasking av Unitanken, og har kommet fram til et oppsett jeg syns fungerer veldig godt!

Har to stk tre-veis kuleventiler, og to stk vanlige kuleventiler hvor man kjøre vann fra springen inn til tanken (CIP-ball og/eller opp i blow-off tube), og deretter kan man velge å sirkulere med pumpa eller drenere det ut i vasken igjen. Laget også en liten kasse hvor jeg kan stue unna slangene når det ikke er i bruk.

Vis vedlegget 39182 Vis vedlegget 39183

Fint oppsett. Har dessverre ikke funnet noen i Norge som har klart å få inn den 3" microcip kula til tanken enda, men jobber med saken.

Er det ikke nødvendig å gå over tanken med børste/klut når du kjører dette oppsettet? Hadde jo vært en fordel om man slapp å løfte den ned for vask.
 
Nei, det ble skinnende rent etter forrige brygg (pils), så var ikke noe behov for å løfte ned eller flytte på tanken. Men man må fortsatt demontere TC-koblingene, det lå igjen noe grums mellom anleggsflatene på temp-måleren i front.

Bruker den "vanlige" CIP-kula til SS brewtech. Bestilte dette før jeg ble klar over at det fantes en mini-versjon.
Den lille gjør sikkert en enda bedre jobb med en Chugger pumpe etter hva jeg har skjønt.
 
Nei, det ble skinnende rent etter forrige brygg (pils), så var ikke noe behov for å løfte ned eller flytte på tanken. Men man må fortsatt demontere TC-koblingene, det lå igjen noe grums mellom anleggsflatene på temp-måleren i front.

Bruker den "vanlige" CIP-kula til SS brewtech. Bestilte dette før jeg ble klar over at det fantes en mini-versjon.
Den lille gjør sikkert en enda bedre jobb med en Chugger pumpe etter hva jeg har skjønt.
Er det ikke en chugger du har der på bildet ditt da?
 
Tilbake
Topp