Pastry Stout?

Kvalifiserer dette, mon tro?
Vis vedlegget 39309
Må innrømme at jeg gjerne sniker meg til en når jeg er i Berlin. Setter meg i en mørk krok og håper ingen ser meg:).
Det er jo sånn Berliner Weisse SKAL drikkes.
Så det er ikke noe å gjemme seg bort for.
Det er jo tradisjon i høyeste grad, noe man ikke kan si om pastry stout.

Men pastry stout er OK, så lenge vi ikke begynner å snakke om milkshake IPA. Fysj!

Hilsen grumpy old man i byen ;)
 
Sist redigert:
Jeg leste Stephen Kings 11/22/63 for en tid tilbake og der er det så mye snakk om Root Beer at jeg fikk lyst til å prøve å lage det. Og da på originale ingredienser som f.eks. sassafras, sarsaparilla, lakrisrot, kanel, ingefær, bjørkebark etc.

Noen som har prøvd det?
 
Det er jo sånn Berliner Weisse SKAL drikkes.
Så det er ikke noe å hjemme seg bort for.
Det er jo tradisjon i høyeste grad, noe man ikke kan si om pastry stout.

Men pastry stout er OK, så lenge vi ikke begynner å snakke om milkshake IPA. Fysj!

Hilsen grumpy old man i byen ;)

Kelnerne ser gjerne litt rart på meg når jeg bestiller en sånn en, i alle fall. Lett hoderysten, vantro blikk, et nesten umerkelig tut-tut. Og så ler de litt borte ved disken.
 
Jeg leste Stephen Kings 11/22/63 for en tid tilbake og der er det så mye snakk om Root Beer at jeg fikk lyst til å prøve å lage det. Og da på originale ingredienser som f.eks. sassafras, sarsaparilla, lakrisrot, kanel, ingefær, bjørkebark etc.

Noen som har prøvd det?
Bare smakt kommersiell utgave. Det var en forunderlig smak... Kommer ikke til å sette alt inn på å venne meg til den.
 
OK, har begynt å tukle ned en oppskrift. Mottar gjerne kommentarer:
70 % Pale
8 % Havre
6 % Laktose
4 % Lys sjokomalt
4 % Mørk sjokomalt
4 % Crystal 150 EBC
4 % Røstet bygg
Meske på 68'C-ish.

WLP 007 bør vel funke greit.

ABV: 10 %
Original Gravity: 1.116
Final Gravity: 1.041
IBU (Tinseth): 18
Color: 147 EBC

Sjokonibs og vanilje og sånt etter annet er fastsatt.

Innspill?
 
OK, har begynt å tukle ned en oppskrift. Mottar gjerne kommentarer:
70 % Pale
8 % Havre
6 % Laktose
4 % Lys sjokomalt
4 % Mørk sjokomalt
4 % Crystal 150 EBC
4 % Røstet bygg
Meske på 68'C-ish.

WLP 007 bør vel funke greit.

ABV: 10 %
Original Gravity: 1.116
Final Gravity: 1.041
IBU (Tinseth): 18
Color: 147 EBC

Sjokonibs og vanilje og sånt etter annet er fastsatt.

Innspill?
Vaniljestang eller ekstrakt? Hvordan vil du tilsette det?
 
Tenkte stang, men ikke bestemt meg om dette enda. Leser meg opp når maltbasen er satt.

Søtsaker [emoji1319] Litt høy FG? Går laktosen i koken eller i gjæringspannet?
Blir fort høy FG med såpass laktose og høy ABV, men er nok litt i overkant dette, ja. Laktosen går nok i slutten av koken, ut fra hva jeg har lest så langt.

Har sett på den. Virket spennende. Ser det er langt mindre sjokomalt der. Må se om jeg er på bærtur....
 
Sist redigert:
Hadde ikke BYO en sak om slike øl for litt siden? Kan sjekke når jeg kommer hjem igjen. Håper du ikke skal brygge første uka.
 
Samlet noen linker i første post.

Noen ting jeg føler har blitt klart etter litt lesing:
-
Har digital tilgang, og dersom det er denne artikkelen: https://byo.com/article/pastry-beers/ så er alle oppskriftene der på 5-6 % abv. Selv er jeg vant med 10-11 på pastry jeg har synes godt om.

Hadde ikke BYO en sak om slike øl for litt siden? Kan sjekke når jeg kommer hjem igjen. Håper du ikke skal brygge første uka.
Har god tid :). Må jo også skaffe ingredienser og sånt.
 
Noen som har testet denne: https://www.7fjellbryggeri.com/brewourendamerjulennjesus/
Riktignok brown ale, men interessant som et utgangspunkt. Tilsette litt røstet bygg, og vipps, så er det stout :D

Den så ikke dum ut til å brygge videre på. Jeg antar at man kan bumpe de prosentene med laktose til ca 15%, og så tilsette "pastries"

Men, såvidt jeg har sett har ingen nevnt Omnipollo sin Pecan Mud Cake i tråden? Den er helt sjuk i hue spesiell. Jeg har mailet litt med de, og de virker åpne, så å sende en mail til de med spørsmål om oppskrift på dette ølet tror jeg vil resulere i et positivt resultat.

Ellers så vil jeg anta at Jet Black Heart-gristen til BrewDog vil være et ypperlig utgangspunkt.
 
Tilbake
Topp