Nysgjerrig på 2 kjele bryggeri.

Ekornskurken

Norbrygg-medlem
Jeg vet at flere her inne har gått fra feks HERMS oppsett med 3 kjeler til et 2 kjelers oppsett. I den forbi delse kom jeg over ett litt snodig oppsett som må være en slags nosparge versjon. Er det ca slik det gjøres med 2 kjeler, som på videoen? Jeg kunne jo tenkt meg å forenkle eget opplegg noe, da jeg i utgangspunktet har alle deler som skal til, men jeg så for meg 2 kjeler og muligens en RIMS løsning.
 
Imponerende greier, men jeg greier ikke å ikke undre meg over at det investeres så mye bling i noe som er så ekstremt enkelt som mesking. Det har jo zero betydning for kvaliteten på ølet.

Uff, jeg gjentar meg selv. Glem det - men ikke helt;).
 
Det systemet der har jeg faktisk planer om å prøve i helga, men med en pumpe og varme på bare en av kjelene. Jeg har en ombygd bb30 som skal brukes som kokekjel. Vørter pumpes fra denne opp til en Blichmann meskekjel med autosparge som står så høyt at vørteren kan renne tilbake. Temperaturen måles i utløpet på bb'en.

Ser at han på videoen kjører no-sparge, jeg tenkte å prøve batch-sparge og se hvordan effektiviteten blir.
 
Imponerende greier, men jeg greier ikke å ikke undre meg over at det investeres så mye bling i noe som er så ekstremt enkelt som mesking.

Enig i det, det brukes veldig mye penger på utstyr som lager vørteren. Bling is king you know.

Eneste grunnen til at jeg må bruke to kjeler er for å få plass til nok malt på de sterkeste øltypene. Ellers vil jeg ha det enklest mulig.
 
Men det er jo også byggingen, ikke bare bryggingen som lokker en som meg. Synes og dette kunne se litt snedig ut..
 
Jeg brygger slik, men med bare en pumpe[emoji2]

Er meget fornøyd[emoji1303]
e3ad2b33074da98d15da26a9eb5e1f91.jpg


Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
 
Ja den helt til høyre er en slik Speidel 50L[emoji41]
Brukes frittstående[emoji1305]

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
 
Jeg kjører no sparge. Ellers så måtte man brukt en "vessel" til, og da er det vel ikke "to kjeler" slik jeg regner det som iallefall. Selv om jeg har ekstern HERMS da.
 
Takk for bilder.

Tenkte jeg skulle teste en slags 2 kjele med kettle rims, dvs benytte to kjeler i meskefasen ved å pumpe vørter frem og tilbake. Siden jeg ikke har egen varmekilde på meskekjelen tenkte jeg å benytte den vanlige rimsen min til det. Men det blir jammen fort en ganske kompliert slange/rørlegging gitt.
 
Takk for bilder.

Tenkte jeg skulle teste en slags 2 kjele med kettle rims, dvs benytte to kjeler i meskefasen ved å pumpe vørter frem og tilbake. Siden jeg ikke har egen varmekilde på meskekjelen tenkte jeg å benytte den vanlige rimsen min til det. Men det blir jammen fort en ganske kompliert slange/rørlegging gitt.

kettle rims? HERMS? Hvorfor frem og tilbake?
 
Ble litt bitt av den infinity loopen blant annet i videoen i åpningsinnlegget, og tenkte det at jeg har absolutt alle deler som skal til for å teste denne bryggemetoden, uten å ødelegge 3 kjelers oppsettet mitt..
 
Ble litt bitt av den infinity loopen blant annet i videoen i åpningsinnlegget, og tenkte det at jeg har absolutt alle deler som skal til for å teste denne bryggemetoden, uten å ødelegge 3 kjelers oppsettet mitt..

Jeg skjønte egentlig ikke helt poenget med den løsningen der. Vil du utdype?Virket som ekstra hassle?
 
Utdype og utdype, en bruker kokekjelen som en rims, og kjører all vørter via den under meskingen, noe som vel gjør at en kan ha større mengder vann i mesken med tanke på no sparge vil jeg tro, da væskemengden ikke lenger begrenses av meskekjelens størrelse. Dog skal det jo kokes, så kokekjelen må jo kunne romme hele vørtervolumet. Det var vel slik jeg forstod det.
 
Utdype og utdype, en bruker kokekjelen som en rims, og kjører all vørter via den under meskingen, noe som vel gjør at en kan ha større mengder vann i mesken med tanke på no sparge vil jeg tro, da væskemengden ikke lenger begrenses av meskekjelens størrelse. Dog skal det jo kokes, så kokekjelen må jo kunne romme hele vørtervolumet. Det var vel slik jeg forstod det.
Ah. Jeg trodde det var varme i meskekjelen og.
 
Tilbake
Topp