Oppskrift på imperial stout søkes..

Hei!
Skal brygge en imperial stout. Vil bruke eiketerninger som har ligget i whisky, brunt sukker og wlp 007. Noen som har innspill til oppskrift som kan passe med denne komboen? Brygger på Speidel 20. Er ute etter en "heavy hitter" som passer til mørke høstkvelder og egentlig alle andre kvelder også:)
 
Her er en oppskrift som er brukt eiketerninger med whisky i. Ikke noe brunt sukker i denne, da, men det står du jo fritt til å ha i selv om du ønsker det. Syns stouts er best uten sukker.

Til OG 1.090 i ditt system.. EBC ~85-90

55% Munich light malt
32% Pilsner malt
3.5% Caramunich 2
3% Roasted barley
2.5% Carafa special
2% Special B
2% Chocolate

IBU til 50-60 med Magnum ved 60 minutt gjenstående kok.
Dersom ønskelig kan du bruke aromahumle, men det er egentlig ikke nødvendig.
 
Her er en oppskrift som er brukt eiketerninger med whisky i. Ikke noe brunt sukker i denne, da, men det står du jo fritt til å ha i selv om du ønsker det. Syns stouts er best uten sukker.

Til OG 1.090 i ditt system.. EBC ~85-90

55% Munich light malt
32% Pilsner malt
3.5% Caramunich 2
3% Roasted barley
2.5% Carafa special
2% Special B
2% Chocolate

IBU til 50-60 med Magnum ved 60 minutt gjenstående kok.
Dersom ønskelig kan du bruke aromahumle, men det er egentlig ikke nødvendig.

Av ren nysgjerrighet, hvorfor pilsnermalt og ikke en variant av pale malt?
 
Smakte denne forrige helg. Laget av Brooklyn brewery Den har vært lagret på bourbon fat. Syntes den var god til å begynne med, men etter hvert ble det en skarp stikkende smak.
Ble litt skuffet. Jeg tror det var bourbon fatet som har gitt den skarpe smaken.
Har enda ikke laget Barleywine. Men tror at bourbon smak utgår.
image-picsay1.jpg
 
Ellers har du jo den som ligger i Birger Eriksen tråden. Nipper til en romtemperert sådan, det er en ekstrem øl. Min endte på 12% denne gangen.
 
Ja, min blei god. Gjæra halvparten med Skare og den andre med WLP007. Ingen av de karbonerte på en måneds tid. Så nå blei det to dråper cbc i hver flaske. Tre av 105 flasker var karbonert og skumma over i romtemp, derav, nipper til en romtemperert. :)
Snakket med en lokal brygger som sa at han ikke tilsatte sukker ved flasking. Bare en skvett frisk gjær. Fikk smake på en. Den var såvidt karbonert. Syntes det var helt greit. En sånn sterk øl sitter en bare å nipper til allikevel.
Men regner med at de fleste tilsetter sukker også ved flasking.
 
Snakket med en lokal brygger som sa at han ikke tilsatte sukker ved flasking. Bare en skvett frisk gjær. Fikk smake på en. Den var såvidt karbonert. Syntes det var helt greit. En sånn sterk øl sitter en bare å nipper til allikevel.
Men regner med at de fleste tilsetter sukker også ved flasking.
Stoppa på 1.036 og var noe tilbakeholden med sukker. Det var nok karbonert i de tre som var det.. så da er det gjæren som kapitulerte. Første gang jeg må til med cbc men har hørt lovord om den så nå tenker jeg det blir bra.
 
Tilbake
Topp