Guiness-klone?

Ja men sånn rent smaksmessig, viss man tar en Guinness klone oppskrift og bytter ut byggflak med havre flak, hva gjør det med smaken? Alt annet er som oppskriften tilsier
 
Jeg brygget nylig en stout med 70 % pale, 10 % flaket bygg, 10 % havregryn og 10 % roasted barley, og vil nok karakterisere den som en "dry stout".
 
Kanskje litt off-topic, men så et lignende spørsmål i denne tråden. Kjapt spørsmål angående Black Malt, kan den knuses like fint som Roasted Barley?
 
FG 1.006 med mesk på 66 grader?!?! Noen som har kommer i nærheten?
Jeg vet at jeg drar opp en eldgammel tråd her, men jeg sitter med den samme BYO Guinness-klone oppskriften og får ikke tallene til å gå opp i BeerSmith.
Ved å redusere 60min mesketemperatur til 63C så får jeg estimert FG på 1,007, så tenker å gå for den justeringen. Noen andre som har brygget med denne oppskriften og har noen tips?
 
Jeg vet at jeg drar opp en eldgammel tråd her, men jeg sitter med den samme BYO Guinness-klone oppskriften og får ikke tallene til å gå opp i BeerSmith.
Ved å redusere 60min mesketemperatur til 63C så får jeg estimert FG på 1,007, så tenker å gå for den justeringen. Noen andre som har brygget med denne oppskriften og har noen tips?

Jeg skjønner ikke helt problemet. Og jeg skjønner ikke poenget med å meske på 63. Det fører bare til at du trenger lengre mesketid, siden enzymene jobber langsommere ved 63 enn ved 65. Dessuten må du opp til 65 for å få hydrolysert all stivelsen (Egentlig "all stivelsen som finnes i form av store korn". De 10 prosentene av stivelsen som består av små korn, må du opp til over 70 grader for å få gjort tilgjengelig for enzymene.)

Skal du bare ha ett trinn, ville jeg mesket inn på 65 og latt temperaturen synke til 63 hvis du gjerne vil meske på den temperaturen.
 
Guinness er jo ikke superavansert. 70% pale, 17% flaket bygg, 10% roasted barley, 3% syremalt. WLP004. Humlevalg kan være East Kent Goldings eller Fuggles, du vil ha rundt 30-40 IBU og kun bitterhumle. Jeg bitret med Chinook og satte smak ved 10 minutter igjen med Fuggles. Blei ikke en guinness klone sånn sett, men et godt øl. Jeg la meg på OG 1.052 og gjæret ned til FG 1.012. Brukte WLP007 for jeg skulle høste og bruke gjæra i en imperial stout. Du vil jo at denne skal være tørr, så for å fikse lav FG kan du bruke alfa-amylase.
 
Sist redigert:
Jeg vet at jeg drar opp en eldgammel tråd her, men jeg sitter med den samme BYO Guinness-klone oppskriften og får ikke tallene til å gå opp i BeerSmith.
Ved å redusere 60min mesketemperatur til 63C så får jeg estimert FG på 1,007, så tenker å gå for den justeringen. Noen andre som har brygget med denne oppskriften og har noen tips?

Tror ikke du bør meske noe lavere enn 64, og du bør meske en del lengre enn 60 min, gjerne mellom 90 - 120.
Selv bruker jeg vanligvis 67% Maris Otter/Pale, 26% Flaked barley og 7% roasted Barley og humler med en mix av goldings og fuggle kun på 60min.
Prøv heller andre britiske gjærtyper for bedre utgjæring enn wlp004.
 
Tror ikke du bør meske noe lavere enn 64, og du bør meske en del lengre enn 60 min, gjerne mellom 90 - 120.
Selv bruker jeg vanligvis 67% Maris Otter/Pale, 26% Flaked barley og 7% roasted Barley og humler med en mix av goldings og fuggle kun på 60min.
Prøv heller andre britiske gjærtyper for bedre utgjæring enn wlp004.

Jeg lurer på om ikke Nottingham, gjæret litt lavt, kan være et godt alternativ? Jeg skal sikkert brygge en Guinness-type dry stout utpå vårparten, og da tenker jeg å gjøre et forsøk med den.

WLP004 har jeg egentlig aldri vært fornøyd med. O'Hara's bruker visstnok Nottingham, og de lager jo utmerket stout - og Irish Red. (Så da kan en jo brygge en O'Hara's IR-klone på (deler av) kaka fra stout'en:).)

En annen gjær jeg har vurdert å bruke til en dry stout, er Fermentis K-97. Det er jo en tysk alegjær, men den skal ha en rein profil og høy utgjæringsgrad, og kan gjæres kjølig. Men siden jeg ikke kjenner den fra eget bruk, blir det nok helst Nottingham.
 
Sist redigert:
Jeg lurer på om ikke Nottingham, gjæret litt lavt, kan være et godt alternativ? Jeg skal sikkert brygge en Guinness-type dry stout utpå vårparten, og da tenker jeg å gjøre et forsøk med den.

WLP004 har jeg egentlig aldri vært fornøyd med. O'Hara's bruker visstnok Nottingham, og de lager jo utmerket stout - og Irish Red. (Så da kan en jo brygge en O'Hara's IR-klone på (deler av) kaka fra stout'en:).)

En annen gjær jeg har vurdert å bruke til en dry stout, er Fermentis K-97. Det er jo en tysk alegjær, men den skal ha en rein profil og høy utgjæringsgrad, og kan gjæres kjølig. Men siden jeg ikke kjenner den fra eget bruk, blir det nok helst Nottingham.
K-97 var ikke no' å trakte etter i en Kölsch i hvertfall... :(
 
Hva skjedde?
Ble liksom helt feil kontra WLP029. Ble fruktig(ere), smakte gjær. Bruker jo et vondt år på å bunnfelle. Ikke no' artig å ta seg en kald Kölsch når assosiasjoner til Idun blå dukker opp. Tror Holmentoppen forklarte i etterkant at denne gjæren ofte brukes til Kellerbiers. Starteren min med WLP029 kom aldri ordentlig i gang, så jeg tydde til 3 pakker K-97. Gjør ikke det igjen, ikke på en kölsch i allefall... o_O
 
Jeg lurer på om ikke Nottingham, gjæret litt lavt, kan være et godt alternativ? Jeg skal sikkert brygge en Guinness-type dry stout utpå vårparten, og da tenker jeg å gjøre et forsøk med den.

Brukte nottingham på min forrige, gjæret fra 1.044 til 1.010. Må si jeg ble skuffet smaksmessig og kommer nok ikke til å bruke den i dry stout noe mer.
Har vært mest fornøyd med wlp005, wlp007 og wlp013 med tanke på smaken i hvertfall.
 
Brukte nottingham på min forrige, gjæret fra 1.044 til 1.010. Må si jeg ble skuffet smaksmessig og kommer nok ikke til å bruke den i dry stout noe mer.
Har vært mest fornøyd med wlp005, wlp007 og wlp013 med tanke på smaken i hvertfall.

Det var da kjipt. Kan du si noe om hva som ikke blei bra? Og hvilken temperatur gjæret du på?

WLP013 gjæret på 18 grader er jo et greit alternativ. Den gir god utgjæring, og det blir alltid godt.

Det er veldig lenge siden jeg har brukt Nottingham. Men opplysningen om at O'Hara's har den som husgjær satte meg på ideen. De lager jo unektelig godt øl med den:)!
 
Det var da kjipt. Kan du si noe om hva som ikke blei bra? Og hvilken temperatur gjæret du på?

WLP013 gjæret på 18 grader er jo et greit alternativ. Den gir god utgjæring, og det blir alltid godt.

Det er veldig lenge siden jeg har brukt Nottingham. Men opplysningen om at O'Hara's har den som husgjær satte meg på ideen. De lager jo unektelig godt øl med den:)!

Jeg skal ikke legge all skylden på gjæren naturligvis, men den hadde et litt syrligere preg enn det jeg syns er greit. Mulig det kan ha vært acetaldehyd da det dempet seg litt etter noen uker på fat. Ellers syns jeg rett og slett smaksbildet var platt og kjedelig.
Den ble riktignok gjæret på 19-20C så det kan hende lavere temperatur funker bedre i dette tilfellet.
 
Jeg skal ikke legge all skylden på gjæren naturligvis, men den hadde et litt syrligere preg enn det jeg syns er greit. Mulig det kan ha vært acetaldehyd da det dempet seg litt etter noen uker på fat. Ellers syns jeg rett og slett smaksbildet var platt og kjedelig.
Den ble riktignok gjæret på 19-20C så det kan hende lavere temperatur funker bedre i dette tilfellet.

Lurer på om jeg ikke skal ta en for vitenskapen, og prøve Nottingham:). Så får jeg prøve å huske å poste resultatet her.
 
Jeg tenker at tempen heller burde være høyere. Man får som regel mindre preg på lavere temperaturer, og nottingham er jo ganske nøytral fra før. Har ikke prøvd den selv på høyere temperatur dog så aner ikke hva som skjer. Men i utgangspunktet tenker jeg at denne blir for kjedelig i en guinness.
 
Tilbake
Topp