Topphøsting av kveik

Har akkurat for første gang prøvd å topphøste ebbegarden etter 20 timer. Fikk opp litt brunt (veldig tynt), som jeg antar er kveik, men fikk også med masse hvitt skum. Gjør det noe? Hvordan oppbevarer jeg kveiken fram til jeg får tørket den?
 
Kveikstammer som tradisjonelt er topphøstet er gjort så på va 20 og 40 timer. Det vil si at gjennom generasjoner er det det du får da som er blitt dagens kveik. Det er flere stammer i en kveik, og de har gjerne forskjellig mønster i gjæringen. Ved 20 og 40 timer ivaretar du det de før har gjort (selvsagt fins det sikkert unntak).
Ellers er det vel ingen grunn til å ikke tørke med en gang?
 
Kveikstammer som tradisjonelt er topphøstet er gjort så på va 20 og 40 timer. Det vil si at gjennom generasjoner er det det du får da som er blitt dagens kveik. Det er flere stammer i en kveik, og de har gjerne forskjellig mønster i gjæringen. Ved 20 og 40 timer ivaretar du det de før har gjort (selvsagt fins det sikkert unntak).
Ellers er det vel ingen grunn til å ikke tørke med en gang?
Ser ingen grunn til å tørke to ganger på 40 timer. Første scoop gikk i kjøleskap, nå ligger alt til tørk.
 
Tilbake
Topp