Din beste oppskrift med Wyeast 1318 London ale III?

Stikkaren

Norbrygg-medlem
Hei!

Har en pakke av denne gjæren i kjøleskapet og greier ikke helt bestemme meg for hva jeg skal brygge med den. Tenker noe med skikkelig humletrøkk i da jeg har flere lagerøl på rad i bryggeloggen men trenger litt inspirasjon. Hva er din favoritt med denne gjæren?
 
1318 er jo NEIPA-kongen. Brukes mye både til APA og vanlig IPA, også. Mener det er husgjæren (eler en av dem) til Kinn, men også Salikatt og LERVIG har vel tatt denne til sitt bryst - begge er jo humlekonger!

Enhver humlebombe, gjerne uten karamellmalt, vil nok kle denne godt.
 
Gahr sin dark mild, @Finn Berger ?

Jo - men den er ikke min:). Så det må vel bli old ale'en min; forsøket på å nærme meg Fuller's sin 1845:

OG 1.064, FG 1.018, ABV 6,1%. 47 IBU. Meske på 67 +72. Begynne gjæring på 17, og la stige et par grader under stormgjæringen.
Malt til 48 liter
9,9 kg Maris Otter
1,6 kg Amber Malt
0,9 kg Caramalt 30 EBC
0,4 kg Dark Crystal 275 EBC
0,2 kg Dark Chocolate
Humle
70 gr Northern Brewer 10,5% ved 60
80 gr Goldings 4,2% WP 20 minutter ved 80 grader
Gjær
Wyeast 1318
 
1318 er jo NEIPA-kongen. Brukes mye både til APA og vanlig IPA, også. Mener det er husgjæren (eler en av dem) til Kinn, men også Salikatt og LERVIG har vel tatt denne til sitt bryst - begge er jo humlekonger!

Enhver humlebombe, gjerne uten karamellmalt, vil nok kle denne godt.

Har brukt 1318 mye til IPA (Vestkyst, som Kinn), og til NEIPA. Og OK, denne er ikke så gal. Bygget på WeldWerks sin Juicy Bits. Blir tåkete og fin.

OG 1.057, FG 1.011, 6,1%. Meske på 65 +72. 25 IBU????
Malt til 24 liter

5 kg Maris Otter
0,5 kg hvetemalt
0,5 kg havregryn
0,4 kg Carapils
Humle
50 gr Mosaic (12,5%) @ WP
50 gr El Dorado ((12,4%) @ WP
50 gr Citra (13%) @ WP
20 gr Mosaic (12,5%) tørrh 8 dager
20 gr El Dorado ((12,4%) tørrh 8 dager
20 gr Citra (13%) @ tørrh 8 dager
30 gr Mosaic (12,5%) tørrh 4 dager
30 gr El Dorado ((12,4%) tørrh 4 dager
30 gr Citra (13%) tørrh 4 dager
Gjær
Wyeast 1318
 
Ikke for å spore av tråden her,men satt en ipa med denna gjæren for ei uke siden å makan til gjærkake på toppen av ølet tror jeg ikke jeg har vært borti :eek: Er jo helt super til topphøsting denne gjæra!:D
 
Ikke for å spore av tråden her,men satt en ipa med denna gjæren for ei uke siden å makan til gjærkake på toppen av ølet tror jeg ikke jeg har vært borti :eek: Er jo helt super til topphøsting denne gjæra!:D
Det er derfor Lothe og folket på Kinn bruker denne mye i sine åpne gjæringskar. :)
 
Takker for flotte oppskrifter og god inspirasjon! Det kan fort bli en APA/IPA først og så en old ale på den gjæren som høstes!
 
Snurra opp en 3 liters starter med 1318 i går uten å helt vite hva jeg skulle brygge. Men så satt jeg og smakte på en nykarbonert kellerbier i dag, og kom på at jeg har satt meg fore å finne ut hvordan en ale med malten fra den ville smake.

Kellerbieroppskrifta er helt klart en av de beste jeg har klekkket ut, med mye god maltsmak, så dermed smyger jeg dette forsøket inn i denne tråden:). Det blir en APA med et par nysjølandske humler jeg har hatt liggende uten å få bestemt meg for å bruke dem. Helt ille kan det vel ikke bli:

OG 1.046, FG 1.011 (77% utgjæring), ABV 4,6%. IBU 35(?). 11 EBC. Meske på 64 + 72 + utmesk. Oppskrifta er beregnet ut fra 82% effektivitet.

Malt til 25 liter
2,6 kg pilsnermalt
1,0 kg wienermalt
1.0 kg lyst münchner
0,5 kg mørkt münchner
0,1 kg syremalt
Humle
20 gr Southern Cross 13,7% @ 20
50 gr Rakau 10,3% @ WP 80/20
Gjær
Wyeast1318

Supermoss og Clarex, og 1:1 klorid/sulfat (2 ts til sammen, fordelt på mesk og kok). I kellerbier'en brukes jeg eikefliste, men det har ikke noe her å gjøre, selvfølgelig.
 
Tilbake
Topp