Karbonering med fat - ulik serverings- og karboneringstemp

Heisann godtfolk!

Har noen spørsmål i forbindelse med karbonering av fat som jeg nylig kjøpte, og som jeg aldri har benyttet før.

Jeg har kikket litt på ulike poster, deriblant; Tabell for tvangskarbonering, der Jens Kristian la ved en tabell for karbonering ved forskjellige temperaturer.

Jeg gikk også nylig til innkjøp av et kjøleskap, men det er ikke koblet opp enda da det står utendørs og temperaturer varierer stort. Så planen var å slow-karbonere (uten risting) over tid i romtemp (ish 19grader i kjellern), deretter flytte denne over til kjøleskap som holder typ 4grader. Hvis jeg karbonerer med ca. 2,0 Bar vil jeg ved 19 grader oppnå 2,5 volum CO2 enheter (hvis jeg forstår tabellen riktig), men hva skjer når jeg skal senke tempen. Vil trykket forbli langs grønn akse, eller vil den gå loddrett opp på veldig over karbonert? Fatene har bare stått noen dager, så må justere nå alt etter hva dere sier. Takker for alle svar. Slange er typ standard, så kan ikke gjøre noe med hverken lengden (1m) eller størrelsen. Hvertall ikke med det første.

Det er en brown ale som står på fatene.
 
Jeg bruker kjøleskap som jeg styrer med Inkbird. Som du ser av tabellen så trenger du lavere trykk ved lavere temperatur.
Dvs. at hvis du setter fatet i kjøleskap (med lavere temperatur) må du senke trykket, hvis ikke vil ølet bli overkarbonert.
Vil tro at du må slippe ut litt trykk, for du har vel egentlig 2 bar trykk på fatet når du setter det i skapet.
 
Hvis du har karbonert ølet til X volumer co2, og så endrer temperaturen på det vil det da vel fortsatt ha X volumer co2 i seg? En øl blir da ikke overkarbonert om du setter den i kjøleskapet? Men om du fortsatt har gass tilkobla må du justere trykket inn i ølet så det reflekterer ny temperatur. Eller har jeg misforstått fysikken her?
 
Hvis du karbonerer ølet i romtemperatur til det er ferdig mettet (altså likevekt mellom regulator, headspace og øl) vil det ikke skje noe om du kobler fra og setter kaldt.

Hvis du ikke kobler fra vil ølet bli overkarbonert. Kaldt væske tar til seg mer gass enn varm væske. Så du må enten la fatet være frakoblet – eller justere trykket fra regulatoren ned til det trykket som tilsvarer 2,5 vol ved 4 grader. Tipper det er litt under 1 bar ihht. tabellen.
 
Hvis du har karbonert ølet til X volumer co2, og så endrer temperaturen på det vil det da vel fortsatt ha X volumer co2 i seg? En øl blir da ikke overkarbonert om du setter den i kjøleskapet? Men om du fortsatt har gass tilkobla må du justere trykket inn i ølet så det reflekterer ny temperatur. Eller har jeg misforstått fysikken her?

Det spørs på hvor mye headspace du har. Se for deg halvfullt fat ved 20 grader. Da trenger du mye trykk. Så setter du det kaldt da vil ølet absorbere CO2 fra headspace hvis du ikke blør av og stiller inn regulator for ny temperatur.
 
Trykket vil vel synke når du setter fatet kjøligere hvis det er frakoblet. Jeg ville satt det kjølig noen dager (dag) før jeg har koblet til regulator og stilt inn rett trykk. Muligens dratt i sikkerhetsventilen og sluppet ut trykket i headspace først. Jeg bruker ca 1 bar ved kjøleskapstemperatur.
Hvis du kobler til regulator på fatet med en gang du setter det i kjøleskapet så blir det vanskelig å stille inn rett trykk da du fremdeles har 2 bars trykk i fatet. Prøver du da å stille inn trykket på 1 bar så får du jo tilbakeslag fra fatet som holder 2 bar.
 
Det spørs på hvor mye headspace du har. Se for deg halvfullt fat ved 20 grader. Da trenger du mye trykk. Så setter du det kaldt da vil ølet absorbere CO2 fra headspace hvis du ikke blør av og stiller inn regulator for ny temperatur.
Jeg mente at regulator ikke er tilkoblet i eksempelet over @erikraude
 
Men vil ikke temperaturfallet gi et trykkfall i tillegg til økt opptak av co2 i væska?

Joda trykkfall får du, men også større maks metningspunkt i ølet samtidig, så det vil oppta co2 frem til det er like mye co2 i øl som headspace.

Edit: Men nå ble jeg litt usikker faktisk. på hvordan det blir resultatmessig.
 
Joda trykkfall får du, men også større maks metningspunkt i ølet samtidig, så det vil oppta co2 frem til det er like mye co2 i øl som headspace.

Edit: Men nå ble jeg litt usikker faktisk. på hvordan det blir resultatmessig.
Det vil vel avhenge av forholdet mellom øl og headspace, og kreve litt avanserte utregninger?
 
Det vil vel avhenge av forholdet mellom øl og headspace, og kreve litt avanserte utregninger?

Ja. Partialrykket synker, og ølets evne til å ta opp co2 øker. Men siden partialtrykket synker så vil mindre co2 bli tatt opp, hvis man ser det sånn, samtidig som at mer blir tatt opp pga løsligheten til ølet. Og dette er proporsjonalt. Kanskje det ikke blir overkarbonert likevel? Kanskje de gangene jeg tenker på at jeg har fått overkarbonert så har jeg faktisk glemt å skru av gassen.
 
Sist redigert:
Nå driver jeg og tenker meg bort igjen. Hvis man ser slik på det da. Man har jo en gitt mengde co2 i hele tanken, forskjellen er bare hvis det er i ølet eller i headspace. Når temperaturen synker så vil jo ølet ta til seg mer co2. Co2'en blir jo ikke borte selv om man senker trykket. Partialtrykket synker fordi ølet har absorbert co2'en som var "til overs".

@erikraude
 
Men dette blir jo likt som på flasker. Inn og ut av kjøleskap feks, om man ikke har co2 tilkoblet. Ergo skulle man tro det gikk helt fint.
 
Nå driver jeg og tenker meg bort igjen. Hvis man ser slik på det da. Man har jo en gitt mengde co2 i hele tanken, forskjellen er bare hvis det er i ølet eller i headspace. Når temperaturen synker så vil jo ølet ta til seg mer co2. Co2'en blir jo ikke borte selv om man senker trykket. Partialtrykket synker fordi ølet har absorbert co2'en som var "til overs".

@erikraude
Stemmer det, da? Varm gass tar større plass enn kald gass. Selv om det ikke er noe væske der.
 
Men dette blir jo likt som på flasker. Inn og ut av kjøleskap feks, om man ikke har co2 tilkoblet. Ergo skulle man tro det gikk helt fint.

Jo men hvis du oppskalerer da, til et fat. Så hvis du drikker av fatet når det er kaldt vil du ha mer co2 i selve ølet, enn når det er varmt, gitt at du startet med et overtrykk tilsvarende riktig karbonering ved 20C f.eks. Slik jeg ser det iallefall.
 
Stemmer det, da? Varm gass tar større plass enn kald gass. Selv om det ikke er noe væske der.

Ja, artig. Jeg klarer ikke bli enig med meg selv engang. Jeg bare drodler nå forsåvidt. Dette blir jeg egentlig ikke helt klok på, selv om jeg tror at det blir overkarbonert. Men mitt utgangspunkt er at man startet med riktig karbonerig ved f.eks 20 grader. Og siden man trenger mindre co2 for å oppnå riktig karbonering ved lavere temperatur, så vil jeg jo anta at ølet blir overkarbonert da man har startet med mer co2 enn det som er nødvendig for den temperaturen. Det skal jo være et liketrykk mellom øl og headspace, og man har en gitt mengde co2, hvis man måler i liter/g, så man har "for mye" co2 til å starte med og den gassen blir fordelt.
 
Spørsmålet blir vel egentlig om trykket "synker" når fatet blir satt i kjøleskap fordi væske trekker seg sammen når det kjøles???????
Gitt at fatet settes i kjøleskapet uten tilkoblet CO2.
 
Spørsmålet blir vel egentlig om trykket "synker" når fatet blir satt i kjøleskap fordi væske trekker seg sammen når det kjøles???????
Gitt at fatet settes i kjøleskapet uten tilkoblet CO2.

Det er egentlig lett å regne ut, henrys lov er ikke så avansert, hvis man bytter ut øl med deionisert vann, men skal det bli korrekt så må man vite ølets densitet og pH, sikkert noe mer og, og da hagler det med tall og formlene blir lengre.. Men jeg stinker i matte og orker ikke begynne på det heller. Og finner tallene for co2, for løsligheten til co2 er annerledes enn f.eks o2, ved forskjellige temperaturer i en gitt væske.
 
Hvis vi snur på det da. Man har karbonert et fat ved fire grader til riktig karbonering 50/50 øl/headspace. Så varmer det opp til 20 grader. Da vil det jo smake flatt? Trykket på nåla vil øke så man måler et høyere trykk enn tidligere, men trykket er for lavt for å ha korrekt karbonering ved den høyere temperaturen.Man har jo bare gitt ølet så og så mye co2, co2 kan ikke oppstå av seg selv selv om man øker temperaturen. Hvis man har gitt det 5g/L så får man ikke mer co2 selv om trykket øker. Selve ølet har nå mindre co2 i seg, siden det ikke klarer å holde på samme mengde co2 som ved 4 grader.

Hvis man kjøler det ned igjen så blir det jo riktig karbonering igjen, men mitt utgangspunkt er at man startet med varmt fat og kjølte det ned. Så da mener jeg det motsatte vil skje enn hvis man startet kaldt og serverte varmt. Det blir overkarbonert? Det er gitte mengder co2 og gitte mengder øl i fatet.
 
Sist redigert:
Det kan tenkes. Men jeg har følelsen av at munnfølelsen ofte er det motsatte med flaskedrikker. Når det er kaldt er karbonering ganske smooth, når det er varmt oppleves karboneringen som litt stikkende. Kan fint være at det bare munnfølelsen. Men jeg mener jeg opplever det til og med med brus. Vi snakker da om ca romtemperert.
 
Tilbake
Topp