Nysgjerrig på 2 kjele bryggeri.

Testet, og det fungerte bra. Litt mye frem og tilbake, og ganske uvant. Men kan se for meg at dette er en enkel og stabil måte å få mer konsistens i bryggingen min. Spesielt ved at jeg med denne metode. Ækjører en no-sparge løsning. Skylling medfører ofte en del variabler i vannmengde og i effektivitet, jeg liksom ikke finner helt ut av.
Dog har jeg jo alt opplegget og kan kjøre 3-kjelers ved behov.
Skal prøve å oppdatere litt i denne tråden etterhvert som jeg får erfaring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Har spekulert på dette med tokjelers en stund nå, da jeg skal bygge meg ett anlegg som er kapabelt til å produsere 4 stk cornelius (eller 100 l pluss).
I utgangspunktet så hørers det fortreffelig ut (og jeg tar det som en forutsetning at man bruker en autosparge arm i maltkjelen) men..;
Dette med to pumper gnurer meg litt da den ene pumpa skal forsyne kokekjelen og samtidig ikke lage vakum under maltsenga. Dette kan remedieres med å bruke tyngdekraften (sette maltkjelen høyere en kokekjelen) og man slipper unna med en pumpe. (Men blir det ikke vakum under malten da også?)
Og så har man fremdeles problemet i kokekaret med flow og jevn temperatur fordeling i enda større grad enn i en RIMS pga ett enda større volum rundt varmeelementene.

Jeg håper noen kan stå frem og si «jodda, men det er bra nok!»

Ellers så har jeg stor tro på å ha hele vannmengden i anlegget i fra starten av :)
 
Har spekulert på dette med tokjelers en stund nå, da jeg skal bygge meg ett anlegg som er kapabelt til å produsere 4 stk cornelius (eller 100 l pluss).
I utgangspunktet så hørers det fortreffelig ut (og jeg tar det som en forutsetning at man bruker en autosparge arm i maltkjelen) men..;
Dette med to pumper gnurer meg litt da den ene pumpa skal forsyne kokekjelen og samtidig ikke lage vakum under maltsenga. Dette kan remedieres med å bruke tyngdekraften (sette maltkjelen høyere en kokekjelen) og man slipper unna med en pumpe. (Men blir det ikke vakum under malten da også?)
Og så har man fremdeles problemet i kokekaret med flow og jevn temperatur fordeling i enda større grad enn i en RIMS pga ett enda større volum rundt varmeelementene.

Jeg håper noen kan stå frem og si «jodda, men det er bra nok!»

Ellers så har jeg stor tro på å ha hele vannmengden i anlegget i fra starten av :)

Hva er tanken din, skal du skylle eller ikke skylle? I
 
Jeppjepp, den er grei og akkurat det jeg prøver å gjøre. Sånn dagsformen er nå så ser en RIMS med egenkomponerte følere og programvare like greit ut i kombinasjon med en stor meskekekjele.
Men dersom jeg kan kjøpe en ferdig PID kontroller, mindre kjeler og likevel ende opp med noe som er «bra nok» så gjør jeg det.
 
Jeppjepp, den er grei og akkurat det jeg prøver å gjøre. Sånn dagsformen er nå så ser en RIMS med egenkomponerte følere og programvare like greit ut i kombinasjon med en stor meskekekjele.
Men dersom jeg kan kjøpe en ferdig PID kontroller, mindre kjeler og likevel ende opp med noe som er «bra nok» så gjør jeg det.


Kjøp iallefall en meskekjele som rommer oppunder 3x post boil volumet ditt. Noe under er greit. Jeg brygger på det samme og har regnet opp og ned i mente på dette og traff helt perfekt med den ratioen. Da kan du ta unna de får High Gravity ølene du gjør og.
Men du burde egentlig ikke stole på meg siden jeg ikke har noen referanser jeg kan linke til for hva som er "optimalt".
 
Kjører man mesken i det han i filmen i åpningsposten kaller «infinity loop» så benytter man begge kjeler til å meske (kun korn i den ene) og dermed trenger man vel ikke ha så stor meskekjele, da er det vel at alt skal oppi kokekjelen til slutt som er utfordringen.
 
Jeg brygger med 2 kjeler og synes det fungerer veldig bra.

Mesker i den til venstre, varmer opp skyllevannet i den til høyre.
Pumper skyllevannet på toppen av mesken ved å skru på en ventil, og så pumper jeg alt tilbake i kokekjelen. (da må jeg flytte på 1 slange).
Kontrollboksen i midten styrer tempen i de to kjelene ved å slå av/på induksjonsplatene.

Største bonusen er at det er enkelt å bruke og enkelt å rengjøre.
Screenshot_97.jpgIMG_20180313_143607_528.jpg
 
Litt usikker på prosessen din... pumper du skyllevann over mesken før du starter avtapping, eller tapper du av noe før du starter skyllingen?
Jeg tenker at om du kun fyller på før du tapper av, er dette mer likt prosessen no-sparge.
Selv flytter jeg masken (BIAB-pose) over i kokekjelen og skyller der før jeg pumper alt over i kok.
 
Vær varsom med så stor belastning på en platetopp. Jeg kjenner to her på forumet som har sprukket platen

Jeg pumper skyllevannet på toppen av mesken, brygget 30L i 50L kjeler. Ligger en slange på toppen av mesken med flytekuler og pga. tempforskjellen i meskevannet og skyllevannet holder skyllevannet seg over mesken.

Etter jeg har pumpet alt skyllevannet over mesker, kobler jeg om en slange og pumper alt tilbake i kokekjelen.
 
Tilbake
Topp