Erfaringer Safale K-97?

YngveKL

Norbrygg-medlem
Satte en Kölsch for et par mnd siden som jeg brukte denne gjæren i da jeg ikke fikk igang WLP029'en. Er ikke helt fornøyd, altså... :( Får liksom en "gjærsmak" smak/følelse når jeg drikker den, eller noe a la det. Noen som har erfaringer å dele? Denne ble gjæret som mine andre Kölscher, som har blitt bra.
 
Har brukt den en del i humleøl. Den er vel relativt greit clean, selv om den ikke er det, på en måte. Men den trenger eeeevigheter på å bunnfelle. Denne gjæren er sistemann som går hjem fra festen. Har splittet denne med us-05 noen ganger, og der hvor 05 har vært drikkbar så trenger 97 kanskje en uke mer, fordi den bare nekter å legge seg og da gir et gjærpreg. Så gjærpreg definitivt, før du lar den legge seg helt, og det tar tid.
 
Har brukt den en del i humleøl. Den er vel relativt greit clean, selv om den ikke er det, på en måte. Men den trenger eeeevigheter på å bunnfelle. Denne gjæren er sistemann som går hjem fra festen. Har splittet denne med us-05 noen ganger, og der hvor 05 har vært drikkbar så trenger 97 kanskje en uke mer, fordi den bare nekter å legge seg og da gir et gjærpreg. Så gjærpreg definitivt, før du lar den legge seg helt, og det tar tid.
Men hvor lang tid tar det? Nå har den vært på flaske i kanskje 1,5 mnd, og de siste 2 ukene i kjøleskap på 3°. Den har fortsatt "Haze" når jeg sjekker i glasset. Tror ikke denne gjæren blir en gjenganger her altså... o_O
 
Gjæren er en slags hybrid, av tilsynelatende den seige typen. Så det kan ta tid. Uansett er ikke litt gjærhaze så farlig med mindre du vil presentere en ganske klar øl. Men kan si at hvis du vil ha klar øl så er ikke 97 gjæren du vil bruke.
 
Ahh... Det kan jo forklare saken!
Står på pakken at det er en tysk ale gjær for belgiske hveteøl (???). Hadde fått det for meg at denne brukes på Kölsch også....
Nei, blir nok WLP029 neste gang :)
 
Ahh... Det kan jo forklare saken!
Står på pakken at det er en tysk ale gjær for belgiske hveteøl (???). Hadde fått det for meg at denne brukes på Kölsch også....
Nei, blir nok WLP029 neste gang :)
Det er ikke så langt mellom Köln og Düsseldorf. Og blant tørrgjærene er det ikke noe annet alternativ for Kölsch, dessverre. Men wlp029 er fin, da.
 
Jeg har brygget et par altbier med wlp036, og sjøl om de har godt av lagring, så er de rimelig greit drikkelige fra starten.

Men altbier er ikke begrenset til Düsseldorf, som wlp036 kommer fra. Düsseldorf-altbieren ligger nok nærmere kølsch enn de øvrige (sjøl om en altbier er noe helt annet enn en kølsch, selvfølgelig). Jeg tror 036 skulle kunne lage et akseptabelt kølch-type øl, men jeg har trodd at k-97 er litt annerledes.
 
Hei
Har en Kölch som har gjæret en uke. Ser at det anbefales 2pk med K-97 til ett 23L brygg, kan jeg pitce en pakke og tilsette nå?
Mvh
Sindre
 
Takk for svar. Da satte jeg opp gradene fra 16 til 18 grader, så får jeg følge med gjærlåsen og ta en test i løpet av uka

Enig med @Steinar Huneide . Så lenge du setter opp temperaturen før det slutter å boble, vil jeg tro det går helt greit. Skulle du mot formodning få problemer med å få skikkelig utgjæring, kan du prøve å tilsette mer gjær. Men da bør du la den komme i gang i vørter først; altså i prinsippet sette en liten starter. Poenget er da ikke å dyrke mer gjær, men bare å få den i gang. Ikke gi den luft/oksygen, og når du ser at gjæringa er i gang, heller du hele greia forsiktig oppi ølet.

Men altså: Det blir sikkert ikke nødvendig:).
 
Først og fremst måle SG da før man bekymrer seg.. K-97 er vel hakket hissigere enn US-05 som er nermest å sammenligne med. Tipper ølet er utgjæra.
 
Har brukt den en del i humleøl. Den er vel relativt greit clean, selv om den ikke er det, på en måte. Men den trenger eeeevigheter på å bunnfelle. Denne gjæren er sistemann som går hjem fra festen. Har splittet denne med us-05 noen ganger, og der hvor 05 har vært drikkbar så trenger 97 kanskje en uke mer, fordi den bare nekter å legge seg og da gir et gjærpreg. Så gjærpreg definitivt, før du lar den legge seg helt, og det tar tid.
Der fant jeg svaret på hvorfor det fortsatt etter fire døgn er en tomme tjukk skummadrass på toppen i min Oktoberfest :p
 
Først og fremst måle SG da før man bekymrer seg.. K-97 er vel hakket hissigere enn US-05 som er nermest å sammenligne med. Tipper ølet er utgjæra.
Er den det? Fortsatt ca 10p til forventet FG, den viser tydelig tendes til å flate ut.

Der fant jeg svaret på hvorfor det fortsatt etter fire døgn er en tomme tjukk skummadrass på toppen i min Oktoberfest :p
Veldig enkelt å topphøste :D . Har masse gjær, kanskje jeg skal sette en SNS for å få gang på denne igjen, dersom temperatur økning ikke hjelper.

Hvor lang tid bruker denne normalt på å gjære ut?
 
Per Berge skrev:
Der fant jeg svaret på hvorfor det fortsatt etter fire døgn er en tomme tjukk skummadrass på toppen i min Oktoberfest :p
Veldig enkelt å topphøste :D . Har masse gjær, kanskje jeg skal sette en SNS for å få gang på denne igjen, dersom temperatur økning ikke hjelper.

Hvor lang tid bruker denne normalt på å gjære ut?
Nå gjæra jeg den på fermzilla under trykk så den var nok ferdig gjæra på 3-4 dager tenker jeg
 
Tilbake
Topp