"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Fikk lyst på å brygge en liten batch tidligvår-apa. Ikke helt lys, den skal drikkes før du sitter i T-trøye, så jeg har landa på "dyp gyllen" (12 EBC).
Jeg vil ha den litt juicy, men uten tørrhumling. Ikke for bitter, da, og med det meste av humla i wp på 75 grader i 15 minutter. Dermed blir IBU-beregninga vanskelig. Men ideen er noe sånn omtrent som en norsk pils. Litt i underkant av 30? Jeg er stadig usikker på effekten av disse wp-tilsetningene på bitterhet. Burde jeg gå enda litt lenger ned i temperatur? Teorien - og erfaring - sier at det stadig skjer isomerisering av alfa-syre over 70 grader, og jeg vil jo ha noe.

Det meste av maltsmaken skal komme fra basismaltet, Golden Promise, og så har jeg en liten neve pale crystal fra Thomas Fawcett, og en med Victory fra Briess.

Da tenker jeg meg det sånn:

OG 1.049, FG 1.011, ABV 5%, 30 IBU, 12 EBC. Meske på 67 + 72 + utmesk. Gjære på 18-19 grader.

Malt til 12 liter ferdig øl (batchstørrelse 16 liter)
2,95 kg Golden Promise (Simpson's) 92,5%
0,10 kg Pale Crystal 70 EBC (Thomas Fawcett) 3%
0,10 kg Victory 55 EBC (Briess) 3%
0,05 kg syremalt 1,5%
Humle
5 gr Amarillo @ 10
5 gr Citra @ 10
40 gr Amarillo @ wp 75/15
40 gr Citra @ wp 75/15
Gjær
Safale US-05

2:1 sulfat:klorid. Til sammen 1,5 ts fordelt på mesk og kok.
Supermoss @ 5
Clarex ved gjærtilsetning.

Det er forresten første gang jeg brygger et halvt brygg. Det er mulig jeg regner litt mye svinn, men det finner jeg ut av.
 
Fikk lyst på å brygge en liten batch tidligvår-apa. Ikke helt lys, den skal drikkes før du sitter i T-trøye, så jeg har landa på "dyp gyllen" (12 EBC).
Jeg vil ha den litt juicy, men uten tørrhumling. Ikke for bitter, da, og med det meste av humla i wp på 75 grader i 15 minutter. Dermed blir IBU-beregninga vanskelig. Men ideen er noe sånn omtrent som en norsk pils. Litt i underkant av 30? Jeg er stadig usikker på effekten av disse wp-tilsetningene på bitterhet. Burde jeg gå enda litt lenger ned i temperatur? Teorien - og erfaring - sier at det stadig skjer isomerisering av alfa-syre over 70 grader, og jeg vil jo ha noe.

Det meste av maltsmaken skal komme fra basismaltet, Golden Promise, og så har jeg en liten neve pale crystal fra Thomas Fawcett, og en med Victory fra Briess.

Da tenker jeg meg det sånn:

OG 1.049, FG 1.011, ABV 5%, 30 IBU, 12 EBC. Meske på 67 + 72 + utmesk. Gjære på 18-19 grader.

Malt til 12 liter ferdig øl (batchstørrelse 16 liter)
2,95 kg Golden Promise (Simpson's) 92,5%
0,10 kg Pale Crystal 70 EBC (Thomas Fawcett) 3%
0,10 kg Victory 55 EBC (Briess) 3%
0,05 kg syremalt 1,5%
Humle
5 gr Amarillo @ 10
5 gr Citra @ 10
40 gr Amarillo @ wp 75/15
40 gr Citra @ wp 75/15
Gjær
Safale US-05

2:1 sulfat:klorid. Til sammen 1,5 ts fordelt på mesk og kok.
Supermoss @ 5
Clarex ved gjærtilsetning.

Det er forresten første gang jeg brygger et halvt brygg. Det er mulig jeg regner litt mye svinn, men det finner jeg ut av.

Forige Neipa brukte eg ca 6g/l i wp på 75c
Det ga iallefall nok bitterheit, men synst sjølv at det ikkje blei for mykje.. men det er nok oppe på 30 talet (ukvalifisert gjetting) og i grenseland for stilen.
Har blitt bedømt av 5 norbryggdommere og ang bitterheit har dei skreve dette
D1:Lav/medium bitter
D2:Svak bitterhet
D3:Noe bitter
D4:Noe bitter i avslutningen
D5:Litt i overkant bitter

Eg trur du treff ganske bra med det du har tenkt egentlig. Litt usikker på om du egentlig treng det på 10min, om det er for bitterheita sin del.
 
Sist redigert:
Forige Neipa brukte eg ca 6g/l i wp på 75c
Det ga iallefall nok bitterheit, men synst sjølv at det ikkje blei for mykje.. men det er nok oppe på 30 talet (ukvalifisert gjetting) og i grenseland for stilen.
Har blitt bedømt av 5 norbryggdommere og ang bitterheit har dei skreve dette
D1:Lav/medium bitter
D2:Svak bitterhet
D3:Noe bitter
D4:Noe bitter i avslutningen
D5:Litt i overkant bitter

Eg trur du treff ganske bra med det du har tenkt egentlig. Litt usikker på om du egentlig treng det på 10min, om det er for bitterheita sin del.

Takk skal du ha. Du bekrefter en mistanke jeg hadde om at dette fort kunne blir bitrere enn jeg ønsket det. De to humlene, som jeg bruker like deler av, har en god del alfasyre. Jeg regner et snitt på 10% på dem, med litt aldersfratrekk regnet inn.

Jeg beregner i forhold til "batch size", dvs. volum i kjelen etter kok. Da har jeg ca. 5,5 gram per liter. Tar jeg 50 gram av hver, og bruker det som eneste tilsetning, havner jeg på samme nivå som deg. Så da tror jeg at jeg går for det - med mindre du hadde humler med mye mer eller mye mindre alfasyre.

Hvor lenge holdt du det trinnet på 75 grader?
 
Takk skal du ha. Du bekrefter en mistanke jeg hadde om at dette fort kunne blir bitrere enn jeg ønsket det. De to humlene, som jeg bruker like deler av, har en god del alfasyre. Jeg regner et snitt på 10% på dem, med litt aldersfratrekk regnet inn.

Jeg beregner i forhold til "batch size", dvs. volum i kjelen etter kok. Da har jeg ca. 5,5 gram per liter. Tar jeg 50 gram av hver, og bruker det som eneste tilsetning, havner jeg på samme nivå som deg. Så da tror jeg at jeg går for det - med mindre du hadde humler med mye mer eller mye mindre alfasyre.

Hvor lenge holdt du det trinnet på 75 grader?
Det var citra og azacca, så det kan sikkert sammenlignast greit.
Meiner å huske det var ca 20 minutt.. sank til ca 70 grader iløpet av den tida
 

Som @YngveKL sier; så er det for å korrigere litt for aldringsprosessen til humla. Det går ikke på min egen alder. Jeg håper ikke utbyttet av humla synker etter hvert som jeg blir eldre:p.

De er ikke utgamle, de posene jeg har, og de har hele tida vært oppbevart i fryser'n. Jeg kjøpte halvkilosposer, så de har vært åpnet en stund, og sjøl om jeg klemmer ut lufta så godt jeg kan, så er de så klart litt reduserte. De er grønne og fine, og lukter helt topp, så jeg har ingen kvaler med å bruke dem, men jeg trekker likevel fra en prosent eller to når jeg beregner. Hva som blir riktig, er det umulig å vite. Beregningene er kompliserte -eller i alle fall litt arbidskrevende - og jeg har jo heller ikke alle nødvendige data for å gjøre dem. Så altså; jeg gir dem litt aldersfratrekk. Prestasjonene til både humler og mennesker synker jo med alderen;).
 
Som @YngveKL sier; så er det for å korrigere litt for aldringsprosessen til humla. Det går ikke på min egen alder. Jeg håper ikke utbyttet av humla synker etter hvert som jeg blir eldre:p.

De er ikke utgamle, de posene jeg har, og de har hele tida vært oppbevart i fryser'n. Jeg kjøpte halvkilosposer, så de har vært åpnet en stund, og sjøl om jeg klemmer ut lufta så godt jeg kan, så er de så klart litt reduserte. De er grønne og fine, og lukter helt topp, så jeg har ingen kvaler med å bruke dem, men jeg trekker likevel fra en prosent eller to når jeg beregner. Hva som blir riktig, er det umulig å vite. Beregningene er kompliserte -eller i alle fall litt arbidskrevende - og jeg har jo heller ikke alle nødvendige data for å gjøre dem. Så altså; jeg gir dem litt aldersfratrekk. Prestasjonene til både humler og mennesker synker jo med alderen;).

Jeg synes også at humle taper seg selv om de er vakumert og fryst, hvorfor eller skulle et brygg med IBU på over 100 kjennes ut som et brygg med IBU 60. 3 år gammel humle da, verstefall 4 år, husker ikke helt.
 
Jeg har en særdeles kjedelig APA nå, med noe gammel humle jeg kjøpte billig. Den har nok ikke vært oppbevart godt nok. Men ellers synes jeg humla tåler lagring bedre enn man skulle tro.
 
Tenker å teste en "Budvar"/tsjekkisk variant, men gidder ikke dekoktere... Ønsker også litt lavere IBU enn "Urquell" type... Hva med:

92% Pilsner
5% Melanoidin
3% surmalt
Mesk 67°-68° -ish
IBU ca 25, (høy-alfa + Saaz på 15(?))
WLP802

Synspunkter?
 
Decoction Shortcuts
Many sources suggest short-circuiting the process: if melanoidins are the secret to malt complexity, then just add some melanoidin malt to the mash. This can add some rich malt character, but it doesn’t really capture the flavor of a decoction mash. In particular, melanoidin malt often skews the balance sweeter, making it harder to get the crisp dry finish of classic European lagers.
 
Høres ut som mye melanoidin. Mange bruker 2%. Syns denne er interessant. In the Footsteps of Joseph Groll: The Bohemian Pils

Basismaltet han bruker der (Flagon fra Crisp), tror jeg er ute av produksjon.

Han bruker 8% Carapils (dekstrinmalt) for å kompensere for "the undermodified and slightly less intensely malted ‘greener’ malt that is employed". Det der skjønner jeg ikke. Uansett; dekstrinmalt tror jeg er oppskrytt. Scott Janish har testa effekten av Briess sitt: Dextrins and Mouthfeel - Scott Janish

Han poster ikke noe om hvordan dette ølet ble. Grunn til å være litt skeptisk?
 
Tenker å teste en "Budvar"/tsjekkisk variant, men gidder ikke dekoktere... Ønsker også litt lavere IBU enn "Urquell" type... Hva med:

92% Pilsner
5% Melanoidin
3% surmalt
Mesk 67°-68° -ish
IBU ca 25, (høy-alfa + Saaz på 15(?))
WLP802

Synspunkter?
Litt høyere bitterhet i en tsjekkisk lager. Typeriktig er 35-40 IBU, men det trenger du jo ikke følge. Ganske høy (67 grader) mesketemperatur og WLP802 gir en FG på ca 1015 – og da trenger man litt bitterhet for balanse. Du kan også bruke noen prosent münich i stedet for melanoidin.
 
Basismaltet han bruker der (Flagon fra Crisp), tror jeg er ute av produksjon.

Han bruker 8% Carapils (dekstrinmalt) for å kompensere for "the undermodified and slightly less intensely malted ‘greener’ malt that is employed". Det der skjønner jeg ikke. Uansett; dekstrinmalt tror jeg er oppskrytt. Scott Janish har testa effekten av Briess sitt: Dextrins and Mouthfeel - Scott Janish

Han poster ikke noe om hvordan dette ølet ble. Grunn til å være litt skeptisk?

Tror han mener at tsjekkisk undermodifisert malt gir en karakter man kan tilstrebe å etterligne.
 
Litt høyere bitterhet i en tsjekkisk lager. Typeriktig er 35-40 IBU, men det trenger du jo ikke følge. Ganske høy (67 grader) mesketemperatur og WLP802 gir en FG på ca 1015 – og da trenger man litt bitterhet for balanse. Du kan også bruke noen prosent münich i stedet for melanoidin.
Mørk Munich da, så jeg får med litt farge. 5% ? Mer/mindre?
 
Kanskje man rett og slett skulle hoppe ut i det og prøve dekoksjon? Tenker da 1 steg, fra kanskje 65 til 72, altså bruke dekoksjonen for å heve tempen i mesken? Bør jeg da legge inn ett steg i selve dekoksjonen på 68 (15 min?), eller kjøre denne rett til kok...? Kokes i kanskje 30 min?

Edit: da blir altså gristen kun pilsner og syremalt.
 
Tilbake
Topp