"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Skal brygge en Belgisk IPA i morgen.

Pilsnermalt + 9 % farin. Topphøstet blodfersk 3787 Trappist High Gravity fra Kinn Bryggeri i går.

Utgangspunktet var Hallertauer M. på hhv 30 min og 10 min. (HopShot for bitterhet til ca. 40 IBU)

Vurder nå å ta all humlen i WP i stedet.

Spørsmålet er hvordan dere tror dette påvirker smaken?

Hele oppskriften ligger i BeerCalc: #144 Ride, ri, de ranke
 
Skal brygge en Belgisk IPA i morgen.

Pilsnermalt + 9 % farin. Topphøstet blodfersk 3787 Trappist High Gravity fra Kinn Bryggeri i går.

Utgangspunktet var Hallertauer M. på hhv 30 min og 10 min. (HopShot for bitterhet til ca. 40 IBU)

Vurder nå å ta all humlen i WP i stedet.

Spørsmålet er hvordan dere tror dette påvirker smaken?

Hele oppskriften ligger i BeerCalc: #144 Ride, ri, de ranke

Humulene og myrcene er de to oljene det er mest av i Mittelfrüh, og humulene skal visstnok gi det spesielle krydderpreget når humla får koke en stund. Den har relativt høyt kokepunkt, og fordamper ikke like raskt som myrcene, som gir sitrus/furu.

Jeg ville ikke droppet all koking her. Og så ville jeg tilsatt wp-delen ved 65-68 grader. Da får du ikke bitterhet, bare aroma, og oljene skal ikke fordampe ved denne temperaturen.

Denne korte artikkelen er det beste jeg har funnet: Humletyper - solera.no

Oljfordelinga til Mittelfrüh: Hallertau - Hopslist
Som du ser, er det så å si ikke farnesene i Mittelfrüh, i motsetning til i Saaz, så den trenger du ikke å bry deg om å prøve å få fram.
 
Sist redigert:
Jeg går med planer om å brygge en SmaSh med Maris Otter og Mosaic. 6,5 kg malt til 25 liter, 50 gr. humle ved 30min, 10 min, whirlpool og tørrhumle ved dag 7. noen kommentarer? jeg har brukt denne humleprofilen før og syns den har vært godt.
Jeg har også tenkt å eksperimentere litt. Jeg smakte en Gran Cru fra St Feullien i høst og ved et besøk på bryggeriet sa de at denne er gjæret på champagne-gjær. i den forbindelsen har jeg skaffet meg 4 pk med Lavlin EC-1118 som jeg tenkte å prøve. Er det noen som har gjort lignende forsøk?
 
Jeg går med planer om å brygge en SmaSh med Maris Otter og Mosaic. 6,5 kg malt til 25 liter, 50 gr. humle ved 30min, 10 min, whirlpool og tørrhumle ved dag 7. noen kommentarer? jeg har brukt denne humleprofilen før og syns den har vært godt.
Jeg har også tenkt å eksperimentere litt. Jeg smakte en Gran Cru fra St Feullien i høst og ved et besøk på bryggeriet sa de at denne er gjæret på champagne-gjær. i den forbindelsen har jeg skaffet meg 4 pk med Lavlin EC-1118 som jeg tenkte å prøve. Er det noen som har gjort lignende forsøk?

Det blir temmelig bittert, det der - men det har du sikkert regna ut. Ellers er det vel temmelig likt det humleskjemaet Kinn bruker på Vestkyst og Skoddehav? Og det blir jo godt. Det er en klassisk vestkyst-IPA, så hvis det er det du skal brygge, er det jo midt i blinken.

Jeg har brukt Citra og El Dorado sammen med Mosaic, og det blir veldig godt. (Det er i en NEIPA, oppskrift fra WeldWerks' Juicy Bits.) Men du skal jo brygge en smash:).
 
Det blir temmelig bittert, det der - men det har du sikkert regna ut. Ellers er det vel temmelig likt det humleskjemaet Kinn bruker på Vestkyst og Skoddehav? Og det blir jo godt. Det er en klassisk vestkyst-IPA, så hvis det er det du skal brygge, er det jo midt i blinken.

Jeg har brukt Citra og El Dorado sammen med Mosaic, og det blir veldig godt. (Det er i en NEIPA, oppskrift fra WeldWerks' Juicy Bits.) Men du skal jo brygge en smash:).
Så bra. Da er jeg ikke på jorde med humleprofilen hvertfall.
Har brygget denne et par ganger tidligere med gode tilbakemeldinger så det blir nok godt. Mer spent på bruken av gjæren egentlig. Om den setter en annen smak på den enn når jeg har brukt "vanlig" gjær.
 
Jeg går med planer om å brygge en SmaSh med Maris Otter og Mosaic. 6,5 kg malt til 25 liter, 50 gr. humle ved 30min, 10 min, whirlpool og tørrhumle ved dag 7. noen kommentarer? jeg har brukt denne humleprofilen før og syns den har vært godt.
Jeg har også tenkt å eksperimentere litt. Jeg smakte en Gran Cru fra St Feullien i høst og ved et besøk på bryggeriet sa de at denne er gjæret på champagne-gjær. i den forbindelsen har jeg skaffet meg 4 pk med Lavlin EC-1118 som jeg tenkte å prøve. Er det noen som har gjort lignende forsøk?

Skal brygge så og si det samme selv i morgen!
Må bare finne ut hvordan jeg skal humle, har litt over 200g med Mosaic som skal brukes.

Tror jeg kjører det meste mot kokeslutt og 100g ish til tørrhumlingen.
 
Skal brygge så og si det samme selv i morgen!
Må bare finne ut hvordan jeg skal humle, har litt over 200g med Mosaic som skal brukes.

Tror jeg kjører det meste mot kokeslutt og 100g ish til tørrhumlingen.
Har vurdert samme tanken men siden jeg utforsker med gjær så blir det samme humleprofil som sist. Må vente par uker før jeg får testet ut noe brygging igjen siden jeg venter på 3 brygg skal coldcrashe og så må jeg få tak i ventilasjonshette for å brygge i det nye bryggerhuset. ( egentlig må/bør jeg også ha testkjørt det nye oppsettet også, men blir det for mye bryggeabstinenser kan jeg brygge på bb60’n..
 
Jeg har innsett at fryseren inneholder ganske mange humlerester etterhvert.

Har noen erfaringer med å blande mye ulik humle i samme brygg, bare for å rydde litt?

Bør man i så fall ha en maltbase med litt smak for å veie opp litt for humlesmakene?

(Innser at det ikke er en oppskrift. Jeg bruker denne tråden likevel.)
 
Noen som kan foreslå en oppskrift med villkirsebær som adjunkt? Smakte akkurat en Oude Kriek Boon som hadde en nydelig smak/aroma. Vet at dette er en lambic, og er utenfor kompetanseområdet akkurat nå, men en annen type øl kanskje? Gjerne en sur en... :)
 
Jeg trenger litt hjelp. Skal brygge et "helt streit" øl på fredag. Tenker en litt forsiktig humlet pale ale med litt tak i maltsmaken. Evt noe britisk bitteraktig.

Ønsker:
- 4/5% abv
- lys, men gjerne med litt gyllen tint
- forfriskende og "enkel" nok til å by hvem som helst som kommer innom på en
- ikke langt over 30IBU

Dessverre har jeg ikke mer Maris Otter, og jeg rekker ikke bryggebutikken, ellers hadde jeg gått for en gammal pale ale-oppskrift.

Kan noen anbefale meg en oppskrift eller komme med noen innspill basert på følgende lagerbeholdning?

- Pilsnermalt
- Hvetemalt
- Munich II (kun 200 gram)
- Melanoidin
- Victory
- Biscuit
- Crisp amber
- Special B
- Pale chocolate
- Brown
- Crystal: 45L, 103L, 150L

Humle, pellets: Saaz, EKG. "Kottar", som svenskene kaller det: Cascade, Hallertauer mittelfruh.

Gjærer med S-04.

Er 90/5/5 pils/munich/melanoidin noe?
 
Jeg trenger litt hjelp. Skal brygge et "helt streit" øl på fredag. Tenker en litt forsiktig humlet pale ale med litt tak i maltsmaken. Evt noe britisk bitteraktig.

Ønsker:
- 4/5% abv
- lys, men gjerne med litt gyllen tint
- forfriskende og "enkel" nok til å by hvem som helst som kommer innom på en
- ikke langt over 30IBU

Dessverre har jeg ikke mer Maris Otter, og jeg rekker ikke bryggebutikken, ellers hadde jeg gått for en gammal pale ale-oppskrift.

Kan noen anbefale meg en oppskrift eller komme med noen innspill basert på følgende lagerbeholdning?

- Pilsnermalt
- Hvetemalt
- Munich II (kun 200 gram)
- Melanoidin
- Victory
- Biscuit
- Crisp amber
- Special B
- Pale chocolate
- Brown
- Crystal: 45L, 103L, 150L

Humle, pellets: Saaz, EKG. "Kottar", som svenskene kaller det: Cascade, Hallertauer mittelfruh.

Gjærer med S-04.

Er 90/5/5 pils/munich/melanoidin noe?

Jeg tror ikke du skal prøve deg på en pale ale av engelsk type uten pale ale malt. Hva med et amerikansk hveteøl? ( American Wheat - Brew Your Own ) 50/50 hvete/pils. Gjære litt lavt med 04 (18 grader), så går det sikkert bra. Humle med Saaz - eller det er det jeg ville gjort.

Dette skulle bli et fint og lettdrikkelig sommerøl.
 
Jeg tror ikke du skal prøve deg på en pale ale av engelsk type uten pale ale malt. Hva med et amerikansk hveteøl? ( American Wheat - Brew Your Own ) 50/50 hvete/pils. Gjære litt lavt med 04 (18 grader), så går det sikkert bra. Humle med Saaz - eller det er det jeg ville gjort.

Dette skulle bli et fint og lettdrikkelig sommerøl.
Ja, nei tom Maris Otter satte litt stopper for den engelske varianten. Kanskje greit etter å nettopp ha gått på en smell der.
 
Er 90/5/5 pils/munich/melanoidin noe?
Jeg hadde akkurat tenkt å foreslå den kombinasjonen. Har selv brygget øl med den kombinasjonen (tror jeg hadde litt caramalt i tillegg, men det er ikke essensielt).

Saaz kan fungere, men jeg tror enten EKG eller Hallertau Mittelfruh er best i de sene tilsetningene. Bitterhumle: Hva som helst som passer.
 
Jeg tror ikke du skal prøve deg på en pale ale av engelsk type uten pale ale malt. Hva med et amerikansk hveteøl? ( American Wheat - Brew Your Own ) 50/50 hvete/pils. Gjære litt lavt med 04 (18 grader), så går det sikkert bra. Humle med Saaz - eller det er det jeg ville gjort.

Dette skulle bli et fint og lettdrikkelig sommerøl.
Ja, jeg tror jeg går for dette. Jeg kommer nok til å driste meg til å hive oppi de siste 200 grammene med Munich, for å gi den et lite hint av farge og malt, ja, også bittelitt flameout-humle. Takk for forslaget!
 
Ja, jeg tror jeg går for dette. Jeg kommer nok til å driste meg til å hive oppi de siste 200 grammene med Munich, for å gi den et lite hint av farge og malt, ja, også bittelitt flameout-humle. Takk for forslaget!

Jeg har tenkt på å prøve den sjøl - og tenkte også i retning litt lyst røstet. Victory er ikke dumt, forresten!

Tenker på å bruke kølschgjær. Skal brygge en køslch snart, så jeg har jo gjæren. (Dieter fra Imperial, som er den samme som wlp029 - eller fra samme bryggeri, i alle fall.)
 
Jeg har tenkt på å prøve den sjøl - og tenkte også i retning litt lyst røstet. Victory er ikke dumt, forresten!

Tenker på å bruke kølschgjær. Skal brygge en køslch snart, så jeg har jo gjæren. (Dieter fra Imperial, som er den samme som wlp029 - eller fra samme bryggeri, i alle fall.)
Hva slags vannprofil bruker du på denne? Brewer's friend sin "balanced profile"?
 
Hva slags vannprofil bruker du på denne? Brewer's friend sin "balanced profile"?

Hadde ikke kommet så langt i prosessen, men sjekka litt, og det ser ut som om en forsiktig og balansert omgang med salter er tingen. Jeg har ca. 35 ppm kalsium i vannet mitt, og det holder nok det til å klare meskinga, så jeg nøyer meg med 0,5 ts klorid og ditto av sulfat i kokekjelen. Kanskje litt mindre, også.
 
Hadde ikke kommet så langt i prosessen, men sjekka litt, og det ser ut som om en forsiktig og balansert omgang med salter er tingen. Jeg har ca. 35 ppm kalsium i vannet mitt, og det holder nok det til å klare meskinga, så jeg nøyer meg med 0,5 ts klorid og ditto av sulfat i kokekjelen. Kanskje litt mindre, også.
Du salter koket også? Do tell!
 
Tilbake
Topp