"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Du salter koket også? Do tell!

Som "krydder" spiller det ingen rolle hvor du tilsetter klorid og sulfat, men det kan være et poeng å tilsette kalsiumsulfat og -klorid i mesken pga. kalsiumet, siden kalsium har en funksjon i mesken.

Du mister imidlertid en god del (40%) av kalsiumet i mesken, fordi det reagerer med fosfat, og felles ut. Og siden kalsium er viktig videre i prosessen, også, er det et poeng å fordele tilsetningen på mesk og kok.

Nå vil jeg bruke lite klorid og sulfat her, og for ikke å miste 40% av det lille kalsiumet jeg får fra dem, tilsetter jeg dem heller i koket.

Jeg har noe kalk i vannet mitt; 35 ppm. Du skal helst ha 50, sier de lærde, men jeg tror de overdriver, så jeg tror mesken funker fint uten noe ekstra, mens jeg gjerne vil ha noe mer i gjæringskaret.
 
@cjohansen Underlig at jeg ikke har kommet på å brygge dette ølet tidligere, som sommerøl. Men nå har jeg fått mekka ei oppskrift, og det blir nok brygging i morra.Jeg landa på en dose Victory for å få litt glød, og litt kjeks/nøtter, i ølet. Golden Promise blir fort litt kjedelig aleine, synes jeg. (Det er ingen konkurrent til Maris Otter!)

Sånn blei det seende ut:

OG 1.047, FG 1.009, ABV 5%, IBU 26. Meske på 65 + 72 + utmesk. Gjære på 17/18 grader. Tilsette 0,5 ts klorid og 0,5 ts sulfat i kok. Bruker Supermoss @ 5, og 10 dråper Clarex ved gjærtilsetning.

Malt til 27 liter ferdig øl
2,6 kg Hvetemalt
2,6 kg Golden Promise
0,5 kg Victory 50 EC
0,2 kg Acidulated
Humle
30 gr Perle 9,3% @ 60
25 gr Saaz 3,5% @ 10
25 gr Saaz 3,5% @ 1
Gjær
us -05

Jeg var litt usikker på gjærvalget. Jeg har en stor starter med kølchgjær, men med den tar det mye lenger tid før ølet blir drikkbart. Og jeg skal uansett brygge en kølsch. Så da hiver jeg en pose 05 i bøtta og lar det bli med det nå.
 
Da har jeg brygga amerikansk øl med europeisk humle (se over), så da får jeg vel prøve å gå andre veien, også, da. Wienerøl med amerikansk humle har jeg tenkt meg, men jeg har ikke tenkt å lage noe som smaker som en feilparkert IPA. Ingen tørrhumling, men kanskje WP? Ideen er at det skal være mulig å kjenne citrus og furunål, men det skal ikke være overveldende. Ingen tropiske aromabombehumler! Og det skal være litt bitrere enn en wiener. Opp mot 35 IBU?

Gristen ser sånn ut, til 27 liter ferdig øl med OG på1.044, FG på 1.008 og abv på 4,7%:

Malt
3,7 kg wienermalt
0,8 kg pilsnermalt
0,5 kg lyst münchnermalt
0,5 kg mørkt münchnermalt

Men så var det humla. Noen forslag?


,
 
@Finn Berger Kanskje konvensjonelt, men hva med 50g hver av Citra og Mosaic ved WP og så bitterhumling med Magnum til 30-35 IBU?
Det blir jo ikke bomber om du ikke bruker så mye av det.

Mulig du trenger en humle rundt 20-30 min også for litt mer furunål. Kommer ikke på noen amerikanske der.
 
Da har jeg brygga amerikansk øl med europeisk humle (se over), så da får jeg vel prøve å gå andre veien, også, da. Wienerøl med amerikansk humle har jeg tenkt meg, men jeg har ikke tenkt å lage noe som smaker som en feilparkert IPA. Ingen tørrhumling, men kanskje WP? Ideen er at det skal være mulig å kjenne citrus og furunål, men det skal ikke være overveldende. Ingen tropiske aromabombehumler! Og det skal være litt bitrere enn en wiener. Opp mot 35 IBU?

Gristen ser sånn ut, til 27 liter ferdig øl med OG på1.044, FG på 1.008 og abv på 4,7%:

Malt
3,7 kg wienermalt
0,8 kg pilsnermalt
0,5 kg lyst münchnermalt
0,5 kg mørkt münchnermalt

Men så var det humla. Noen forslag?


,

Hva med en smule Citra, og noe mer Chinook? Chinook har en grei andel humulene så den kan du også koke en stund for litt mer kvasi-kontinentalt preg samtidig som du bruker begge to i WP, men bare "litt" citra ifht Chinook?

Evt Columbus/Chinook hvis du ikke vil ha Citra?
 
@Finn Berger Kanskje konvensjonelt, men hva med 50g hver av Citra og Mosaic ved WP og så bitterhumling med Magnum til 30-35 IBU?
Det blir jo ikke bomber om du ikke bruker så mye av det.

Mulig du trenger en humle rundt 20-30 min også for litt mer furunål. Kommer ikke på noen amerikanske der.

Mosaic var blant de jeg så for meg som "tropiske". Men Citra er anvendelig - og jeg bruker den mye, også.
Hva med en smule Citra, og noe mer Chinook? Chinook har en grei andel humulene så den kan du også koke en stund for litt mer kvasi-kontinentalt preg samtidig som du bruker begge to i WP, men bare "litt" citra ifht Chinook?

Evt Columbus/Chinook hvis du ikke vil ha Citra?

Hva med å bruke ideen om Chinook + noe Citra - og så legge til Simcoe? Eller rett og slett bare Chinook + Simcoe?

Problemet med humlekombinasjoner er at det er nokså uforutsigbart hva som skjer når du kombinerer humler. Det er ikke enkel addisjon, har jeg erfart. Men når du nevner Chinook, så er det ei humle jeg gjerne bør skaffe meg litt mer erfaring med. Simcoe har jeg brukt en del, og likt veldig godt. Forbinder den med grapefrukt.

Men det var det med hva som skjer når de to brukes sammen, da. Mener å ha hørt om dem som en fin kombinasjon.
 
Mosaic var blant de jeg så for meg som "tropiske". Men Citra er anvendelig - og jeg bruker den mye, også.


Hva med å bruke ideen om Chinook + noe Citra - og så legge til Simcoe? Eller rett og slett bare Chinook + Simcoe?

Problemet med humlekombinasjoner er at det er nokså uforutsigbart hva som skjer når du kombinerer humler. Det er ikke enkel addisjon, har jeg erfart. Men når du nevner Chinook, så er det ei humle jeg gjerne bør skaffe meg litt mer erfaring med. Simcoe har jeg brukt en del, og likt veldig godt. Forbinder den med grapefrukt.

Men det var det med hva som skjer når de to brukes sammen, da. Mener å ha hørt om dem som en fin kombinasjon.

Jepp, det høres ikke dumt ut. Simcoe kan være litt hit og miss, men det er mer når det brukes mer av den enn det jeg antar du har tenkt å bruke? Noen oppfatter den som kattepiss sterkere enn andre pga mengdene 4MMP den har i seg. Noen tar det som solbær f.eks, andre som kattepiss. To helt forskjellige smaker, så det er litt artig.
 
Jepp, det høres ikke dumt ut. Simcoe kan være litt hit og miss, men det er mer når det brukes mer av den enn det jeg antar du har tenkt å bruke? Noen oppfatter den som kattepiss sterkere enn andre pga mengdene 4MMP den har i seg. Noen tar det som solbær f.eks, andre som kattepiss. To helt forskjellige smaker, så det er litt artig.

hehe - jeg liker begge deler:).

Jeg tenker meg noe slikt, da:

10 gr Chinook @ 30
10 gr Chinook @ 15
10 gr Chinook + 10 gr Simcoe + 10 gr Citra @ wp 15/75
10 gr Chinook + 10 gr Simcoe + 10 gr Citra @ wp 15/70

Fremdeles usikker på disse wp-tilsetningene:(.
 
hehe - jeg liker begge deler:).

Jeg tenker meg noe slikt, da:

10 gr Chinook @ 30
10 gr Chinook @ 15
10 gr Chinook + 10 gr Simcoe + 10 gr Citra @ wp 15/75
10 gr Chinook + 10 gr Simcoe + 10 gr Citra @ wp 15/70

Fremdeles usikker på disse wp-tilsetningene:(.

Det er jeg og, fordi jeg selv gjør WP annerledes :D

Men det kan jo ikke gå galt? Men good call å bare la Chinook koke, tenker jeg. Virker som en ryddigere "backbone" enn om du skulle blandet alle.

Men dvs 30 minutter Steep på den første tilsetningen og 15 på den andre? Du poser jo ikke humla, vel?
 
Det er jeg og, fordi jeg selv gjør WP annerledes :D

Men det kan jo ikke gå galt? Men good call å bare la Chinook koke, tenker jeg. Virker som en ryddigere "backbone" enn om du skulle blandet alle.

Men dvs 30 minutter Steep på den første tilsetningen og 15 på den andre? Du poser jo ikke humla, vel?

Ingen poser nei, bortsett fra meskepose og sovepose (som isolasjon rundt meskekjelen i tillegg til et par liggeunderlag):confused:. Så det stemmer, det du sier. Men det blir likevel ikke mer enn 15 minutter med isomerisering av alfasyra på den første tilsetningen, siden det ikke skjer under 70 grader. (I praksis er jeg på 68 på den siste, for å ha litt margin.)

Jeg tappa opp en APA/NEAPA i går som blei akkurat passe. Den hadde dette skjemaet:
5 gr Citra @ 60
50 gr Amarillo @ wp 75/10
50 gr Citra @ wp 75/10
50 gr Amarillo @ wp 68/20
50 gr Citra @ wp 68/20
50 gr Styrian Wolf tørrh. dag 2
50 gr Styrian Wolf tørrh. dag 6

Hvordan gjør du det nå?
 
Ingen poser nei, bortsett fra meskepose og sovepose (som isolasjon rundt meskekjelen i tillegg til et par liggeunderlag):confused:. Så det stemmer, det du sier. Men det blir likevel ikke mer enn 15 minutter med isomerisering av alfasyra på den første tilsetningen, siden det ikke skjer under 70 grader. (I praksis er jeg på 68 på den siste, for å ha litt margin.)

Jeg tappa opp en APA/NEAPA i går som blei akkurat passe. Den hadde dette skjemaet:
5 gr Citra @ 60
50 gr Amarillo @ wp 75/10
50 gr Citra @ wp 75/10
50 gr Amarillo @ wp 68/20
50 gr Citra @ wp 68/20
50 gr Styrian Wolf tørrh. dag 2
50 gr Styrian Wolf tørrh. dag 6

Hvordan gjør du det nå?

Jeg har forsket litt videre på det, og gjør ikke mer enn 60 (samme som før altså) , og av og til 55, men det med 55 trenger jeg noen flere brygg på å konkludere med noe. Har kuttet ned til 25 minutter ved 60 iallefall. Men det som gjør at jeg vil forske litt mer på det er at når jeg svinger 60, så får jeg ikke en distinkt "plutselig" release av aroma, som jeg får med 55. De gangene jeg har gjort 55 og har kjent at det lukter humle så har jeg startet videre nedkjøling. Jeg tenker at hvis det lukter godt, så er det som lager de luktene noe som ikke er i kjelen/vørteren/ølet lengre. Men det er en balansegang der. Lukter det ikke fordi jeg ikke har fått trukket ut oljene? Dette tar mange mange batcher å finne ut av, ei heller har jeg funnet noe info om akkurat dette på nett, og jeg har lett og lett og lett..Jeg resirkulerer samtidig forøvrig, da får du litt mer uttrekk.
 
mens en stakkars liten sirkulasjonspumpe er liksom så veldig mye styr og utstyr? :p:p

Haha. Bare bruk litt mer humle evt? Kinn tørrhumler bare i 9 timer eller noe f.eks, men med resirkulering. Jeg ville aldri fått det preget i min dunk ila ni timer som da ikke har resirkeulering.

*Edit. Sorry. Trodde det var Finn som skrev det, vet at han har allergi mot "utstyr" :D
 
Haha. Bare bruk litt mer humle evt? Kinn tørrhumler bare i 9 timer eller noe f.eks, men med resirkulering. Jeg ville aldri fått det preget i min dunk ila ni timer som da ikke har resirkeulering.

*Edit. Sorry. Trodde det var Finn som skrev det, vet at han har allergi mot "utstyr" :D
Jepp. Jeg også vet at han har allergi mot unødvendig utstyr. Derfor hele innlegget mitt, som var 100% humoristisk ment.
Jeg har stor forståelse for de som vil brygge så enkelt som mulig.
Jeg finner stor glede av å komplisere bryggingen med utstyr. Og så forenkler jeg når jeg ser at det ikke har noe for seg.
Og så kompliserer jeg på et annet område. Og så forenkler jeg. Osv, osv.
Denne delen av bryggingen syns jeg er veldig kjekt.
At andre ser på det som unødvendig er HELT greit.
 
Jepp. Jeg også vet at han har allergi mot unødvendig utstyr. Derfor hele innlegget mitt, som var 100% humoristisk ment.
Jeg har stor forståelse for de som vil brygge så enkelt som mulig.
Jeg finner stor glede av å komplisere bryggingen med utstyr. Og så forenkler jeg når jeg ser at det ikke har noe for seg.
Og så kompliserer jeg på et annet område. Og så forenkler jeg. Osv, osv.
Denne delen av bryggingen syns jeg er veldig kjekt.
At andre ser på det som unødvendig er HELT greit.

Mycket bra. Selv føler jeg at jeg har gjort det minste ut av det mtp utstyr, men har installert utstyr for å få til det minste av det jeg vil ha muligheten til å gjøre og for å forenkle bryggedagen mest mulig, samt fortsatt ha kontroll. Det siste er er vel stikkordet for hele oppsettet mitt. Minst mulig hassle og fortsatt ha kontroll. Jeg flytter slanger, bruker kun en pumpe, og ikke noe skylling, pumpa gjør to jobber, noen ville brukt treveis-ventiler, eller to pumper, men de får igjen smellen når det kommer til rengjøring, f.eks.
 
Mycket bra. Selv føler jeg at jeg har gjort det minste ut av det mtp utstyr, men har installert utstyr for å få til det minste av det jeg vil ha muligheten til å gjøre og for å forenkle bryggedagen mest mulig, samt fortsatt ha kontroll. Det siste er er vel stikkordet for hele oppsettet mitt. Minst mulig hassle og fortsatt ha kontroll. Jeg flytter slanger, noen ville brukt treveis-ventiler, men de får igjen smellen når det kommer til rengjøring, f.eks.
Men du har vel gjerne gått litt av runden som jeg går nå, med komplisering for så å forenkle der det passer og beholde det "avanserte" (herms, sirkulasjon) der det gir den kontrollen du ønsker.
Jeg ser på dette som en læring, for å finne ut hva som er nødvendig (for meg) og hva som er unødvendig for å ha den kontrollen jeg ønsker.
 
Men du har vel gjerne gått litt av runden som jeg går nå, med komplisering for så å forenkle der det passer og beholde det "avanserte" (herms, sirkulasjon) der det gir den kontrollen du ønsker.
Jeg ser på dette som en læring, for å finne ut hva som er nødvendig (for meg) og hva som er unødvendig for å ha den kontrollen jeg ønsker.

Ja, der traff du spikeren på hodet. Begynte med BIAB på indu-topp, oppgraderte med en liten pumpe og kjøleboks (uten hex, visste ikke bedre, men ble øl), så gikk jeg til trekjelers med masse fløyter og bjeller og treveisventiler, og har nå endt opp på tokjelers uten skylling men med herms og pid, samt mulighet for faktisk WP i kjele. Holdt på det som for meg er viktig, og kastet mye annet ut døren. Noen oppgraderinger her og der underveis, men skal holde på formatet bare at jeg har skjønt at jeg vil ha mer TC når jeg til sommeren dobler kapasiteten. Det begynte med selve bryggeriet, og nå er jeg nede på det å kvitte meg med gjenger.
 
Kanskje dette er trikset fremfor eggelikør i det planlagte skolebolle-ølet mitt?
Vanilje, kokos og hvete også, kanskje litt kardemomme.
 
Tror dette blir årets juleøl. Det er en old ale, ikke alt for sterk, men mektig. Ideen kom fra øldelen av en graff jeg nettopp flasket. Jeg karbonerte med bare den vørteren. Det var ganske tjukke greier, og jeg funderte litt på hva slags øl det ville bli. Her er det jeg tenkte meg fram til:

OG 1.074, FG 1.025, ABV 6,4%, 60 IBU. Meske på 67 + 72 + 77. Gjære på 17 => 20. Salter: 2 ts kalk i mesk. 3/4 ts klorid + 1/4 ts sulfat i kok.

Malt etc til 28 liter øl
3,60 kg Maris Otter
3,60 kg lyst münchnermalt
0,60 kg Caramalt 30 EBC
0,60 kg Amber 65 EBC
0,60 kg Caramunich 1 100 EBC
0,60 kg DRC 300 EBC
0,10 kg Black Malt
0,25 kg Black Treacle
Humle
80 gram Target @ 60
50 gram EKG @ 30
Annet
Eikefliste av 3 dl flis
Gjær
WLP013 London Ale II

Jeg overveier å ta av et par liter og la dem stå med bunnfallet fra ei flaske Orval, og så tilsette seinere, etter å ha pasteurisert det. Men hvor lenge må det stå før det har fått nok karakter? (Ideen er fra s.248 i brewing Classic Styles.) Noen som har prøvd noe lignende?
 
Sist redigert:
Tror dette blir årets juleøl. Det er en old ale, ikke alt for sterk, men mektig. Ideen kom fra øldelen av en graff jeg nettopp flasket. Jeg karbonerte med bare den vørteren. Det var ganske tjukke greier, og jeg funderte litt på hva slags øl det ville bli. Her er det jeg tenkte meg fram til:

OG 1.074, FG 1.025, ABV 6,4%, 60 IBU. Meske på 67 + 72 + 77. Gjære på 17 => 20. Salter: 2 ts kalk i mesk. 3/4 ts klorid + 1/4 ts sulfat i kok.

Malt etc til 28 liter øl
3,60 kg Maris Otter
3,60 kg lyst münchnermalt
0,60 kg Caramalt 30 EBC
0,60 kg Amber 65 EBC
0,60 kg Caramunich 1 100 EBC
0,60 kg DRC 300 EBC
0,25 kg Black Treacle
Humle
80 gram Target @ 60
50 gram EKG @ 30
Annet
Eikefliste av 3 dl flis
Gjær
WLP013 London Ale II

Jeg overveier å ta av et par liter og la dem stå med bunnfallet fra ei flaske Orval, og så tilsette seinere, etter å ha pasteurisert det. Men hvor lenge må det stå før det har fått nok karakter? (Ideen er fra s.248 i brewing Classic Styles.) Noen som har prøvd noe lignende?
Jeg har 30 liter tønneøl stående på bånnslammet fra to flasker orval nå. Tenkte å la det stå fram mot jul. Fikk ideen fra @Aasbrygg. Det tikker ihvertfall jevnt og rolig i gjærlåsen, så det skjer noe, men fort går det ikke.
 
Tilbake
Topp