Prosjekt barrique

Sjekket litt rundt nevnte produsent, samt bilder i den norske armagnacgruppen, men de tønnene er nok både noe større og mer anonyme av utseende.
Ja, de tønnene de bruker til lagring ser ut som standard barriquer, men det er jo ikke umulig at de tapper over på mindre fat for utsalgssteder. Jeg forventer jo ikke å se bryggerifat på bilder fra produksjonshallene til Ringnes heller.
 
Sorry OT, men "bare til utlån", minner meg om min polske fetter som hadde en PC-skjerm hvor det var festet et merke hvor det stod "Property of US Government" på en gang på tidlig 2000-tall.
 
@erikraude Jeg fikk tusket med meg denne oppskriften fra en PF noen år tilbake, hadde tenkt å brygge noe basert på denne, men bør vel få ut 50 liter vørter for min (lille) Quartier:
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_34d0.jpg
 
Men herre min hatt da.... 30 rør med gjær? Er det det samme som 30 pakker PurePitch? Altså 2850,- bare i gjær?? Aldri sett på maken ....
 
Sterk nok, ihvertfall. :eek:

Enig. Med gjærstarter så trenger du jo mac ett rør per starter. Denne delen av oppskriften tar jeg med en klype LME...
Men herre min hatt da.... 30 rør med gjær? Er det det samme som 30 pakker PurePitch? Altså 2850,- bare i gjær?? Aldri sett på maken ....

Enig. Med gjærstarter så trenger du jo max ett rør per starter. Denne delen av oppskriften tar jeg med en klype LME... Når gjæren har dødd pga for høy ABV, så setter man til en til som tåler mere. Men da er SG ganske lav, så man vil ikke trenge store mengder.
 
Da gjærer det så det spruter i to gjæringskar i gjæringsskapet. Temperaturen har stigi jamnt og fint fra pitch på ca 15 grader på søndag til omkring 22 nå. Det vil si, det var 22 til jeg helte oppi 1,25 liter nykokt sirup i hver av bøttene. Det vippa temperaturen opp til 23,5. Har bedt stc'en stoppe det på 24 grader. Er ikke helt komfortabel med å la det gå noe høyere enn det. Så får jeg heller følge nøye med og være klar til å gi det litt hjelp til å holde temperaturen oppe når det begynner å roe seg.

Det ene karet er litt fullere enn det andre, og hadde allerede begynt å overskride kapasiteten til blowoffen, så det var litt søl å tørke opp. Det blir vel knapt bedre nå som det fikk sirup å kose seg med, så jeg er forberedt på å vaske bånn av gjæringsskapet noen ganger framover. Det er bare sånn det er med denne gjæra, har jeg innsett. :)

Om ikke så alt for lenge er det på tide å toppe opp tønna igjen. Det gleder jeg meg til. Jeg tror denne batchen er en del bedre enn det tidligere ølet. Det er lettere når jeg ikke må lage så innmari mye, så jeg gikk for en litt mer kompromissløs oppskrift, sirupen blei bedre også, og jeg har temperaturkontroll. Tenkte å se om jeg fikk flaska et par flasker uten å ha det på fat for å ha en kontroll.

Kort oppsummert: livet er enklere når grovarbeidet er overstått. :)
 
Det fine med sånn teknologi er at man kan oppdage at toppen er nådd og temperaturen er på vei ned mens man står på jobb, og så bruke resten av arbeidsdagen på å stresse over at man burde komme seg hjem og satt på varmen i gjæringsskapet. :D
 
Da sitter jeg med hydrometerprøvene på runde to av tønneølet (denne versjonen er forøvrig kalt "Bifur"). Så langt har det gjæra ned til 1.032 fra 1.083, så det har litt igjen før det er ferdig, men det bobler fortsatt godt. Ser ut som den verste risikoen for søl er over, da. Foreløpig inntrykk er at dette blir veldig, veldig bra. Der den forrige blei litt vel enkel på grunn av kompromisser i maltsammensetning og for dårlig kokt sirup virker denne å bli helt nydelig. Masse fint preg av fullmodne plommer og tørka frukt. Alkoholen er der allerede, men ikke noe preg av fusel og neglelakkfjerner, som jeg var litt redd for når temperaturen peaka for meg. Når denne utgjør hoveddelen i tønna, om en fem års tid skal du se det blir riktig så godt øl av det. :)
 
Sist redigert:
Da sitter jeg med det som antakelig er siste hydrometerprøve på bifur, altså v 2.0 av tønneølet. Den har kommi ned i 1016, og da tenker jeg det er greit å få den over på tønna, mens den fortsatt har litt igjen å gi. Gjæringa har gått knirkefritt denne gangen. Temperaturkontroll er ikke akkurat noe minus på belgisk gjær.

Aromaen er nydelig. Først en god del alkohol, selvsagt, vi snakker om ferskt øl på over 9 % her. Men etter et par dype sniff, når det gir seg, er det masse å leite i. Mer malt enn forrige versjon. Nystekt surdeigsbrød. Og frukt. Plomme, kanskje fersken? Mykt og fint.

Smaksmessig er det mye ulagra alkohol nå. Det er helt greit at dette skal stå en stund. Tror det er en del fine smaker bak der, men de var lettere å plukke ut før alkoholen nærma seg tosifra.

Bare å få det over på tønna og gi det et halvt års tid, nå. :)
 
Da sitter jeg med det som antakelig er siste hydrometerprøve på bifur, altså v 2.0 av tønneølet. Den har kommi ned i 1016, og da tenker jeg det er greit å få den over på tønna, mens den fortsatt har litt igjen å gi. Gjæringa har gått knirkefritt denne gangen. Temperaturkontroll er ikke akkurat noe minus på belgisk gjær.

Aromaen er nydelig. Først en god del alkohol, selvsagt, vi snakker om ferskt øl på over 9 % her. Men etter et par dype sniff, når det gir seg, er det masse å leite i. Mer malt enn forrige versjon. Nystekt surdeigsbrød. Og frukt. Plomme, kanskje fersken? Mykt og fint.

Smaksmessig er det mye ulagra alkohol nå. Det er helt greit at dette skal stå en stund. Tror det er en del fine smaker bak der, men de var lettere å plukke ut før alkoholen nærma seg tosifra.

Bare å få det over på tønna og gi det et halvt års tid, nå. :)
Spennende prosjekt du har der.
Det skal bli moro å få høre hvordan ølet utvikler seg.
 
Heiv meg rundt og fikk ølet på fat. Det hadde fordampa åtte liter fra tønna. Fylte den opp og innså at jeg hadde nok til det planlagte brettprosjektet. I et anfall av spontanitet valgte jeg å fylle ballongen med 1/3 bifur og 2/3 bilbo fra tønna. Jeg tror ikke det skal mangle på eikepreg allikevel. Brett får de ikke før ikveld, for jeg kan ikke drikke to orval før jeg henter på skole og barnehage. Det blei jo litt søl, så jeg hadde egentlig tenkt å ta en dusj før jeg dro, men så ringte de fra aks... Det gikk jo som det måtte gå, når jeg kom utbryter guttungen: "Pappa, du lukter skikkelig øl. Skikkelig!"

Hva er vel en bekymringsmelding når man har en tønne øl i kjelleren? :p

Det tappes fra tønna.
_20190502_150154.JPG

Ballongen fylles:
_20190502_150228.JPG
 
Nå har ballongen blitt infisert med noe besnærende, smittsomt fra bånn av to orvalflasker, så skal den stå i fred fram mot jul. Det minner meg om den gamle vitsen om førstereisgutten og tønna, men nok av det, som bestefar ville ha sagt.

Det er allerede rolig, men jevn bevegelse i gjærlåsen på ballongen (Kjøpte forresten for stor kork igjen. Jeg gjorde samme feil med tønna. Skulle ikke tro det var så vanskelig.). Ingen tegn til bevegelse på gjærlåsen på tønna, men det bekymrer meg ikke. Erfaringa tilsier at det går som det skal oppi der, selv om det ikke syns så godt. Den er jo mindre tett enn glasset i ballongen, så det siver vel ut her og der.

Jeg fikk en liten smak av det som var igjen i heverten tidligere idag, og det er klart bedre enn det som er på flaske. Intens vanilje, mindre syrlighet, mild og rund og fin. Mangler fortsatt dybde og kompleksitet, selvsagt, men jeg håper tilførsel av tyngre, mer komplekst øl og brett kan gjøre noe med det. Utpå nyåret er det vel på tide å bestemme seg for om tønna skal infiseres også, eller om det skal holdes til eksterne.
 
Det er varmt i Oslo om dagen, og det har satt fart i ølet som står på brettanomyces. Nå har det danna seg skum i halsen på vinballongen, og hvis jeg lyser inn i det kan seg se godt med bobler som stiger mot overflata. Om det blir godt gjenstår å se, men det blir ihvertfall utgjæra. :)
 
Tilbake
Topp