1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Prosjekt barrique

En tråd i 'Brygging' startet av erikraude, 13 Mar 2017.

1. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I dag var det på tide å ta en hydrometerprøve av tønneølet som har stått på brett en stund. Når jeg tok korken på vinballongen fylte en fantastisk aroma rommet. Fruktig, fin lukt av brett med masse steinfrukt og litt vanilje.

Jeg var litt overraska over at brettanomycesen ikke har tatt det lenger ned, det har jo stått og bobla i noen måneder nå, så jeg hadde forventa en lavere måling, men dette var da ikke så lavt?
    _20190817_162119.JPG
    Så var det på tide å smake.
    _20190817_162158.JPG
    Smaken er overraskende diskret, og det er overraskende søtt. Vanilja fra eika gjør seg mer gjeldende i smak enn aroma, og det er også littegrann tanniner i ettersmaken, men ikke så mye at jeg syns det gjør noe. Brettanomycesen bidrar med litt fruktighet, og steinfrukt fra den tredjedelen nytt øl jeg tilsatte er fint til stede. I det hele tatt et godt øl, og langt mer elegant enn jeg hadde trodd. Ettersmaken sitter fortsatt i, en god stund etter forrige slurk. Jeg tenker å la det stå en stund til på ballongen, men utover høsten må jeg vel få flaska og fata det så det er klart til jul. Godt å vite at juleølet er sikra i år også

Aasbrygg, loebrygg, Mc. og 4 andre liker dette.
  2. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De sauene dine ser rett og slett litt tørste ut. Men slik er det vel når en dingler nydelig flott øl rett foran dem.

erikraude liker dette.
  3. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Måtte ta en test av en av flaskene fra sist jul også, sånn for å ha et benchmark.
    _20190817_205334.JPG
    Det er da virkelig et ganske pent øl?

Men dette ligger noen solide hakk bak hydrometerprøven fra tidligere idag. I både aroma og smak mangler det den fine fruktigheten fra brettanomyces, istedet har det fortsatt et snev av den syrligheten som plaga meg sånn da det var ferskt. Bedre enn det var, mye bedre, men det er der fortsatt. Smaksmessig er det også mindre interessant. Det har et fint bidrag av vanilje og eik, men ellers er det ikke så spennende. Munnfølelsen er nydelig, da. Myk og god over tunga. Mindre tanniner enn i hydrometerprøven.

Det spørs om jeg ikke skal helle gjærkaka fra vinballongen oppi tønna når jeg har flaska og infisere hele fatet, for sånn det virker nå er ølet langt bedre med brettanomyces enn uten.

Aasbrygg og 1Morten liker dette.

Del denne siden