Prosjekt barrique

I dag var det på tide å ta en hydrometerprøve av tønneølet som har stått på brett en stund. Når jeg tok korken på vinballongen fylte en fantastisk aroma rommet. Fruktig, fin lukt av brett med masse steinfrukt og litt vanilje.

Jeg var litt overraska over at brettanomycesen ikke har tatt det lenger ned, det har jo stått og bobla i noen måneder nå, så jeg hadde forventa en lavere måling, men dette var da ikke så lavt?
_20190817_162119.JPG
Så var det på tide å smake.
_20190817_162158.JPG
Smaken er overraskende diskret, og det er overraskende søtt. Vanilja fra eika gjør seg mer gjeldende i smak enn aroma, og det er også littegrann tanniner i ettersmaken, men ikke så mye at jeg syns det gjør noe. Brettanomycesen bidrar med litt fruktighet, og steinfrukt fra den tredjedelen nytt øl jeg tilsatte er fint til stede. I det hele tatt et godt øl, og langt mer elegant enn jeg hadde trodd. Ettersmaken sitter fortsatt i, en god stund etter forrige slurk. Jeg tenker å la det stå en stund til på ballongen, men utover høsten må jeg vel få flaska og fata det så det er klart til jul. Godt å vite at juleølet er sikra i år også
 
Måtte ta en test av en av flaskene fra sist jul også, sånn for å ha et benchmark.
_20190817_205334.JPG
Det er da virkelig et ganske pent øl?

Men dette ligger noen solide hakk bak hydrometerprøven fra tidligere idag. I både aroma og smak mangler det den fine fruktigheten fra brettanomyces, istedet har det fortsatt et snev av den syrligheten som plaga meg sånn da det var ferskt. Bedre enn det var, mye bedre, men det er der fortsatt. Smaksmessig er det også mindre interessant. Det har et fint bidrag av vanilje og eik, men ellers er det ikke så spennende. Munnfølelsen er nydelig, da. Myk og god over tunga. Mindre tanniner enn i hydrometerprøven.

Det spørs om jeg ikke skal helle gjærkaka fra vinballongen oppi tønna når jeg har flaska og infisere hele fatet, for sånn det virker nå er ølet langt bedre med brettanomyces enn uten.
 
Får like gjerne skrive det her så jeg er nødt til å gjennomføre, det har jo vist seg å funke bra.
Jeg prata akkurat med @msevland, og fant ut at jeg skulle stille med et fat fra tønna på klubbmesterskapet i hjemmebrygging her i Oslo. Med andre ord mulighet for en smak for alle som vil. Det blir den reine varianten, rett fra tønna, uten brett (og muligens siste sjanse til å smake det reint siden jeg vurderer sterkt å infisere tønna med bruxellensis).
I tillegg har jeg sagt jeg skal stille med en kasse av brett-varianten i en julekalender for hjemmebryggere, så noen får seg en flaske i desember en gang. :)
 
Klubbmesterskapet er åpent for alle. Du er hjertelig velkommen til å bo hos meg dersom du tar turen over for å smake på Barrique'n :)
Hilsen Morten - fraflyttet Vestlending...
 
Gratulerer med pallplass i gårsdagens klubbmesterskap @erikraude
Du har laget et helt fantastisk øl!
Flott av deg å dele både barrique-ølet og historien om det!
Varmende og inspirerende på mange vis!
Takk! Det var hyggelig å få skryt for ølet, men ikke minst var det hyggelig å få dele det med noen av de mange som har bidratt til at det blei noe av. :) Hjemmebryggermiljøet i Norge er rett og slett en utrolig bra gjeng. Så mye støtte og support, og så lite negativ konkurranseånd som her skal man leite lenge etter. Det er veldig moro å få lov til å være en del av noe sånt. En stor takk til alle som har bidratt til at jeg har fått lov til å lage noe godt, og gjennomføre et ganske vanvittig prosjekt. Og en stor takk til Norbrygg Oslo som laga et så fint arrangement igår. Jeg koste meg. :)
 
Jeg skriver under på det @Olav Njaastad skriver over her. Jeg smakte barrique-ølet til Erik for første gang på klubbmesterskapet i går, og det var akkurat så godt som jeg hadde venta - altså veldig godt.

Egentlig et sprøtt øl å få skjenka opp i en sånn sammenheng. Når du får et glass av det, skal du helst kunne sette deg rolig ned - og så kan sitte og lukte og nippe og kose deg leeenge med det glasset. Og det gikk jo ikke i går.

Men likevel; en opplevelse!

Og så var det veldig hyggelig å treffe Erik og medbrygger'n:)!
 
Eg har nå brukt en liten time på å lese hele tråden...
Det første som slår meg er at eg har vært ganske idiot som har oversett hele prosjektet. Aner ikkje hvorfor.
Uansett:
Eg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet.
Virkelig.
Imponerende på alle mulig måter.
Ble litt inspirert og, men som en skrev
"Jeg kan faktisk ikke se for meg ansiktet på dama om jeg kommer med et slikt fat på en tilhenger" (noe i den dur).
Gratulerer og med fine tilbakemeldinger.
 
Eg har nå brukt en liten time på å lese hele tråden...
Det første som slår meg er at eg har vært ganske idiot som har oversett hele prosjektet. Aner ikkje hvorfor.
Uansett:
Eg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet.
Virkelig.
Imponerende på alle mulig måter.
Ble litt inspirert og, men som en skrev
"Jeg kan faktisk ikke se for meg ansiktet på dama om jeg kommer med et slikt fat på en tilhenger" (noe i den dur).
Gratulerer og med fine tilbakemeldinger.
Trikset er å få seg en ny dame, som da anser dette som normaltilstand og til og med stiller opp som medbrygger på klubbmesterskapet. :)
Hyggelig å ha deg ombord, det er moro at folk liker tråden, selv er jeg veldig glad i prosjekttråder.
 
Jeg får oppdatere denne tråden litt igjen, bare for å samle trådene. Info er spredd i litt forskjellige tråder nå, og det er jo greit for alle som leser forumet i sanntid, men kan bli tungvint i ettertid.

Som nevnt dro jeg med meg et fat fra tønna til klubbmesterskapet i Oslo nå i helga. Dette var reint øl, uten noe brett, ikkeno kandissirup for karbonering eller noe. Bare flytta fra tønna til et fat og hurtigkarbonert med co2 (med god hjelp fra mange flinke folk her som forklarte meg hvordan man får øl klart til servering på minutter, ikke uker). Det funka over all forventning, ølet blei nydelig karbonert og var klart til mesterskapet i god tid. Tønna blei selvsagt toppa opp med nytt, nesten ferdiggjæra øl.

Det minner meg på, jeg var sikker på at oppskrifta lå ute her, men jeg er ikke sikker på at den ligger i denne tråden. Minn meg på det, så skal jeg få posta den.

Ølet fikk masse positive tilbakemeldinger på mesterskapet, og sikra endog en pallplass, slått av to meget velkomponerte ipaer fra @Finn Berger og @Jørgen O. Ipa blir nok aldri min greie, men det var absolutt ingen skam å bli slått av så godt håndverk. :)

Selv mener jeg fortsatt at tønneølet lider av at grunnølet er for enkelt. Nå fyller jeg stadig på med mørkere og fyldigere øl, øl som er mer sånn jeg ville lage det i første omgang, men som jeg ikke klarte å produsere i de kvanta som trengtes for å fylle tønna i første omgang. Særlig kandissirupen blei for lys. Dette vil nok bedre seg etter som det blir fylt på stadig mer og bedre øl, men pr nå syns jeg det er lite av de smakene jeg ønsker bak den fine eikesmaken.

Jeg hadde jo vurdert å infisere tønna med brettanomyces bruxellensis, og den vurderinga sliter jeg fortsatt med, men akkurat nå tenker jeg at tønneølet er så godt reint at det kanskje er best å la det være og heller kjøre videre infeksjon i glassballongen om ønskelig. Jeg har nettopp fata en omgang som har stått på brett i månedsvis som skal være årets juleøl, så vurderinga får stå i bero til jeg smakt godt og grundig på det.

Ellers dukka det opp en idé om å lage en porter (vel, @msevland sa stout, men her i huset elsker vi porter, så...) og spe den med litt tønneøl for å få det fine vaniljepreget. Den ideen tente medbryggeren på, så det blir. Hun har forresten blitt motivert til å komponere sin egen porter, så nå blir det konkurranse om produktutviklingsjobben i heimen. Porter med fatpreg er jo en tanke jeg var inne på helt i starten av denne tråden, så det blir spennende. Her blir det nye prosjekter med tønna i en sentral birolle. :)
 
Fantastisk å få smake utviklingen fra starten og til nå. Jeg er overbevist om at du kan delta i konkurranser med denne i mange år fremover, og stadig få et bedre og bedre øl.
Støtter beslutningen om å droppe Brett i tønna. Du leker jo allerede nå med Brett i mindre skala, og du kan alltids kjøpe flere 5L glassballonger / 11L PET ballonger om du vil leke mer... Det blir helt sikkert artig, men jeg hadde altså ikke gått all-in med 200L.
Håper jeg får smake medbryggerens Barrique Porter når den blir ferdig. Det ligger for øvrig et flott bilde av dere to på siden fra Klubbmesterskapet tatt av Fotograf John Petter Reinertsen. Lenke til billedgalleri nederst på siden.
 
Fantastisk å få smake utviklingen fra starten og til nå. Jeg er overbevist om at du kan delta i konkurranser med denne i mange år fremover, og stadig få et bedre og bedre øl.
Støtter beslutningen om å droppe Brett i tønna. Du leker jo allerede nå med Brett i mindre skala, og du kan alltids kjøpe flere 5L glassballonger / 11L PET ballonger om du vil leke mer... Det blir helt sikkert artig, men jeg hadde altså ikke gått all-in med 200L.
Håper jeg får smake medbryggerens Barrique Porter når den blir ferdig. Det ligger for øvrig et flott bilde av dere to på siden fra Klubbmesterskapet tatt av Fotograf John Petter Reinertsen. Lenke til billedgalleri nederst på siden.
Vi så bildet. :D Jøss, så fotogen man blir etter å ha smakt seg igjennom et klubbmesterskap.
 
Dette er utrolig spennende. Får veldig lyst til å brygge på tønne selv, nå. Men så stor som en barrique blir nok aldri aktuelt her...
 
Veldig lenge siden, men mp spørre: Hvordan valgte du å karbonere flaskene?
Jeg karbonerte dem med kandissirup, mye for å få litt mer smak og farge på det siden den opprinnelige sirupen blei for lys. Det funka sånn halvveis. Til den batchen jeg flaska nå brukte jeg karboneringsdrops.
 
Tilbake
Topp