1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Prosjekt barrique

En tråd i 'Brygging' startet av erikraude, 13 Mar 2017.

1. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen dager seinere enn planlagt, men i går fikk jeg satt en starter på ny gjær til neste batch. Jeg tok ikke sjansen på å bruke det som har stått i kjøleskapet siden i sommer, så jeg kjøpte en pakke ny gjær. Fortsatt wlp530. Denne var det ikke mye fart i. Nå har den stått et døgn på karusellen, og først nå viser den tegn til liv. Relativt fersk pakke, den var vel fra februar, så hvorfor den var så treig til å komme i gang forstår jeg ikke, men nå har den ihvertfall begynt å skumme.

2. Aasbrygg

Aasbrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Akkurat samme erfaring med wlp530. Sto på starter i 3 døgn. Så og si ingen tegn til aktivitet, men en FG-prøven viste at jobben var gjort.

erikraude liker dette.
  3. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sprøtt. Det er jo ikke som den ikke skummer greit ellers.

Aasbrygg liker dette.
  4. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Syns all White Labs-gjær har vært dvask siden de begynte med pure pitch, men det er mulig jeg tar feil.

5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg synes jeg har merket det samme, har ikke brukt så veldig mange forskjellige dog i PP-format, men de samme jeg har kjøpt mange ganger har jevnt over vært litt tregere synes jeg.

6. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare glad jeg ga den en runde på starteren istedenfor å pitche direkte. Jeg er helt ubrukelig på å vente, og om jeg skulle hatt denne ventinga i ølet... :eek:

7. Håkon Bugge

Håkon Bugge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vet ikke hvor den kommer fra. Tror ikke de hugget inn accenter, se f. eks. denne tønna.

Ikke behov for å la den trutne i StarSan da?

Nanok er også kjøpt på Finn. Han fordrer aktivitet som øker behovet for det som diskuteres her på forumet;)

8. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg får ikke linken din til å virke, men antakelig fransk, da. :) Jeg leste det for meg sjøl uten, og da utgikk fransk.

Svovlinga skal vel gjøre samme nytten som starsan, men med en så liten tønne kunne du jo faktisk antakelig fylt den med en normal løsning og fått en reell dybdeeffekt. Krever vel at den er noenlunde tett i utgangspunktet, da. Min var som et dørslag når jeg starta dette prosjektet, jeg tror det gikk noen kubikkmeter vann igjennom før det begynte å monne.

9. Håkon Bugge

Håkon Bugge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du er for rask, linken skulle virke nå. Fransk, javel, men vin eller brennevin?

10. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hmmm. Fût betyr tønne eller fat. Location er å leie noe. Kan det bety at fatet er produsentens eiendom? Som et bryggerifat? Men hva vil isåfall "prati" bety? Og "inalienable"?

11. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

It's not from this world.... ;)

12. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For å svare meg sjøl, inalienable betyr "uavhendelig", jeg antar at den er merka sånn så den ikke skal selges. Det stemmer jo greit med "fût en location", men prati...? Og for meg ser det ut som det siste uttrykket på tønnene her, Savignon-oran på bildet og Esperance på din, er et navn, jeg ville tro på produsent av enten tønna eller innhold, men nå gjetter jeg.

13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det mulig å få er bedre bilde av teksten? Domaine d'esperance er en produsent av armagnac som har holdt på en stund. Det kan være fatet er derfra?

14. Håkon Bugge

Håkon Bugge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Zi9MTNU1TiS++bR+WsRkUA_thumb_34cc.jpg 5WTTvDSVSuWzC1IUDRUqeA_thumb_34c9.jpg F5M+A8QJRFKJRbaxFcnpzQ_thumb_34c8.jpg Zi9MTNU1TiS++bR+WsRkUA_thumb_34cc.jpg 5WTTvDSVSuWzC1IUDRUqeA_thumb_34c9.jpg F5M+A8QJRFKJRbaxFcnpzQ_thumb_34c8.jpg

15. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

16. Håkon Bugge

Håkon Bugge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

17. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

18. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg vet også at det er en gruppe entusiaster rundt denne armagnac'en som har gått sammen for å kjøpe casks av denne. Ville trodd produsenten tappet på flaske, men det kan jo hende de har fått tønna på kjøpet.

19. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Iogmed at det står på tønna at den bare er til utlån ville jeg heller tenkt at den var til et serveringssted eller noe, men ikke godt å si. Kan fort være flere produsenter som bruker navnet Esperance også. Kult hvis det har vært armagnac i, da. Må jo kunne sette et interessant preg på et kraftig øl.

20. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sjekket litt rundt nevnte produsent, samt bilder i den norske armagnacgruppen, men de tønnene er nok både noe større og mer anonyme av utseende.

Del denne siden