Prosjekt barrique

Noen dager seinere enn planlagt, men i går fikk jeg satt en starter på ny gjær til neste batch. Jeg tok ikke sjansen på å bruke det som har stått i kjøleskapet siden i sommer, så jeg kjøpte en pakke ny gjær. Fortsatt wlp530. Denne var det ikke mye fart i. Nå har den stått et døgn på karusellen, og først nå viser den tegn til liv. Relativt fersk pakke, den var vel fra februar, så hvorfor den var så treig til å komme i gang forstår jeg ikke, men nå har den ihvertfall begynt å skumme.
 
Akkurat samme erfaring med wlp530. Sto på starter i 3 døgn. Så og si ingen tegn til aktivitet, men en FG-prøven viste at jobben var gjort.
 
Jeg synes jeg har merket det samme, har ikke brukt så veldig mange forskjellige dog i PP-format, men de samme jeg har kjøpt mange ganger har jevnt over vært litt tregere synes jeg.
 
Bare glad jeg ga den en runde på starteren istedenfor å pitche direkte. Jeg er helt ubrukelig på å vente, og om jeg skulle hatt denne ventinga i ølet... :eek:
 
Fin tønne! Hvor er den fra? Romania? Språket er forståelig, men ikke fransk, spansk, italiensk eller latin.

Edit: Eller mangler noen accenter, og det er fransk?

Vet ikke hvor den kommer fra. Tror ikke de hugget inn accenter, se f. eks. denne tønna.

Svovling vil si at du brenner svovel i tønna. I Italia brukte vi briketter, men bryggselv selger en slags veker som gjør akkurat samme nytta. Du fester den i en ståltråd, setter fyr på enden og putter den inn i tønna og lar den brenne opp. Da blir det ganske utrivelig for det meste som bor inni der. Hvis tønna er våt inni skal visst svovelrøyken reagere med vannet og danne svovelsyre, som gjør det enda mindre koselig.

Ikke behov for å la den trutne i StarSan da?

Fin hund også, forresten.

Nanok er også kjøpt på Finn. Han fordrer aktivitet som øker behovet for det som diskuteres her på forumet;)
 
Jeg får ikke linken din til å virke, men antakelig fransk, da. :) Jeg leste det for meg sjøl uten, og da utgikk fransk.

Svovlinga skal vel gjøre samme nytten som starsan, men med en så liten tønne kunne du jo faktisk antakelig fylt den med en normal løsning og fått en reell dybdeeffekt. Krever vel at den er noenlunde tett i utgangspunktet, da. Min var som et dørslag når jeg starta dette prosjektet, jeg tror det gikk noen kubikkmeter vann igjennom før det begynte å monne.
 
Du er for rask, linken skulle virke nå. Fransk, javel, men vin eller brennevin?
Hmmm. Fût betyr tønne eller fat. Location er å leie noe. Kan det bety at fatet er produsentens eiendom? Som et bryggerifat? Men hva vil isåfall "prati" bety? Og "inalienable"?
 
Hmmm. Fût betyr tønne eller fat. Location er å leie noe. Kan det bety at fatet er produsentens eiendom? Som et bryggerifat? Men hva vil isåfall "prati" bety? Og "inalienable"?
For å svare meg sjøl, inalienable betyr "uavhendelig", jeg antar at den er merka sånn så den ikke skal selges. Det stemmer jo greit med "fût en location", men prati...? Og for meg ser det ut som det siste uttrykket på tønnene her, Savignon-oran på bildet og Esperance på din, er et navn, jeg ville tro på produsent av enten tønna eller innhold, men nå gjetter jeg.
 
En fantastisk tråd! Takk @erikraude Kona sier jeg er som en snegle med krykker, men jeg klarte å kjøpe denne på finn før noen andre:Vis vedlegget 40102

Dette er en quarter, dvs 50 liter. Det står Esperance fut prati inalienable (prati er jeg dog noe usikker på), og google translate oversetter dette til Håpet var praktisk talt uforgjengelig. Makes no sense to me:)

Men, gitt at den lar seg trutne og er tett, så tenkte jeg å brygge en dobbel run med noe sterkt og godt noe. Gjære i to 25 l. plastdunker, så hive alt oppi og la det stå et år.

Men jeg må lære meg hva "svovelifisering" (eller hva @erikraude kalte det) er for noe. Tønna har serie nummer 15111. Ingen ide hva det er brukt til.
Er det mulig å få er bedre bilde av teksten? Domaine d'esperance er en produsent av armagnac som har holdt på en stund. Det kan være fatet er derfra?
 
Er det mulig å få er bedre bilde av teksten? Domaine d'esperance er en produsent av armagnac som har holdt på en stund. Det kan være fatet er derfra?
Jeg vet også at det er en gruppe entusiaster rundt denne armagnac'en som har gått sammen for å kjøpe casks av denne. Ville trodd produsenten tappet på flaske, men det kan jo hende de har fått tønna på kjøpet.
 
Jeg vet også at det er en gruppe entusiaster rundt denne armagnac'en som har gått sammen for å kjøpe casks av denne. Ville trodd produsenten tappet på flaske, men det kan jo hende de har fått tønna på kjøpet.
Iogmed at det står på tønna at den bare er til utlån ville jeg heller tenkt at den var til et serveringssted eller noe, men ikke godt å si. Kan fort være flere produsenter som bruker navnet Esperance også. Kult hvis det har vært armagnac i, da. Må jo kunne sette et interessant preg på et kraftig øl.
 
Sjekket litt rundt nevnte produsent, samt bilder i den norske armagnacgruppen, men de tønnene er nok både noe større og mer anonyme av utseende.
 
Tilbake
Topp