For lav FG

Eivind Mellingen

Norbrygg-medlem
Heisann folkens.

Jeg opplever jevnt over for lav FG på mine brygg. Er det andre som opplever det samme?

Jeg mistenker at temperaturen i meskingen er for lav da temp-proben er plassert rett over varmelementet. Dette vil jo ikke bli riktig for malten som ligger midt i røret. Har ikke målt manuelt enda men skal gjøre dette på neste brygg jeg kjører igang. Tenkte jeg skulle bare høre her om andre har opplevd det samme og evt hvilke tiltak dere har gjort.....

mvh
Eivind
 
Du svarer egentlig selv på spørsmålet ditt. Stiller du maskina på 65 så har du rundt 60-61 i malten når du mesker inn. Du kommer deg neppe over 63 da selv om du sirkulerer med 65 graders vann. Der er innmesk kalkiser på nett og i brewfather som kan brukes og vil hjelpe deg.
 
Nei, jeg opplever ikke det, men så kjører jeg ofte multistegmesk (som jo er veldig enkelt på Grainfather med Connect). Grunnen til dette er at jeg kommer fra BIAB, og der hadde jeg manuell temperaturregulering. Det gjorde at meskingen var multi-temperatur med store svingninger, og også sikkert varierende temperatur gjennom mesken. For all brygging så legger man for øvrig temperaturen på vannet 2-3 grader høyere enn ønsket innmesktemp, siden maltet senker temperaturen noe.

Da jeg begynte på Grainfather, så startet jeg med stort sett 3 steg: innmesk (5min), hovedsteg (60-90 min), utmesk (10 min). Innmesk var litt lavere enn hovedmesk, og det var kun hovedmesk-temperaturen jeg brukte for å forsøke å styre mengden gjærbart sukker og dermed FG. Utmesk har alltid vært 77 grader for min del.
Jeg opplevde problemer med dette. Ølet opplevdes som "endimensjonalt" i smaken.
Min løsning på problemet var å heller kjøre hovedmeskingen som 3 steg (5 steg med innmesk og utmesk). Om jeg ønsket f.eks. en middels høy FG, så ville jeg hatt stegene: 65 grader(20min) - 67grader (30 min) - 69 grader (20min). Dette ligner mer på BIAB, og jeg tror (uten vitenskapelig begrunnelse) at ulike malt oppfører seg litt forskjellig på ulike temperaturer. Med bredere temperaturspekter så tror jeg at man får ut et mer sammensatt smaksbilde. Får du konsistent litt lavere FG enn forventet bør du øke gjennomsnittlig mesketemperatur. Får du veldig mye lavere FG, så ville jeg vurdert om du har noe i bryggesystemet ditt som spiser komplekse sukkerarter (f.eks. gjærceller fra spesielt ivrige gjærtyper).

Merk dette: Jeg brygger ofte små batcher. Det gir mindre maltmengde og dermed bedre gjennomstrømning og jevnere temperatur. Det er et vanskeligere regnestykke desto større maltmengder man har. Uansett tror jeg at litt variasjon i temperatur gjennom meskingen bare er bra for smaksbildet og utbyttet av de ulike sukkerartene.
 
Heisann folkens.

Jeg opplever jevnt over for lav FG på mine brygg. Er det andre som opplever det samme?

Jeg mistenker at temperaturen i meskingen er for lav da temp-proben er plassert rett over varmelementet. Dette vil jo ikke bli riktig for malten som ligger midt i røret. Har ikke målt manuelt enda men skal gjøre dette på neste brygg jeg kjører igang. Tenkte jeg skulle bare høre her om andre har opplevd det samme og evt hvilke tiltak dere har gjort.....

mvh
Eivind

Jeg står jo på utsida av maltrør-verdenen og kikker inn - og lurer litt på det foregår der inne:).

Du får vel ikke umiddelbart blandet maltet med alt vannet, slik du får når du ikke har maltrør. Betyr ikke det at du får litt for høy temperatur i starten hvis du beregner vanntemperaturen ut fra hele vannmengden? Mye mulig at det jevner seg ut temmelig raskt, så det kan hende dette er bare tull, men jeg ser for meg at det kanskje kan ha betydning, og mer jo høyere innmesktemperatur du har.

Til det @Sarge sier: Det gir god mening å bruke mer enn ett steg. Det er det tyskerne gjør med "hochkurz"-mesking. De kjører et lavt (63) og et høyt (72) steg, og regulerer gjærbarheten gjennom hvor lang tid de ligger på 63 grader. Men jeg skjønner ikke helt hvordan det gjør noe med smaksbildet, bortsett fra effekten av ulike forhold mellom sukkerartene.

Jeg skjønner ikke helt poenget ved det litt lavere innmesksteget, heller, bortsett fra at det er greit å sikte litt lavt når du mesker inn, så du forsikrer deg mot å havne for høyt. Det er kanskje det som er poenget?

Du bruker ikke et steg på 72 grader (dekstrinasjonssteg)? Hvis du bytter ut steget på 69 med det, får du utnyttet den delen av stivelsen som trenger en temperatur over 70 grader for å bli hydrolysert. Det gir deg mer dekstriner, og skal være bra for skumfastheten om du holder det lenge.
 
Jeg står jo på utsida av maltrør-verdenen og kikker inn - og lurer litt på det foregår der inne:).

Du får vel ikke umiddelbart blandet maltet med alt vannet, slik du får når du ikke har maltrør. Betyr ikke det at du får litt for høy temperatur i starten hvis du beregner vanntemperaturen ut fra hele vannmengden? Mye mulig at det jevner seg ut temmelig raskt, så det kan hende dette er bare tull, men jeg ser for meg at det kanskje kan ha betydning, og mer jo høyere innmesktemperatur du har.

Til det @Sarge sier: Det gir god mening å bruke mer enn ett steg. Det er det tyskerne gjør med "hochkurz"-mesking. De kjører et lavt (63) og et høyt (72) steg, og regulerer gjærbarheten gjennom hvor lang tid de ligger på 63 grader. Men jeg skjønner ikke helt hvordan det gjør noe med smaksbildet, bortsett fra effekten av ulike forhold mellom sukkerartene.

Jeg skjønner ikke helt poenget ved det litt lavere innmesksteget, heller, bortsett fra at det er greit å sikte litt lavt når du mesker inn, så du forsikrer deg mot å havne for høyt. Det er kanskje det som er poenget?

Du bruker ikke et steg på 72 grader (dekstrinasjonssteg)? Hvis du bytter ut steget på 69 med det, får du utnyttet den delen av stivelsen som trenger en temperatur over 70 grader for å bli hydrolysert. Det gir deg mer dekstriner, og skal være bra for skumfastheten om du holder det lenge.
Lavt innmesksteg er vel rett og slett for å få ut de mest gjærbare sukkerartene. I tillegg har jeg for den norske malten min gått for innmesk ved rundt 50-52 grader, fordi dette er anbefalt av leverandøren.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det gjør noe med smaksbildet, men jeg er mer fornøyd med ølet mitt fra Grainfather etter at jeg begynte med flerstegsmesking. Erfaring kan ikke alltid forklares. Det er uansett veldig enkelt å gjøre flerstegsmesk med Grainfather Connect.

Når det gjelder det med blanding, så stemmer det nok at man blander inn maltet gradvis over noen minutter (alt fra 2 til 10 minutter avhengig av maltmengde). Røret er jo allerede ganske fullt av vann, så det blir jo som å røre i en kjele med malt. Ser ikke helt forskjellen mellom dette og annen mesking, f.eks. BIAB med falskbunn som jeg kommer fra.

Det å starte lavt handler vel mest om kontroll. Det går raskere å varme opp enn å kjøle ned, så man starter lavt, og så varmer man seg gradvis opp gjennom stegene. Du har nok rett i at man godt kan kjøre innmesk ved samme temperatur som første steg. Innmeskingen skiller seg fra resten (ihvertfall for min del) ved at jeg ikke sirkulerer under innmesk. Da er man prisgitt temperaturen på vannet og maltet når man blander det inn.

Når det gjelder mesking med sirkulasjon slik man gjør det i Grainfather, så vil jo vann/vørter pumpes til toppen gjennom lokk. Det er nok et lite varmetap, men rør, pumpe og slanger varmes opp av væsken som hentes fra bunnen og siger gjennom maltsengen. Alt maltet i røret vil jo således få gjennomstrømmingen og varmetilførselen. Det går ikke fort, men i løpet av 60-90 minutters mesking så er nok temperaturen blitt ganske nær den innstilte temperaturen for de ulike stegene.
 
Sist redigert:
Lavt innmesksteg er vel rett og slett for å få ut de mest gjærbare sukkerartene. I tillegg har jeg for den norske malten min gått for innmesk ved rundt 50-52 grader, fordi dette er anbefalt av leverandøren.
Norsk malt er nok generelt undermodifisert, så det er grunnen til at man anbefaler proteinsteget på 50-52 grader. Diskuterte dette med Arne Nicolai hos Norsk Malt for et par år siden.
 
Heisann folkens.

Jeg opplever jevnt over for lav FG på mine brygg. Er det andre som opplever det samme?

Jeg mistenker at temperaturen i meskingen er for lav da temp-proben er plassert rett over varmelementet. Dette vil jo ikke bli riktig for malten som ligger midt i røret. Har ikke målt manuelt enda men skal gjøre dette på neste brygg jeg kjører igang. Tenkte jeg skulle bare høre her om andre har opplevd det samme og evt hvilke tiltak dere har gjort.....

mvh
Eivind
Har rundt 80 batcher på GF – og har ikke opplevd dette. Treffer som regel både OG og FG temmelig godt ihht. oppskriften. Tror ikke plasseringen av termostatføleren har særlig stor betydning for utgjæringen. Du sirkulerer under hele meskingen, ikke sant?
 
Norsk malt er nok generelt undermodifisert, så det er grunnen til at man anbefaler proteinsteget på 50-52 grader. Diskuterte dette med Arne Nicolai hos Norsk Malt for et par år siden.

Modifiseringen er et resultat av maltingsprosessen, så det er ingen grunn til at malt skal være undermodifisert fordi det er norsk. Med god kontroll over maltingen, vil det være et villet valg fra malterens side å produsere undermodifisert malt. Maltet fra Bonsak - eller i alle fall det lyse Salome-maltet - er ikke undermodifisert, så om du bruker det, er det ingen grunn til å bruke et proteinsteg. Tvert i mot.
 
Sist redigert:
Modifiseringen er et resultat av maltingsprosessen, så det er ingen grunn til at malt skal være undermodifisert fordi det er norsk. Med god kontroll over maltingen, vil det være et villet valg fra malterens side å produsere undermodifisert malt. Maltet fra Bonsak er ikke undermodifisert, så om du bruker det, er det ingen grunn til å bruke et proteeinsteg. Tvert i mot.
Tror maltet mitt er fra Norsk Malt på Stor-Gaalaas Gård i Furnes.

Fra Vestbryggs produktbeskrivelse:
"Norsk Pale Malt er laget på Stor-Gaalaas Gård i Furnes av korn som er dyrket på gården. Kornet er tørket på egen tørke og lagret et år slik at det er klart til malting. Rensing og klargjøring er gjort ved hjelp av lokale bedrifter, så hele prosessen fra såkorn til ferdig malt er ivaretatt på en plass.

Dette er håndverksmalt og så norsk som man kan få det. Norsk håndverk. At det er håndverksmalt betyr at det er få maskiner involvert i prosessen. Det brukes bøtte, spade og trillebår for å lage maltet og det legges ned mye tid i produksjonen. Selve spiringen er gjort på den "gamle" måten ved at kornet ligger utover et gulv i spireperioden frem til kornet er ferdig modifisert.Hvis du har hørt uttrykket "floormalted" så er det denne prosessen som beskrives. Tørking og røsting foregår i utstyr som er konstruert på gården.

Det anbefales å starte innmesk på 50 grader i ti minutter før du øker til mesketemperatur, for best mulig effektivitet."
 
Modifiseringen er et resultat av maltingsprosessen, så det er ingen grunn til at malt skal være undermodifisert fordi det er norsk. Med god kontroll over maltingen, vil det være et villet valg fra malterens side å produsere undermodifisert malt. Maltet fra Bonsak - eller i alle fall det lyse Salome-maltet - er ikke undermodifisert, så om du bruker det, er det ingen grunn til å bruke et proteeinsteg. Tvert i mot.
Ja, det gjelder kanskje bare Furnes-malt. Proteinsteg bør man absolutt holde seg langt unna når man bruker velmodifisert malt (dvs. nesten bestandig).
 
Har rundt 80 batcher på GF – og har ikke opplevd dette. Treffer som regel både OG og FG temmelig godt ihht. oppskriften. Tror ikke plasseringen av termostatføleren har særlig stor betydning for utgjæringen. Du sirkulerer under hele meskingen, ikke sant?

Hei

Ja etter røringen starter jeg sirkulasjonen og den kjører helt til siste slutt.
 
Tror maltet mitt er fra Norsk Malt på Stor-Gaalaas Gård i Furnes.

Fra Vestbryggs produktbeskrivelse:
"Norsk Pale Malt er laget på Stor-Gaalaas Gård i Furnes av korn som er dyrket på gården. Kornet er tørket på egen tørke og lagret et år slik at det er klart til malting. Rensing og klargjøring er gjort ved hjelp av lokale bedrifter, så hele prosessen fra såkorn til ferdig malt er ivaretatt på en plass.

Dette er håndverksmalt og så norsk som man kan få det. Norsk håndverk. At det er håndverksmalt betyr at det er få maskiner involvert i prosessen. Det brukes bøtte, spade og trillebår for å lage maltet og det legges ned mye tid i produksjonen. Selve spiringen er gjort på den "gamle" måten ved at kornet ligger utover et gulv i spireperioden frem til kornet er ferdig modifisert.Hvis du har hørt uttrykket "floormalted" så er det denne prosessen som beskrives. Tørking og røsting foregår i utstyr som er konstruert på gården.

Det anbefales å starte innmesk på 50 grader i ti minutter før du øker til mesketemperatur, for best mulig effektivitet."

Nokså enkelt, altså:).

Gulvmaltingen har forøvrig i og for seg ikke noe med modifiseringen å gjøre. Jeg har vel to malt som er gulvmalta - Weyermanns gulvmalta bøhmiske pilsnermalt, og Maris Otter (tror alle malteriene som lager det, gulvmalter det) - og begge er høyt modifiserte, og skal ikke ha noe proteinsteg.

Jeg kjenner ikke til at noe av det maltet vi til vanlig får tak i, er undermodifisert. Det hadde vært artig å vite om noe sånt er tilgjengelig.
 
Nokså enkelt, altså:).

Gulvmaltingen har forøvrig i og for seg ikke noe med modifiseringen å gjøre. Jeg har vel to malt som er gulvmalta - Weyermanns gulvmalta bøhmiske pilsnermalt, og Maris Otter (tror alle malteriene som lager det, gulvmalter det) - og begge er høyt modifiserte, og skal ikke ha noe proteinsteg.

Jeg kjenner ikke til at noe av det maltet vi til vanlig får tak i, er undermodifisert. Det hadde vært artig å vite om noe sånt er tilgjengelig.
Jeg har fulgt Norsk Malt på Furnes en stund (mest for et års tid siden), og om jeg skjønner det rett, så handler det om at man selvsagt ønsker at alt maltet er fullt modifisert, men at i praksis er det ujevnheter i prosessen, slik at selv om maltet burde være modifisert, så vil en prosentandel av det ikke ha oppnådd dette.
 
Da har jeg tekstet kort med Arne (akkurat nå) og han sier at han selv har sluttet med proteinsteg og sier at det ikke trengs lengre.
 
Jeg har fulgt Norsk Malt på Furnes en stund (mest for et års tid siden), og om jeg skjønner det rett, så handler det om at man selvsagt ønsker at alt maltet er fullt modifisert, men at i praksis er det ujevnheter i prosessen, slik at selv om maltet burde være modifisert, så vil en prosentandel av det ikke ha oppnådd dette.

Da havner en litt i skvis, da. Det blir gæli samme hva en gjør.
 
Da har jeg tekstet kort med Arne (akkurat nå) og han sier at han selv har sluttet med proteinsteg og sier at det ikke trengs lengre.
Det er bra, men jeg har fortsatt rester av det gamle maltet. Uansett greit å vite. Takk for opplysningen, Miguel.

For øvrig bør vel da Vestbrygg oppdatere produktbeskrivelsen sin.
 
Tilbake
Topp