Birger Eriksen-dagen

Ned 15-16 poeng siste døgn
Fra ca 1.080 til 1.064-ish

Totalt OG 1.131 til SG 1.064, 67 poeng på 3 døgn.
I fjor var 70 poeng unnagjort på 2 døgn. Litt mer kontrollert i år.

Vis vedlegget 40262

Virker sunt. Jeg ligger på ca 12 poeng pr døgn nå, men pitchet på 12 siden jeg pitchet dagen derpå, men termostat var satt til 16, så mistet noen timer der, og dro på 72t i steden for 48t, noe som var litt waste mtp at jeg hadde mer en nok headroom i år.
 
Da begynner koken. Jeg har ikke helt fulgt med og klart å glemme å stoppe skyllingen på andre mesk så jeg endte opp med PB OG på 1.060. Skal tilsette noe demarara slik jeg gjorde forrige gang. Tre timers kok burde holde?
 
Da begynner koken. Jeg har ikke helt fulgt med og klart å glemme å stoppe skyllingen på andre mesk så jeg endte opp med PB OG på 1.060. Skal tilsette noe demarara slik jeg gjorde forrige gang. Tre timers kok burde holde?

Tror, uten å ha regnet på det, at tre timer er litt snaut, men du tilsetter sukker så du treffer nok OG uansett. Men du bør være helvetes forsiktig med temperaturen med det sukkeret så du ikke får fusel eller for mye ethyl.
 
Da begynner koken. Jeg har ikke helt fulgt med og klart å glemme å stoppe skyllingen på andre mesk så jeg endte opp med PB OG på 1.060. Skal tilsette noe demarara slik jeg gjorde forrige gang. Tre timers kok burde holde?
Nå er det jo tre dager siden vi startet dette, så du kan jo koke i tre døgn også. ;-)
 
Tror, uten å ha regnet på det, at tre timer er litt snaut, men du tilsetter sukker så du treffer nok OG uansett. Men du bør være helvetes forsiktig med temperaturen med det sukkeret så du ikke får fusel eller for mye ethyl.
Jeg har til midnatt. Kanskje det blir fire timer?
 
Ang. IBU, så finnes det jo mange formler og ingen av dem er perfekte. Jeg har fått lavere OG en jeg håpet, så jeg får en BU:GU som kanskje ligger heftigere enn 1.0. Kan bli en krevende øl å like, dette...
 
HÆ?
Jeg ligger jo inne med høyest OG to år på rad nå.
...til neste å er det en tradisjon....

Og du har gjort en mildt sagt imponerende jobb! OG'ene dine er jo helt sjukt. Men for de som ikke treffer helt? Finnes retningslinjer, men hvis man ikke treffer.. Man har gjort et forsøk og vært med på det.
 
Ang. IBU, så finnes det jo mange formler og ingen av dem er perfekte. Jeg har fått lavere OG en jeg håpet, så jeg får en BU:GU som kanskje ligger heftigere enn 1.0. Kan bli en krevende øl å like, dette...

Neida, slapp av. Jeg ville aldri sagt at 100 IBU er grensen hadde jeg visst at det ville gitt et ubalansert øl. Jeg tror at det er et slingrinsmonn som er ganske stort på denne OG'en at IBU'en hadde jeg ikke bekymret meg for, bare gjære det riktig, så blr det bra.

F.eks så smakte jeg LarsUlv sitt øl fra i fjor, kokt fem timer kalkulert 130 IBU eller noe, kunne godt vært mer og uten å skade.
 
Og du har gjort en mildt sagt imponerende jobb! OG'ene dine er jo helt sjukt. Men for de som ikke treffer helt? Finnes retningslinjer, men hvis man ikke treffer.. Man har gjort et forsøk og vært med på det.
Jeg bare tøyser og tuller.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jaja, jeg skjønner jo det. Men du har likevel gjort en imponerende jobb med OG'en de to siste årene!
I fjor var det jo veldig lang kok.
Men i år fikk jeg en imponerende høy meskeeffektivitet med den mengden malt.
Jeg fukter basemaltet før jeg kverner, gir nesten hele skall med knust kjerne.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
I fjor var det jo veldig lang kok.
Men i år fikk jeg en imponerende høy meskeeffektivitet med den mengden malt.
Jeg fukter basemaltet før jeg kverner, gir nesten hele skall med knust kjerne.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Kverning har mye å si, men man må se ann kverning og så justere på tid. Fikk ferdkig kvernet i år, Noia. Gladnyhetene er at jeg har bestilt meg ny mølle nå!
 
Hvis du har holdt deg på kalkulert (minimum, har du gått langt over?) 100 IBU så ikke vær bekymret for det. Men samtidig så kan jeg ikke si at jeg har oppfattet det som spesielt bitter noen gang fra gjæring til ferdig øl. Det gir ca 0.9 BU:GU.

Kanskje du har tappet mye trub og nå kjenner nå hvordan trub+brukt humle smaker som? Har du tappet trub og du har fått det i prøven din så smaker det helt ufyselig.

100 IBU er iallefall på en måte "helt ok" for dette ølet. Det skal lagres lenge, og IBU'ene er kalkulerte, tipper hvis man hadde sendt det til lab så hadde vi alle bommet mildt sagt veldig grovt.
Ja det ble nok med en del trub regner jeg med. IBU er på 100.
Litt i tvil om jeg skal la det gå eller ikke.
 
Tilbake
Topp