Birger Eriksen-dagen

Er litt spent på min også, om det blir en Birger Eriksen. Men ellers adopterer jeg gjerne Anderssen hvis jeg får lov :D
Ja, Anderssen var nok ikke like kompromissløs som Eriksen, men han fulgte ordre og klarte med nytrente rekrutter å oppnå det han skulle. Om andre hedrer Anderssen, med sine øl som er brygget 9. april med forsøk på å leve opp til Birgers idealer, så ser jeg på det som bra. Birger var sjefen, men innsatsen til Anderssen følger hakk i hæl, og da kan ølet gjøre det, også.
 
Bruker du den alternative formelen for utregning av alkoholprosenten, som nok er den som gir mest korrekt svar på high gravity øl, så ender du opp på akkurat over 10%.
Alcohol By Volume Calculator Updated - Brewer's Friend
Mulig huet mitt ikke er helt som det skulle vært, men jeg skjønte ikke regnestykket. Har forsøkt forskjellige måter, men får noen helt ville svar :(
Hvis jeg har en OG på 1099, og en FG på 1024, kan noen da viser meg utregninga?
 
Bruker du den alternative formelen for utregning av alkoholprosenten, som nok er den som gir mest korrekt svar på high gravity øl, så ender du opp på akkurat over 10%.
Alcohol By Volume Calculator Updated - Brewer's Friend

Men Anderssens torpedo var et knakende godt navn.
Takk.

Jeg har lest mye om ABV-beregning de siste dagene, og bruker selv Brewer's Friend-kalkulatorene mye. Akkurat den alternative ABV-beregningen setter jeg likevel mine tvil til. Blant annet har det blitt gjort profesjonelle målinger som viser at selv om standardberegningen er noe lav, så ligger den alternative formelen til Brewer's Friend sannsynligvis (alt)for høyt. Rundt 0.2% avvik er mer sannsynlig enn en hel prosent ved de styrkene vi snakker om her.
 
Takk.

Jeg har lest mye om ABV-beregning de siste dagene, og bruker selv Brewer's Friend-kalkulatorene mye. Akkurat den alternative ABV-beregningen setter jeg likevel mine tvil til. Blant annet har det blitt gjort profesjonelle målinger som viser at selv om standardberegningen er noe lav, så ligger den alternative formelen til Brewer's Friend sannsynligvis (alt)for høyt. Rundt 0.2% avvik er mer sannsynlig enn en hel prosent ved de styrkene vi snakker om her.
Jeg har fått kontrollmålt en del øl med høy ABV (og høy OG) hos Vit hva du drikker . Og der stemmer målte verdier på avanserte apparat meget godt med den alternative formelen.
 
Jeg mistenker å ha målt feil på OG på min, får ikke talla til å stemme. Virker mye skarpere på smak enn de andre store stoutene jeg har laget. Tenker å sende inn en flaske til analyse. Hadde 60 liter 1.082 til kok. Målte ut fra pumpekretsen, et kvarter ut i kok. Fikk 45 liter i kjelen med 1.103. SG blir doblet ved 50% reduksjon, så burde vel OG ha vært 50% høyere med 25% reduksjon altså 1.123? OG ble målt ut av krana i bunn av gjæringsbøtta, en del trub ble med over i målingen. Kanskje regnestykket er litt for forenklet..
 
Jeg mistenker å ha målt feil på OG på min, får ikke talla til å stemme. Virker mye skarpere på smak enn de andre store stoutene jeg har laget. Tenker å sende inn en flaske til analyse. Hadde 60 liter 1.082 til kok. Målte ut fra pumpekretsen, et kvarter ut i kok. Fikk 45 liter i kjelen med 1.103. SG blir doblet ved 50% reduksjon, så burde vel OG ha vært 50% høyere med 25% reduksjon altså 1.123? OG ble målt ut av krana i bunn av gjæringsbøtta, en del trub ble med over i målingen. Kanskje regnestykket er litt for forenklet..

Noe av tallene stemmer iallefall ikke:

60L * 82 = 4920
4920 / 45L = 1.109

Eller 4920 / 103 = 47,7L

Tatt høyde for termisk ekspansjon når du tenker volum?
 
Anderssens torpedo er da tenkt som et øl som ikke bare blir til fordi man har bommet, men et øl for de som vil hylle innsatsen på festningen generelt, som kanskje ikke vil måtte gå igjennom det å dobbeltmeske, koke skitlenge, lage et så kraftig øl, etc.

Jeg har brygget BE 8 ganger, og også en versjon med lavere OG 3 ganger, men kalt det for mini-birger. Endelig har vi et historisk relevant navn og historie for disse versjonene og!
 
Måle SG i dag, og den lå på 1020 sharp. Så da ser det ut som jeg treffer Birger Eriksen. (OG var 1099). Men tror nok ikke den kommer lenger ned, nå er det lite plopping. Men det var jaggu liv og røre så lenge det sto på som værst :D
Nå skal den få kose seg ferdig tul over påske med å gjøre seg ferdig før den tappes på flasker.
 
Har jeg nevnt dette før? Jeg har alltid brygget BE til minst 1.100. Jeg kjenner litt at det er liksom en grense, man får til en BE med god utgjæring (diastasticus f.eks?) Men jeg kjenner jeg føler selv at startstyrken på vørteren bør ha en lavere grense og og ikke bare ABV. Nå som vi har fått Anderssens Torpedo så føler jeg det er litt mer relevant og.

Lurer på om jeg har nevnt 1.100 tidligere men falt tilbake på at grensen er ABV?

Fra 2020 da, ikke tilbakevirkende.
 
Sist redigert:
Har jeg nevnt dette før? Jeg har alltid brygget BE til minst 1.100. Jeg kjenner litt at det er liksom en grense, man får til en BE med god utgjæring (diastasticus f.eks?) Men jeg kjenner jeg føler selv at startstyrken på vørteren bør ha en lavere grense og og ikke bare ABV. Nå som vi har fått Anderssens Torpedo så føler jeg det er litt mer relevant og.

Lurer på om jeg har nevnt 1.100 tidligere men falt tilbake på at grensen er ABV?

Fra 2020 da, ikke tilbakevirkende.
Det høres bra ut, spør du meg. Når det gjelder "Anderssens torpedo" så mener jeg at det navnet skal være forbeholdt øl som ikke har klart de kompromissløse typekravene til Birger Eriksen, men som er resultat av Birger Eriksen-brygging. Det kan altså ikke brukes om imperial stouts som brygges på andre tider på året eller som i utgangspunktet har hatt andre mål enn typekravene til Birger Eriksen når man satte i gang bryggingen.
 
Tilbake
Topp