Birger Eriksen-dagen

Men frem til annet er sagt. Gristen pluss minus lokale variasjoner. Skal nok klare å utvikle noe med Norsk Malt som duger ila to år iallefall. Men da amputert grist. Men hvis vi får dette til å bli et helnorsk øl, så har vi virkelig skapt noe.
 
Kanonene var tyske, så jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for å bruke noen imponerte råvarer. :)

Ikke ødelegg nå. Godt poeng men liksom, partypooper. Men å få helnorsk grist tar nok noen år. Gidder ikke gå god for noe bare fordi det er norsk, hvis kvaliteten ikke er det. Går på kompromissløs-prinsippet.

Men ja. Glis egentlig :D
 
Da har aktiviteten i gjærlåsen avtatt og SG er målt til 1.028. Med en FG på 1.114 sier Beersmith at det blir ABV 11,7%. Takk til 007 for god innsats, forventer ikke at den klarer å fjære ytterligere ut. Aromaen er nå dominert av D-180 og smaken er egentlig ganske behagelig men med en ekstremt bitter ettersmak.
 
I og med at det settes så mange forslag til regler, og nå forsøk på helnorsk grist: Kveik den! Blir jo helt fjernt når man ikke bruker den mest norske ingrediensen vi har.
Jeg har jo allerede gjort det (selv om det ble en torpedo av det). For et patriotisk øl som dette, så var det målet da jeg satte i gang: Norsk malt, norsk humle, norsk kveik. Dessverre var det ikke kommet norsk humle og norsk røstet bygg i handelen da jeg kjøpte inn mine nåværende beholdninger av malt. Men om dette kommer på plass, så burde helnorsk øl (norsk vann, norsk malt, norsk humle og norsk gjær (kveik) være innenfor rekkevidde.
 
Jeg har jo allerede gjort det (selv om det ble en torpedo av det). For et patriotisk øl som dette, så var det målet da jeg satte i gang: Norsk malt, norsk humle, norsk kveik. Dessverre var det ikke kommet norsk humle og norsk røstet bygg i handelen da jeg kjøpte inn mine nåværende beholdninger av malt. Men om dette kommer på plass, så burde helnorsk øl (norsk vann, norsk malt, norsk humle og norsk gjær (kveik) være innenfor rekkevidde.
Alternativ er å kjøpe en sekk såkorn og lese seg opp på maling av malt.
Det er slettes ikke umulig å lage cara/crystal malt selv.
Jeg prøvde det i fjor med variabelt resultat og tenkte å prøve det i år også
Korn er billig. Og en sekk på 25 kg holder i massevis både til basemalt og spesialmalt.
 
Editert åpningsposten:

Andersens Torpedo:

Min 1.080
7% ABV
70 IBU (Tilsvarende samme BU GU for minimum BE)

All grain for å nå 1.100 på BE, samt 1.080 på AT. Vil man bruke sukker eller sprit/whisky cognac eller whatever så kan ølet bare bli sterkere fra minstemålet om 1.110 / 1.080.
 
Nå er det ikke jeg som coinet Anderssens Torpedo, men mine tanker bak de tallene er:

1.080 er veldig oppnåelig for de fleste, men det skal ikke være helt pysete heller, og er greit separert fra BE.
7% ABV er etter å ha regnet på utgjæring. Klarer man ikke det med 1.080 så må man øve litt mer, blir minimum ca 60% utgjæring. med ca samme "buffer" for minstemålet som BE. Jeg har brukt alternativ formel hos Brewersfriend.
IBUene er tilsvarende BU:GU som BE.
 
Sist redigert:
Så begynner utfordring nummer 2 som følger med høy OG.
Utfordring nummer 1 er å unngå så ekstrem stormgjæring at hele boden må vaskes. Det gikk bra.

Men så er det å nå denne FG'en da...
upload_2019-4-16_17-44-23.png

Etter 7 dager ligger SG på 1.047, ned 2 poeng de siste 48 timer etter økning fra 19 til 21 grader.
Skal jo helst se 30-tallet da. I fjor stoppet det på 1.039

Noen tips? @Miguel ?
 
Så begynner utfordring nummer 2 som følger med høy OG.
Utfordring nummer 1 er å unngå så ekstrem stormgjæring at hele boden må vaskes. Det gikk bra.

Men så er det å nå denne FG'en da...
Vis vedlegget 40295

Etter 7 dager ligger SG på 1.047, ned 2 poeng de siste 48 timer etter økning fra 19 til 21 grader.
Skal jo helst se 30-tallet da. I fjor stoppet det på 1.039

Noen tips? @Miguel ?

Trenger du å se 30-tallet? OG'en din er jo gjennom taket. Men har ikke noen andre tips enn å tilsette f.eks aktiv lagergjær som er lite flokkulerende, 34/70 f.eks,men spørs på alkoholnivået allerede og.. oksygen hadde jeg ikke turt selv. Evt kan du tilsette enzymer i noen form, men da har du null kontroll og brygget kan potensielt bli latterlig sterkt.

Hvor mye gjær tilsatte du?
 
Trenger du å se 30-tallet? OG'en din er jo gjennom taket. Men har ikke noen andre tips enn å tilsette f.eks aktiv lagergjær som er lite flokkulerende, 34/70 f.eks, oksygen hadde jeg ikke turt selv. Evt kan du tilsette enzymer i noen form, men da har du null kontroll og brygget kan potensielt bli latterlig sterkt.

Hvor mye gjær tilsatte du?
Jeg skal vurdere tilstanden når jeg smaker på den nedkjølte hydrometerprøven senere i kveld.
Så det er jo ikke sikkert jeg MÅ se 30-tallet.

Oksygen er uaktuelt nå ja. Enzymer skal heller ikke oppi karet.
Jeg får se om lagergjær blir aktuelt etter at jeg har prøvesmakt.
Kanskje jeg skal dra på en grad eller to til?

I følge starterkalkulatoren tilsatte jeg rundt 7,2 pakker gjær. Pitch rate 1.26M cells / mL / °P
 
Jeg skal vurdere tilstanden når jeg smaker på den nedkjølte hydrometerprøven senere i kveld.
Så det er jo ikke sikkert jeg MÅ se 30-tallet.

Oksygen er uaktuelt nå ja. Enzymer skal heller ikke oppi karet.
Jeg får se om lagergjær blir aktuelt etter at jeg har prøvesmakt.
Kanskje jeg skal dra på en grad eller to til?

I følge starterkalkulatoren tilsatte jeg rundt 7,2 pakker gjær. Pitch rate 1.26M cells / mL / °P

Hvor mange liter vørter? Jeg tror jeg ville tilsatt sånn ca varm-lager-rate på et så stort øl, altså nærmere 1.5. Men det betyr ikke at det ville gjæret lengre ned egentlig, er jo godt med osmotisk trykk og alkohol og co2 i et slikt øl under gjæring. Jeg har begyt å bruke antall gravity points pr pakke ut fra egen erfaring da kalkulatorer har veldig forskjellige tall på hvor mye gjær som er i en pakke tørrgjær, men du brukte vel fersk?

Selv ville jeg ikke vært redd for det. Det blir det det blir, på en måte. Men hvis du kokte i fem timer i år igjen, så tenker jeg at det blir en fyldig greie! Du kan selge det inn til restauranter, dropp maten, selg denne som en treretters.
 
Hvor mange liter vørter? Jeg tror jeg ville tilsatt sånn ca varm-lager-rate på et så stort øl, altså nærmere 1.5. Men det betyr ikke at det ville gjæret lengre ned egentlig, er jo godt med osmotisk trykk og alkohol og co2 i et slikt øl under gjæring.
19 liter vørter. 1.25
Men det har jo ikke stoppet opp, det går bare sakte nå. 2 poeng siste 2 døgn. Om det kryper sakt ned slik en uke til, så er det jo der.
 
Nå er det ikke jeg som coinet Anderssens Torpedo, men mine tanker bak de tallene er:

1.080 er veldig oppnåelig for de fleste, men det skal ikke være helt pysete heller, og er greit separert fra BE.
7% ABV er etter å ha regnet på utgjæring. Klarer man ikke det med 1.080 så må man øve litt mer, blir minimum ca 60% utgjæring. med ca samme "buffer" for minstemålet som BE. Jeg har brukt alternativ formel hos Brewersfriend.
IBUene er tilsvarende BU:GU som BE.
Ikke noe å si på tallene, synes jeg. Jeg er usikker på om det bør være en klausul om at ingen får lov til å planlegge å brygge dette ølet. ;)

Det er jo "Birger Eriksen" som skal brygges på denne dagen. "Anderssens torpedo" bidrar til dagen, men uten Birger ville det ikke blitt fyrt av et skudd. Torpedoenes bidrag var essensielt, men sekundært ift. at Birger Eriksen tok beslutningene og ga ordrene.
 
19 liter vørter. 1.25
Men det har jo ikke stoppet opp, det går bare sakte nå. 2 poeng siste 2 døgn. Om det kryper sakt ned slik en uke til, så er det jo der.

Min gjetting er at det stopper ila fire-fem døgn med merkbare målbare forskjeller. De siste poengene er som regel drita trege.

Fra noen av de siste jeg tracket slik i BS.

15:04: 1.042. Skrudde opp til 20C.
22.04: SG: 1.030
26.04: SG: 1.028

12.04: SG:1.042
20.04: SG: 1.033
24.04: SG: 1.032.

Bryggedato 06.12:
12.12.2016: SG: 1.046
15.12.2016: SG: 1.038
21.12.2016: SG: 1.033. Skrudde opp til 21C
24.12.2016: SG: 1.033
28.12.2016: SG: 1.032 (21C, tidligere målinger var 19C). Antar at det er samme SG og at gjæring er ferdig.
30.12.2016: SG:1.032: Satte til CC.

Men OG 1.110 - 1.114 eller noe på disse.
 
Ikke noe å si på tallene, synes jeg. Jeg er usikker på om det bør være en klausul om at ingen får lov til å planlegge å brygge dette ølet. ;)

Det er jo "Birger Eriksen" som skal brygges på denne dagen. "Anderssens torpedo" bidrar til dagen, men uten Birger ville det ikke blitt fyrt av et skudd. Torpedoenes bidrag var essensielt, men sekundært ift. at Birger Eriksen tok beslutningene og ga ordrene.

Ja, er delvis enig med den. Det er jo Birger Eriksen-dagen. Tenker du at jeg prøver å fange for bredt igjen?
 
Tilbake
Topp