Fermentasaurus + Blichman QuickCarb + Beergun

Er det noen som har erfaring med å bruke QuickCarb sammen med Fermentasaurus.
Jeg er en utålmodig type og kunne tenke å korte ned vente-/karboneringstiden, i tillegg foretrekker jeg å flaske øllet, ingen god grunn til det bortsett fra det sentimentale :)

Planen min er å koble QuickCarb direkte til Fermentasaurus, la den jobbe i 1/2 til 1 time, sjekke om karboneringen er OK for til slutt å flaske direkte fra Fermentasaurusen med Blichmann BeerGun

Er det mulig eller er det bare å glemme?
 
Hvorfor ikke bare spunde fermentasaurusen? Lagde ferdigkarbonert øl på ei uke med fermentasaurusen. Satt spundingventilen på rette trykket og hadde en NEIPA fint karbonert til ca. 2,5 vol. CO2. Billig løsning.
 
Takker for svarene :)
Basert på svarene (hvis jeg har forstått det rett) og litt googling vil det være mer hensiktsmessig å kjøpe Fermentasaurus v2, en trykkventil (spunding valve) og en mottrykksfyller.
Så vil det være mulig å gjære under trykk samtidig som det karboneres og øllet er klar til flasking når prosessen er ferdig. (Som en bonus vil det være minimal kontakt med oksygen).

Jeg har, som dere helt sikkert skjønner, ikke brukt ren CO2 til karbonering tidligere, jeg har alltid stukket om og karbonert naturlig med sukker for så å flaske.
 
Sist redigert:
Takker for svarene :)
Basert på svarene (hvis jeg har forstått det rett) og litt googling vil det være mer hensiktsmessig å kjøpe Fermentasaurus v2, en trykkventil (spunding valve) og en mottrykksfyller.
Så vil det være mulig å gjære under trykk samtidig som det karboneres og øllet er klar til flasking når prosessen er ferdig. (Som en bonus vil det være minimal kontakt med oksygen).

Jeg har, som dere helt sikkert skjønner, ikke brukt ren CO2 til karbonering tidligere, jeg har alltid stukket om og karbonert naturlig med sukker for så å flaske.
Du bør nok ha en enkel regulator og tilgang på CO2 som driv-/purgegass. Sodastream/AGA peker seg jo ut som et godt alternativ.
 
Sist redigert:
Du bør nok ha en enkel regulator og tilgang på CO2 som drivgass. Sodastream/AGA peker seg jo ut som et godt alternativ.
Jeg tror også du vil kunne bruke beergun om du ikke beveger deg over 2,5 vol (det er uansett maks på en Saurus). Standardslangen på beergunen er litt vid – og vil gi mye skum. Men bytt den ut med en 3/16 ytre diameter ølslange – og problemet er løst. Brewshop har en video som viser hva som skal til:

 
Hvorfor ikke bare spunde fermentasaurusen? Lagde ferdigkarbonert øl på ei uke med fermentasaurusen. Satt spundingventilen på rette trykket og hadde en NEIPA fint karbonert til ca. 2,5 vol. CO2. Billig løsning.
Hvilket trykk satte du spunding valven på?
Hvorfor ikke bare spunde fermentasaurusen? Lagde ferdigkarbonert øl på ei uke med fermentasaurusen. Satt spundingventilen på rette trykket og hadde en NEIPA fint karbonert til ca. 2,5 vol. CO2. Billig løsning.

Hvilket trykk stilte du spunding valve på?
 
Jeg tror også du vil kunne bruke beergun om du ikke beveger deg over 2,5 vol (det er uansett maks på en Saurus). Standardslangen på beergunen er litt vid – og vil gi mye skum. Men bytt den ut med en 3/16 ytre diameter ølslange – og problemet er løst. Brewshop har en video som viser hva som skal til:


Bruker du samme lengde på 3/16 slangen som på den originale?
 
Hvilket trykk satte du spunding valven på?


Hvilket trykk stilte du spunding valve på?
Husker ikke helt, men søk på «forced carbonation chart» så finner du hvilket trykk som er nødvendig for den temperaturen du skal gjære på. Tipper 1,5-2 bar i ca 20 grader, men husker ikke nøyaktig.

Sånne ventiler lekker ofte, så jeg hadde den ikke på hele tiden. Satte den på og sjekka trykket innimellom. Det er en innebygd sikkerhetsventil på 2,4 bar innebygd i lokket på saurusen hvis det plutselig skulle bli for høyt.
 
Tilbake
Topp