Konisk fermentering fra GF

Selv overfører jeg bare rett fra GF kokeren med pumpen, har god høyde på slangen slik at det drypper ned i GF fermenteren.
Ser ikke helt nødvendigheten med O2 flaske.
 
Selv overfører jeg bare rett fra GF kokeren med pumpen, har god høyde på slangen slik at det drypper ned i GF fermenteren.
Ser ikke helt nødvendigheten med O2 flaske.
Så du rister det ikke i det hele tatt? Jeg overførte til plastbøtte, ristet som vanlig ca 2 minutter, og helte det etterpå rett inn i Fermenteren.
 
Så du rister det ikke i det hele tatt? Jeg overførte til plastbøtte, ristet som vanlig ca 2 minutter, og helte det etterpå rett inn i Fermenteren.

Jeg gjør ingenting annet enn å overføre fra høy drypp-høyde, men det har jo litt med hva du er komfortabel med.

Jeg tenker at dersom du tror det har noe å si så er det jo greit å riste\bruke flaske sånn at du slipper å ha noe stresstanker uansett.
 
Så du rister det ikke i det hele tatt? Jeg overførte til plastbøtte, ristet som vanlig ca 2 minutter, og helte det etterpå rett inn i Fermenteren.
Inntil jeg for et par år siden gikk over til ren oksygen hadde jeg for rutine å plaske så mye som mulig med vørter under overføring til gjæringskar. Aldri risting. Ble sabla godt øl likevel.
 
Tjohei, har skaffet meg en slik selv og lurer litt på dette med gjær dumping.
Står at man bør fjerne litt død gjær underveis i gjæringskaret.
Har dere noen rutine på dette, har lest alt fra 2.dag til 7.dag, til å ikke gjøre det i det hele tatt.
Noen meninger?
 
Tjohei, har skaffet meg en slik selv og lurer litt på dette med gjær dumping.
Står at man bør fjerne litt død gjær underveis i gjæringskaret.
Har dere noen rutine på dette, har lest alt fra 2.dag til 7.dag, til å ikke gjøre det i det hele tatt.
Noen meninger?
Jeg bruker å dumpe død gjær på dag 2-3 og frisk gjær på dag 4-7 :)
 
Jeg bruker å dumpe død gjær på dag 2-3 og frisk gjær på dag 4-7 :)
takker for svar, ett par små oppfølgingsspørsmål.
Ved dumping av gjær, tar du noen forhåndsregler for at ikke oksygen eller vann fra vannlåsen suges inn i fermenteren? Tar du den bare av og så åpner kranen? bruker du å flushe med co2 etterpå?
 
takker for svar, ett par små oppfølgingsspørsmål.
Ved dumping av gjær, tar du noen forhåndsregler for at ikke oksygen eller vann fra vannlåsen suges inn i fermenteren? Tar du den bare av og så åpner kranen? bruker du å flushe med co2 etterpå?
Bra spørsmål :)

Under første tapping er det så stor aktivitet i gjærlås at jeg bruker å tappe mens jeg ser på låsen. Normalt sett kan du tappe av kjapt før vannet begynner å går feil vei.

På tapping av gjær så bruker det fortsatt å være aktivitet, men må tappe litt roligere så det ikke kommer inn O2. Er det for rolig, setter jeg på co2 oppi låsen

Når jeg tapper ut for å få ut alle rester etter ca to uker, bruker jeg å sette på Co2 trykk på toppen for å hindre det kommer O2 inn under tapping
 
Bra spørsmål :)

Under første tapping er det så stor aktivitet i gjærlås at jeg bruker å tappe mens jeg ser på låsen. Normalt sett kan du tappe av kjapt før vannet begynner å går feil vei.

På tapping av gjær så bruker det fortsatt å være aktivitet, men må tappe litt roligere så det ikke kommer inn O2. Er det for rolig, setter jeg på co2 oppi låsen

Når jeg tapper ut for å få ut alle rester etter ca to uker, bruker jeg å sette på Co2 trykk på toppen for å hindre det kommer O2 inn under tapping

Takker for raskt og informativt svar :)
 
Bra spørsmål :)

Under første tapping er det så stor aktivitet i gjærlås at jeg bruker å tappe mens jeg ser på låsen. Normalt sett kan du tappe av kjapt før vannet begynner å går feil vei.

På tapping av gjær så bruker det fortsatt å være aktivitet, men må tappe litt roligere så det ikke kommer inn O2. Er det for rolig, setter jeg på co2 oppi låsen

Når jeg tapper ut for å få ut alle rester etter ca to uker, bruker jeg å sette på Co2 trykk på toppen for å hindre det kommer O2 inn under tapping
Hadde vært supert om du kunne du sagt hvilke deler jeg må bestille for å få til CO2-kobling til dette? Hvilken slange og overgang bruker du for å koble til gummiproppen på toppen av GF Conical fermenter?
 
ja, den kan gå bra. Vet du hvor mye trykk den må stilles inn på? Antar at det er overtrykk vi regulerer på toppen, så 1 psi, skulle vel da holde? Står ikke hva slags slange som går fra gass regulatoren. Noen som vet?
 
Men det store spørsmålet er om vi MÅ tilføre CO2 under tapping. I bruksanvisningen til den (GF Conical), står det ingenting om at dette er nødvendig. Det er selvfølgelig en god forhåndsregel, men jeg har jo til nå tappet som beskrevet og det har blitt bra øl. Flere som har gjort det?
 
Tilbake
Topp