Konisk fermentering fra GF

Rapport: Hvis termometer på dette er nøyaktig holder den forbasket bra på tempratur [emoji1303][emoji1303][emoji1303] 18c konstant i kaldt rom.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har kjørt en test på 28 grader i en uke snart nå. Aldri sett den gå lengre ned enn 0,5 grader på den tiden. Men selvsagt så må man ha kjøling for å motvirke temp økning ved evt. stormgjæring

Mvh Frode
 
Spent på dette selv.. siden kjøleren ikke kommer før i august, tenker jeg at svalt kjellerrom med kun varme tilkoblet blir første test.. so far .. so good.. veldig bra faktisk.. tikker godt i vannlåsen.. fortsatt 18c [emoji16][emoji1303][emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spent på dette selv.. siden kjøleren ikke kommer før i august, tenker jeg at svalt kjellerrom med kun varme tilkoblet blir første test.. so far .. so good.. veldig bra faktisk.. tikker godt i vannlåsen.. fortsatt 18c [emoji16][emoji1303][emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg satt en belgisk jule ale lørdag, 24 timer senere gikk den fra 19 til 27,5 i ett rom på 19 grader. Så den er isolert godt.. Var litt bekymret for den gikk alt for høyt en stund, men ser ut som det verste har gitt seg nå. holder seg på 27,5 ser du ut som. Hadde en backup plan om å koble på kjøling i går kveld
 
Heisann

Noen som har gjort seg noen flere erfaringer med denne i løpet av høsten/vinteren?
Frister en del, da jeg ikke har plass til dedikert kjøleskap til gjæringskar.
 
Heisann

Noen som har gjort seg noen flere erfaringer med denne i løpet av høsten/vinteren?
Frister en del, da jeg ikke har plass til dedikert kjøleskap til gjæringskar.

Hei.

Har brukt den på 4 brygg. Veldig godt fornøyd. I normaltemperatur så både varmer og kjøler den greit. Har den stående i boden, så vinterstid må jeg holde romtemp på ca 10 grader for å kunne holde stabil temp...under 10 grader i romtemperatur så sliter den med å holde 20 grader. Etter jeg justerte romtemp så har det ikke vert noe problem.

Bruker pumpekit for kjøling med en 10-liters kjøleboks, som jeg sirkulerer frosne 1/2 liters flasker med vann for kjøling... ser ikke behov for glycolkjøleren, men vurderer å sette opp for å kunne tappe på fat med co2-trykk i lukket system.

Største fordelen slik jeg ser det er muligheten for å dumpe gjær/trub og at en tapper over sediment...veldig klart øl rett på fat.
Også lett å rengjøre..
 
Det er sikkert billigere og gjøre et søk på laser chiller på eBay enn å kjøpe GF sin. Ganske kompakte kjølere med kjøleagregat.
 
Ahh nydelig. Har selv tidligere vært veldig forundret over grainfathers dyre glycol løsning. Dette må jo være midt i blinken.
 
Ahh nydelig. Har selv tidligere vært veldig forundret over grainfathers dyre glycol løsning. Dette må jo være midt i blinken.
Det vil nok fungere ypperlig. Pass på og kjøp en som har kompressor så du får under romtemp. De er relativt kraftige så du sikkert kjølt mange kar med en.
 
Interessant. Ikke hørt om disse før. Det finnes sikkert mange typer, men kan de kjøle på lav nok temperatur for en lager? En av de første jeg fant på e-bay virker å ha en minimums temperatur på 10 grader:

«To protect laser tubes , the radiator fan of cooler will suspend to work when water temperature is lower (about 10℃) , and it will restart to run when water temperature rises to higher (about 20℃).»
 
Interessant. Ikke hørt om disse før. Det finnes sikkert mange typer, men kan de kjøle på lav nok temperatur for en lager? En av de første jeg fant på e-bay virker å ha en minimums temperatur på 10 grader:

«To protect laser tubes , the radiator fan of cooler will suspend to work when water temperature is lower (about 10℃) , and it will restart to run when water temperature rises to higher (about 20℃).»
Du får mange varianter. Vi har med stc1000 på jobb. Så det er jo et kjent grensesnitt. Ingen begrensning på de. Ikke prøvd og kjøre så nærme 0c da vi har vann og ikke glykol blanding i dem så ting fryser ganske fort ;). Anbefaler og sende PM til selger og forhøre seg.

Greia med disse kjølerne er at de må holde en ganske stabil temp på ut væsken så ikke laserne har fluktuasjoner i temperatur da dette endrer fokus på lysbildet. Det er jo ypperlig for gjærkar også.
 
Det er jo definitivt verd å undersøke nærmere i så fall. Man mister jo integreringen med GF sin contoller, men for kr 7000 kan det jo fort være verd det.

Godt tips å ta med seg dette her.
 
Ser ut som det er helt utsolgt for disse gjæringskarene, og glycolkjøleren ser ikke en gang til å være i produksjon. Noen som vet noe om når de er på markedet igjen?
 
Ser ut som det er helt utsolgt for disse gjæringskarene, og glycolkjøleren ser ikke en gang til å være i produksjon. Noen som vet noe om når de er på markedet igjen?
De har vært i produksjon lenge, men etter tester så valgte de å ta de tilbake for å endre fra bare en pumpe til alle kurser, til en pumpe på hver eneste kurs. De nye er allerede på vei ut. De kommer vel hit på forsommer. Brewshop har en egen løsning for de som ikke kan vente
 
Takk, men hva med gjæringstankene da? Ser ut som de er fullstendig utsolgt uten noen klar dato for når de kommer inn igjen. Produksjonsproblemer der og?
 
Veldig usikker på om jeg skal kjøpe meg en slik fermenter ved vann-ventil-kit, eller lage et kjøleskap med hjemme-løsning. Skal ha dette i rom som gjerne er 7-8 grder på vinteren, og ser varmeelementet på fermenteren kan være litt svakt for dette. Noen som har erfaring med å isolere fermenteren mer?

Har forresten også lyst til å lage øl med kveik, og det trenger jo noe høyere temperatur. Hvor langt opp i temperatur kan den varme?
 
Veldig usikker på om jeg skal kjøpe meg en slik fermenter ved vann-ventil-kit, eller lage et kjøleskap med hjemme-løsning. Skal ha dette i rom som gjerne er 7-8 grder på vinteren, og ser varmeelementet på fermenteren kan være litt svakt for dette. Noen som har erfaring med å isolere fermenteren mer?

Har forresten også lyst til å lage øl med kveik, og det trenger jo noe høyere temperatur. Hvor langt opp i temperatur kan den varme?

Jeg har kjøleskapsløsning på GF med vannkjøling fra dette. Det fungerer utmerket til meg, Men jeg har den i ett rom som er aldri under 12 grader. Den fungerer helt fint i den temperaturen. Tror ikke det burde være stor forskjell mellom 12 og 7. Først hvis du kommer ned under 0 at du vil få problemer tror jeg
 
Kjapt spørsmål, skal snart (senere i dag) bruke min koniske fermenter for første gang. For å oksygenere vørteren og gjæren, rister dere på fermenteren eller er det kanskje best å gjøre dette i et vanlig plast-gjæringskar først? Håper å unngå å måtte tilsette O2 fra flaske.

Og bonus-spørsmål: Lar dere resirkulering gå for fullt og rett i overflow eller regulerer pumpehastigheten slik at dette ikke skjer (da relativt liten flow rate). Forhandleren min kjører nemlig rett i overflow med hell, men usikker om dette er god praksis.
 
Tilbake
Topp