Så du rister det ikke i det hele tatt? Jeg overførte til plastbøtte, ristet som vanlig ca 2 minutter, og helte det etterpå rett inn i Fermenteren.Selv overfører jeg bare rett fra GF kokeren med pumpen, har god høyde på slangen slik at det drypper ned i GF fermenteren.
Ser ikke helt nødvendigheten med O2 flaske.
Så du rister det ikke i det hele tatt? Jeg overførte til plastbøtte, ristet som vanlig ca 2 minutter, og helte det etterpå rett inn i Fermenteren.
Inntil jeg for et par år siden gikk over til ren oksygen hadde jeg for rutine å plaske så mye som mulig med vørter under overføring til gjæringskar. Aldri risting. Ble sabla godt øl likevel.Så du rister det ikke i det hele tatt? Jeg overførte til plastbøtte, ristet som vanlig ca 2 minutter, og helte det etterpå rett inn i Fermenteren.
Jeg bruker å dumpe død gjær på dag 2-3 og frisk gjær på dag 4-7Tjohei, har skaffet meg en slik selv og lurer litt på dette med gjær dumping.
Står at man bør fjerne litt død gjær underveis i gjæringskaret.
Har dere noen rutine på dette, har lest alt fra 2.dag til 7.dag, til å ikke gjøre det i det hele tatt.
Noen meninger?
takker for svar, ett par små oppfølgingsspørsmål.Jeg bruker å dumpe død gjær på dag 2-3 og frisk gjær på dag 4-7
Bra spørsmåltakker for svar, ett par små oppfølgingsspørsmål.
Ved dumping av gjær, tar du noen forhåndsregler for at ikke oksygen eller vann fra vannlåsen suges inn i fermenteren? Tar du den bare av og så åpner kranen? bruker du å flushe med co2 etterpå?
Bra spørsmål
Under første tapping er det så stor aktivitet i gjærlås at jeg bruker å tappe mens jeg ser på låsen. Normalt sett kan du tappe av kjapt før vannet begynner å går feil vei.
På tapping av gjær så bruker det fortsatt å være aktivitet, men må tappe litt roligere så det ikke kommer inn O2. Er det for rolig, setter jeg på co2 oppi låsen
Når jeg tapper ut for å få ut alle rester etter ca to uker, bruker jeg å sette på Co2 trykk på toppen for å hindre det kommer O2 inn under tapping
Hadde vært supert om du kunne du sagt hvilke deler jeg må bestille for å få til CO2-kobling til dette? Hvilken slange og overgang bruker du for å koble til gummiproppen på toppen av GF Conical fermenter?Bra spørsmål
Under første tapping er det så stor aktivitet i gjærlås at jeg bruker å tappe mens jeg ser på låsen. Normalt sett kan du tappe av kjapt før vannet begynner å går feil vei.
På tapping av gjær så bruker det fortsatt å være aktivitet, men må tappe litt roligere så det ikke kommer inn O2. Er det for rolig, setter jeg på co2 oppi låsen
Når jeg tapper ut for å få ut alle rester etter ca to uker, bruker jeg å sette på Co2 trykk på toppen for å hindre det kommer O2 inn under tapping
Hadde vært supert om du kunne du sagt hvilke deler jeg må bestille for å få til CO2-kobling til dette? Hvilken slange og overgang bruker du for å koble til gummiproppen på toppen av GF Conical fermenter?
Den dingsen der, må vel kunne brukes på andre koniske også, og ikke bare Grainfather? Noen som vet?Uten at jeg er sikker så tenker jeg kanskje
Grainfather Pressure Transfer
for Conical Fermenter
Grainfather Pressure Transfer for Conical Fermenter - BryggSelv