10 liter på kjøkkenet: Alt i oppvaskmaskinen og enkelt oppsett

Jeg har tenkt litt gjennom oppsettet, og kjøpt inn råvarer til å teste det med en imperial stout.

Kran i meskekjelen: Dette utgår. Jeg klarer ikke å se at det har noen vesentlige fordeler sammenlignet med å bruke et separat silkar. Nå får jeg frigjort meskekjelen til å gjøre klar skyllevann, jeg skylle i et gjæringskar og meske i to kjeler for størrre øl og, ikke minst, meskekjelen er fortsatt fullt brukbar til grøtkoking, pinnekjøtt og kraftkoking.

Kran i kokekjelen: Dette kommer. Å ikke ha kran her var ei tabbe. Jeg har kjøpt en hevert som midlertidig løsning, men helling fra kjelen var skikkelig upraktisk. Og heverter er noe herk, men det får duge inntil jeg får ordnet kran.

Sous vide-mesking: Det fungerte, men jeg tror @Mc. har en bedre ide. Stekeovnen står jo der, ubrukt. Den blir forsøkt neste gang.
 
Ellers lurer jeg litt på det der med vaskemaskin. Hvor mye tid sparer du egentlig på akkurat det? Kjelevask er ikke noe jeg bruker mye tid på. Meskekjelen tar jeg mens vørteren koker opp. Det tar maks 5 minutter - og om du skal ha den i vaskemaskinen, så må du jo uansett tømme den og skylle den. Det er det som tar det meste av de 5 minuttene. Det samme med kokekjelen, som nødvendigvis må tas til slutt. Så bryggedagen blir vel to-tre minutter lenger fordi jeg tar den for hånd.

Jeg har en relativt normal halvannen-kum for 60 cm underskap og ei kran som ikke er spesielt høy. Da er diameteren på kokekjelen så stor at den må stå på skrå i oppvasskummen, men fordelen er at jeg akkurat får krana over kanten når jeg heller kjelen rett veg. Legger du på ei kran på kjelen i tillegg, så er det fortsatt mulig å vaske kjelen manuel, men det ville ikke være noe jeg gleder meg til.

Kjelen skal inn i oppvaskmaskinen, også for framtida.

2019-05-20 16.29.36.jpg
 
Jeg har en relativt normal halvannen-kum for 60 cm underskap og ei kran som ikke er spesielt høy. Da er diameteren på kokekjelen så stor at den må stå på skrå i oppvasskummen, men fordelen er at jeg akkurat får krana over kanten når jeg heller kjelen rett veg. Legger du på ei kran på kjelen i tillegg, så er det fortsatt mulig å vaske kjelen manuel, men det ville ikke være noe jeg gleder meg til.

Kjelen skal inn i oppvaskmaskinen, også for framtida.

Vis vedlegget 40664

Ser den. Jeg vasker kjeler på badet - vi snakker om 36 og 56 liter:). Har laget meg noen greie tilpasninger til de mulighetene som finnes der. Så jeg tenkte at mindre kjeler må jo være mindre arbeid. men skal du vaske dem på kjøkkenet blir det klønete.
 
Vasking av kokekjele: jeg får åpenbart ikke min 36L opp i vasken heller. Fyller en liter vann i den, tar den til side, og vasker. Tar meg også fem minutter.

Jeg har forøvrig kran på kjelen min, men er så redd for at den skal være infeksjonstrigger at jeg stort sett tipper hele driten over og heller 25l vørter over i gjæringskaret på gamlemåten :D
 
Vasking av kokekjele: jeg får åpenbart ikke min 36L opp i vasken heller. Fyller en liter vann i den, tar den til side, og vasker. Tar meg også fem minutter.

Jeg har forøvrig kran på kjelen min, men er så redd for at den skal være infeksjonstrigger at jeg stort sett tipper hele driten over og heller 25l vørter over i gjæringskaret på gamlemåten :D

Jeg tror ikke det er store forskjellen på å holde kranen lukket eller åpen egentlig hvis det først er noe i den som kan infisere ølet i den. Du roterer bare ballen, og den er like glatt innvendig som utvendig, evt måtte det være gjengene på utsiden.
 
Jeg tok ikke sjansen på å prøve sirkulatoren i vørter, men da er jo dette en veldig fin løsning.
Ikke sikkert at det fungerer med alle. Jeg har førstegenerasjon Anova, som visstnok ble lagd ganske solid. Uansett gikk det ikke å bruke den til å øke temp for meskesteg. Varmen sto da på for lenge, slik at det brant seg på elementene (tidkrevende rengjøring....). Men for å holde temp er den perfekt og byr ikke på noen problemer. Pass på at den kun går i vørter da jeg tror kornene vil gjøre det vanskelig for den. Kanskje det går å bruke et humlefilter.
Jeg har også vært innom metoden med kjelen i stekeovn og det var OK. Utfordringen er at uten sirkulasjon på meskingen må det røres litt innimellom. Det ble ganske knotete med kjelen i ovnen, som da bare har noen cm klaring i toppen. Det var etter det jeg gikk videre til sous vide.
 
Jeg tror ikke det er store forskjellen på å holde kranen lukket eller åpen egentlig hvis det først er noe i den som kan infisere ølet i den. Du roterer bare ballen, og den er like glatt innvendig som utvendig, evt måtte det være gjengene på utsiden.
Jeg bruker krana under mesking, og ettersom jeg vanligvis ikke rengjør krana nøye før kok er jeg litt redd for hva som ligger i røret... Men jeg kan jo forsåvidt vaske den skikkelig i mellomtiden.
 
Jeg bruker krana under mesking, og ettersom jeg vanligvis ikke rengjør krana nøye før kok er jeg litt redd for hva som ligger i røret... Men jeg kan jo forsåvidt vaske den skikkelig i mellomtiden.

Aha. Det er den rengjøringen av slike kraner som er en bitch ja. Men jeg er rimelig sikker på at du kan føle deg trygg på kranen hvis du holder den noenlunde ren mellom bryggedagene, du koker jo i ettertid og.
 
Hvorfor da? Trodde det holdt å røre godt før kjelen settes i ovnen.

Blir det ikke som et skikkelig kjøttsykke da? Det blir jo varmere ytterst først. Så hvis man vil ha en homogen temperatur over hele tiden mesken står i ovnen, så trengs det noe agitasjon? Varmen kommer jo utenfra, ikke som via en HERMS hvor selve vørteren blir varmet opp, hvis man ser bort fra varmetap
 
men kjernetemperatur på mesken er jo allerede nådd går jeg utifrå

Men når blir den nådd? Det har jo ikke så fryktelig mye å si uansett, det blir jo øl, men hvis halvparten av tiden er mesket hvor halvparten av mesken holder 2 grader lavere enn yttersiden av mesken, f.eks.. 2 grader kan være ganske mye iallefall når man mesker lavt.
 
Hvis mesken allerede er varmet opp til ønsket mesketemp og ovnen er det samme, ser jeg ikke helt problemet
 
En forsiktig stegmesk går kanskje ann ;-)

Meget mulig, det meste går ann, så lenge man vet hva man driver med. Men virker litt knøttete å åpne opp ovnen, slippe ut all varmen, bare for å ta en måling. Med lav temperatur så mente jeg hvis man driver på på grensen til gelatiniserings-temperaturen til maltet.
 
Godt poeng. Man stegmesker vel kanskje ikke i en ovn.
Meget mulig, det meste går ann, så lenge man vet hva man driver med. Men virker litt knøttete å åpne opp ovnen, slippe ut all varmen, bare for å ta en måling. Med lav temperatur så mente jeg hvis man driver på på grensen til gelatiniserings-temperaturen til maltet.

:D

Ser HELT for meg hvordan en DIY på PID styring av en vanlig komfyr for stålkontroll på stegmesking ville sett ut.

:D:D:D

EDIT: Mir - Wikipedia
 
:D

Ser HELT for meg hvordan en DIY på PID styring av en vanlig komfyr for stålkontroll på stegmesking ville sett ut.

:D:D:D

Haha! Det høres ut som et mareritt?`Ser for meg at man ringer elektriker til 10.000kr timen for å få satt inn no obskurt i sikringsskapet. Og det er jo bare første steget.
 
Godt poeng. Man stegmesker vel kanskje ikke i en ovn.

Det gjør man heller ikke i vannbad. Det vil være alt for treg å varme opp mesken. Dekoksjon burde være mulig.

For min del er jo fordelen med lite volum at kjelen kan løftes over på komfyren og få økt temperatur der.
 
Tilbake
Topp