infeksjon?

Jaja, men liker vanlig øl bedre[emoji4] hehe.
Så neste gang kunne jeg jo tenke meg en øl med kveik men uten pediococcus [emoji106]

Sent from my vivo 1807 using Tapatalk
 
Kan faktisk hende jeg så litt tendenser til slimtråder ja. [emoji33][emoji33]
Så jeg har da vistnok laget et surøl som trenger litt lagring jeg da[emoji848]
Flaks jeg liker surøl da. Hehe

Men må jeg nå brenne alt av gjær utstyr eller lar denne pediococcus seg vaske vekk?
Og jeg bunn høstet gjær fra denne batchen, må det kastes tror dere?

Sent from my vivo 1807 using Tapatalk

Du har to valg:
  1. Brenne ned boligen
  2. Gå over til å brygge bare surøl
Husker ikke hvem som sa det der (Espen Lothe?). Men jeg ville nok prøvd andre utveier først;). Den gjæren hadde jeg kasta ja - med mindre du vil brygge mer sånt øl. Og jeg ville ikke brukt den gjæringsbøtta om igjen til noe annet, hvis du har brukt ei vanlig plast gjæringsbøtte. I det hele tatt, alt av plast som har vært i kontakt med dette ville jeg nok vært skeptisk til å bruke til noe annet. Men glass og metall burde det være mulig å få reint.
 
Kan faktisk hende jeg så litt tendenser til slimtråder ja. [emoji33][emoji33]
Så jeg har da vistnok laget et surøl som trenger litt lagring jeg da[emoji848]
Flaks jeg liker surøl da. Hehe

Men må jeg nå brenne alt av gjær utstyr eller lar denne pediococcus seg vaske vekk?
Og jeg bunn høstet gjær fra denne batchen, må det kastes tror dere?

Sent from my vivo 1807 using Tapatalk

Ikke kast det, se hva det blir til. Smak innimellom. Har selv brygget sure hefe's ved uhell, og det var godt.

Vask og rens skikkelig så bør du kunne bruke det samme utstyret som vanlig.
 
Føler Finn er litt skeptisk. Har hatt flere infeksjoner selv og bare vasket skikkelig, og laget "normalt" øl uten problemer etter det i det samme utstyret. Bruker fortsatt plastbøtter og kraner jeg har hatt infeksjon i uten problemer. Men skal du være helt sikker så følger du Finn sitt råd.
 
Ja jeg tar vare på ølen og satser på at det blir et godt øl med lagring. [emoji106]
Også får jeg prøve å vaske utstyret. En del av det var jo ikke så gammelt heller.

Takk for raske og gode svar folkens.! [emoji4][emoji106] Kan altid stole på at folk her inne kan sakene sine.

Sent from my vivo 1807 using Tapatalk
 
Ja, leste noe om det der.
Får se hva jeg finner på men det står på flasker, så kjenner at jeg ikke har så lyst til å gjøre den jobben en gang til[emoji4]



Sent from my vivo 1807 using Tapatalk
 
Ja, leste noe om det der.
Får se hva jeg finner på men det står på flasker, så kjenner at jeg ikke har så lyst til å gjøre den jobben en gang til[emoji4]



Sent from my vivo 1807 using Tapatalk

Da ville jeg bare "glemt" ølet ganske lenge. De slimgreiene går over såvidt jeg vet.
 
Ja, den havner rett i potet kjelleren den nå [emoji4] en blir jo en erfaring rikere av dette å [emoji106]

Sent from my vivo 1807 using Tapatalk
 
Føler Finn er litt skeptisk. Har hatt flere infeksjoner selv og bare vasket skikkelig, og laget "normalt" øl uten problemer etter det i det samme utstyret. Bruker fortsatt plastbøtter og kraner jeg har hatt infeksjon i uten problemer. Men skal du være helt sikker så følger du Finn sitt råd.

Mye mulig jeg overdriver. Det kommer an på om pediococcus er god på å lage biofilm. Hvis den er det, ville jeg fulgt rådet mitt:).

Nå er vel pediococcus og pediococcus ikke nødvendigvis det samme, så jeg veit ikke hvor lett det er å finne ut av det der.
 
Mye mulig jeg overdriver. Det kommer an på om pediococcus er god på å lage biofilm. Hvis den er det, ville jeg fulgt rådet mitt:).

Nå er vel pediococcus og pediococcus ikke nødvendigvis det samme, så jeg veit ikke hvor lett det er å finne ut av det der.

Har jo kastet noen bøtter selv etter infisert øl. Men har også ikke gjort det og det har funket det og. Så som ameriknerne sier: YMMW.
 
Har jo kastet noen bøtter selv etter infisert øl. Men har også ikke gjort det og det har funket det og. Så som ameriknerne sier: YMMW.

Nå kan det jo være kjekt å ha et sett dedikert utstyr til surøl - hvis man liker surøl. Jeg har ei bøtte det står "saison" på - og den kommer aldri til å brukes til noe annet enn belgiske diastaticuser.
 
Helt ærlig så tror jeg at krysskontiminasjon på hjemmebryggernivå kan være noe overdrevet. Men jeg sier heller ikke at det ikke er en god praksis å separare de to. Altså et svar som er sånn ca null verdt.
 
Vi hadde noen flasker for noen år sia det blei masse slim i. Så ut som snørr. Ca 1/3 av en batch. Satte dem innerst i kjelleren og glemte dem en god stund. De blei så overlegent de beste i den batchen. Tror faktisk det er et par flasker igjen hos designavdelinga. Burde kanskje teste en igjen snart.
 
Helt ærlig så tror jeg at krysskontiminasjon på hjemmebryggernivå kan være noe overdrevet. Men jeg sier heller ikke at det ikke er en god praksis å separare de to. Altså et svar som er sånn ca null verdt.

Tenk så kjedelig det ville vært om vi hadde sikre svar på alt:)!
 
Selger inn et spørsmål her i stedet for å starte ny tråd.

Til min store overraskelse var ølen som kom ut av flaska skikkelig tjukk. Akkurat som en skikkelig sukkerlake. Noen som har vært borti tjukk øl?

Ikke på denne måten. Men jeg brygget mye dårlig øl i starten og lånte da et triks av min farfar på Røros. Dem blandet alltid "tjukkmjølk" i glasset på brygg som hadde gått skeis (for å dempe smaken) og dem kalte det tjukkøl
 
Tilbake
Topp