1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

infeksjon?

En tråd i 'Brygging' startet av Kjetilmk, 16 Mar 2019.

1. Kjetilmk

Kjetilmk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

kar1.jpg kar2.jpg

Brygga 9. mars noe som skulle bli en saison, med gjernes kveik fra yeast bay.
    gjæra på 40 grader, gjæra fra 1068 til 1020 på 36 timer. satt ned temp til 25, lot stå noen dager for å se om den fortsatte.

smaker foreløpig godt, men hva er det som har dukka opp i gjæringskarene?
    ser ganske forskjellig ut i kar 1 og 2..

2. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

På den første er vel pellicle i startgropa, og sikkert på den andre også (bilde litt uklart), så ja, du har vel kanskje en infeksjon eller 2 på gang :)

3. Kjetilmk

Kjetilmk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som vil tippe hva dette er?
    Og er stabil på 1020, ølet smaker foreløpig godt. Hva gjør jeg me dette a? Flasking er vel for risikabelt?

4. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du må få råd fra mer erfarne bryggere, i en slik situasjon er jeg helt blank :)

5. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du vil ta vare på det hadde det vel vært best å få det over på noen glassballonger eller noe så det kan stå lenge uten at det kommer oksygen til. Mer spennende blir å finne ut hvor det kom fra og hva av utstyret ditt som er påvirka.

6. Kjetilmk

Kjetilmk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har en glassbalong jeg kan bruke. Vurderer å la det stå et par uker til på plast, hvor sakte jobber dette?
    Lurer også på hvor infeksjonen kommer fra, har to mistenkte: tørka appelsinskall kun kokt i 5 min, gjærnæring tilsatt rett fra kapselen etter 36 timer.

7. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gjærnæringa tror jeg du kan glemme som årsak. Men kan jo være uren kveik da...

8. Kjetilmk

Kjetilmk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

9. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

La det stå på dunken for å sjekke at SG ikke synker mer, type to tre uker, og for å samtid å ta smaksprøve sånn at du ikke bruker tid på å tappe over til ballong på noe som kanskje smaker dårlig. For da må du vaske for ingen grunn, samt arbeidet med tapping. Smaken vil utvikle seg.

10. Kjetilmk

Kjetilmk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

jepp, lar den stå noen uker. Men Hva kan det være hvis SG ikke synker? Vurderer å flaske litt om noen uker, den er jo god nå!

11. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette er en god anledning og kjøpe fat. Fat har sikkerhetsventil

12. Kjetilmk

Kjetilmk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har fat, men ingen ledige nå. Men ja, jeg vurderer å kjøpe to til for å fate dette greiene her :)

13. Kjetilmk

Kjetilmk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva med å guffe opp varmen i gjæringsskapet til fks 63 grader? da bør det meste av lacto, pediococcus og brett stryke med iflg http://www.milkthefunk.com/

Del denne siden