"Den beste metoden for gjæring av lager" - Bryggselv blog

Min kom med rørepinne som passer perfekt. Jeg har andre som bråker på samme røreren
Jeg kan bekrefte at forskjellige pinner gir veldig ulik støy. Hvorfor vet jeg ikke. Og det er forskjell om jeg bruker 5 liters eller 3 liters kolbe på samme pinne. Tror jeg har 5 ulike pinner nå, men jeg husker aldri hvilken som er den lydløse.:confused:
 
De glatte ovale synes jeg er stillest, altså de som ikke er "kantete". De pinnene med ring rundt på midten eier jeg ingen av fordi de bråker.
 
Som @Miguel sier så vil de ovale være nærmest lydløse. Jeg er på min 3dje pinne, denne gangen den ovale, og plutselig var det tyst... :)
 
Tidlig i bryggekarrieren gikk jeg gjennom en ‘pinlig nøyaktig’ periode. Det har endret seg betraktelig med økt kompetanse og ‘håndbrygger-følelse’.
Jeg hadde store planer om å lage en enkel tempmåler festet på utsiden av kolben, og automatisk skru av magnetrøreren når temperaturen avtok. Jeg er overbevist om at man lett kan plukke ut når gjæren har passert stormgjæring ved bruk av temperatur.
Etter at jeg kjøpte magnetrører (AliX) og har min DIY kun i backup, kjører den lydløst på kjøkkenet. Da er det lett ‘å se det an’.

Romtemperatur som kan veksle, og den temperaturen som genereres av røreren, er usikkerhetsfaktorer - men jeg skal ikke si at det ikke ville funke. Men da må du vite at den eneste faktoren av de faktorene som påvirker temperaturen, som varierer, er gjæringsaktiviteten.

Jeg synes stadig det er vanskelig å bedømme hvor i løpet en starter er. Ulike gjærtyper oppfører seg ulikt, og hvor lang tid det tar, varierer med tilstanden til den gjæren jeg sparker i gang, også. Og det er jo ikke snakk om å spikre en SG nøyaktig.
 
Tilbake
Topp