1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

"Den beste metoden for gjæring av lager" - Bryggselv blog

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Thornbridge, 26 Apr 2019.

1. john petter

john petter
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kan bekrefte at forskjellige pinner gir veldig ulik støy. Hvorfor vet jeg ikke. Og det er forskjell om jeg bruker 5 liters eller 3 liters kolbe på samme pinne. Tror jeg har 5 ulike pinner nå, men jeg husker aldri hvilken som er den lydløse.:confused:

Jørgen O og msevland liker dette.
  2. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg pleier å gjære slike pinner, i selve batchen, da er de ganske lydløse...

erikraude og john petter liker dette.
  3. john petter

john petter
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Derfor jeg har 5 stk....
    Men nå har en liten kraftig magnet. :)

Ekornskurken og erikraude liker dette.
  4. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg flytter litt på erlenmeyerkolben på røreren til jeg finner sweetspot. Da er det ikke lyd fra noen av de 2 forskjellige rørepinnene jeg har.

Marius K. liker dette.
  5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De glatte ovale synes jeg er stillest, altså de som ikke er "kantete". De pinnene med ring rundt på midten eier jeg ingen av fordi de bråker.

6. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har en slik med ring rundt midten. Gjør som @MonoBryggeriet og flytter på EM til man finner den perfekte plasseringen, så er også de lydløse :)

7. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Som @Miguel sier så vil de ovale være nærmest lydløse. Jeg er på min 3dje pinne, denne gangen den ovale, og plutselig var det tyst... :)

8. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Romtemperatur som kan veksle, og den temperaturen som genereres av røreren, er usikkerhetsfaktorer - men jeg skal ikke si at det ikke ville funke. Men da må du vite at den eneste faktoren av de faktorene som påvirker temperaturen, som varierer, er gjæringsaktiviteten.

Jeg synes stadig det er vanskelig å bedømme hvor i løpet en starter er. Ulike gjærtyper oppfører seg ulikt, og hvor lang tid det tar, varierer med tilstanden til den gjæren jeg sparker i gang, også. Og det er jo ikke snakk om å spikre en SG nøyaktig.

Del denne siden