"Den beste metoden for gjæring av lager" - Bryggselv blog

Om ingen har nevnt det i denne tråden allerede, så er det god praksis å gjenbruke gjær fra starter til starter. Startergjær er mye renere og har sannsynligvis bedre helse enn gjær som har gått et full forløp. Særlig om den tjenestegjorde i et sterkt øl.

Jeg er i utgangspunktet veldig enig, men folket må være klar over kontamineringsfaren, og at en bommert fort gir minst et dårlig øl før du skjønner hva som har skjedd. Sitter selv med en mørk funkylager som trolig skyldes en bommert etter 4. generasjon WLP833, og jeg er ganske pirkete av meg når det kommer til prosess og hygiene. Du har klart deg fint, @Holmentoppen ?

Ja, den er trivelig. Ville bare latt røreren gått til det ser ut som den topper seg, og så slått av. Det vanlige 18+18 timers forløpet blir litt vanskelig å følge med så treg start.
Jeg er litt nysgjerrig på denne metoden, men intuitivt fra min mikrobiologierfaring så klarer jeg ikke helt forstå hvorfor dette er en god metode. Husker du hvor metoden springer ut fra slik at jeg kan lese meg opp?
 
Jeg er i utgangspunktet veldig enig, men folket må være klar over kontamineringsfaren, og at en bommert fort gir minst et dårlig øl før du skjønner hva som har skjedd. Sitter selv med en mørk funkylager som trolig skyldes en bommert etter 4. generasjon WLP833, og jeg er ganske pirkete av meg når det kommer til prosess og hygiene. Du har klart deg fint, @Holmentoppen ?


Jeg er litt nysgjerrig på denne metoden, men intuitivt fra min mikrobiologierfaring så klarer jeg ikke helt forstå hvorfor dette er en god metode. Husker du hvor metoden springer ut fra slik at jeg kan lese meg opp?
Det vil jo alltid være en hygienerisiko ved gjenbruk, men jeg tenker at den kanskje er mindre når man lager en overdimensjonert starter enn ved bunnhøsting? Overfører overskuddet til en desinfisert labflaske eller syltetøyglass etter pitching. Har ikke noe vitenskapelig belegg for det, men jeg har (bank i bordet) aldri opplevd merkbar infeksjon. Men etter 4-5 generasjoner pleier jeg å kjøpe ny gjær.

Når det gjelder 18+18 timers starteren, tror jeg den stammer fra John Palmer og How to Brew. Tanken er vel at en anaerob avslutningperiode gjør kulturen sterkere. @Finn Berger kan helt sikkert bidra med sitater. Jeg har ikke den boken selv.
 
Som nevnt i en annen tråd sliter med med fraværet av skum. Har egentlig aldri hatt det. Jeg prøver å kjøre røreren sakte, og jeg prøver fort. Når den går fort så bråker den en del, og lager masse "slurpe" lyder, i mangel av bedre beskrivelse. Ca 1000 omdreininger på BS røreren. Men vil gjæren bruke av sukkeret under formeringsfasen, altså de første 12-18 timene? Har egentlig aldri målt SG på det tidspunktet jeg slår av røreren.... Noen som vet? :)
 
Som nevnt i en annen tråd sliter med med fraværet av skum. Har egentlig aldri hatt det. Jeg prøver å kjøre røreren sakte, og jeg prøver fort. Når den går fort så bråker den en del, og lager masse "slurpe" lyder, i mangel av bedre beskrivelse. Ca 1000 omdreininger på BS røreren. Men vil gjæren bruke av sukkeret under formeringsfasen, altså de første 12-18 timene? Har egentlig aldri målt SG på det tidspunktet jeg slår av røreren.... Noen som vet? :)
Har ikke målt underveis, men jeg gjorde en test for noen år siden: Sammenlignet magnetrører mot manuell risting og en som fikk så helt i ro. Etter ett døgn var magnetrørerstarteren utgjæret (1006), mens de to andre var godt på vei. Etter 2 døgn var alle ferdige, men FG var litt høyere på de to ”manuelle”. Det var dog bare snakk om et poeng eller to. Om kvaliteten på gjæren var forskjellig fikk jeg ikke målt, men det er jo lett å anta at rørerutgaven kanskje hadde litt bedre helse enn de to andre. Dette var små kolber med 0,70 liter i hver.
 
Jeg har heller ikke noe skum å snakke om når røreren funker. Nå laga jeg akkurat en litt mindre starter, og da kasta røreren min magneten hele tida, og da kom skummet. Jeg bekymrer meg ikke for manglende skum, men jeg tror kanskje jeg kunne fått mer av det hvis røreren min gikk litt saktere.
 
Det vil jo alltid være en hygienerisiko ved gjenbruk, men jeg tenker at den kanskje er mindre når man lager en overdimensjonert starter enn ved bunnhøsting? Overfører overskuddet til en desinfisert labflaske eller syltetøyglass etter pitching. Har ikke noe vitenskapelig belegg for det, men jeg har (bank i bordet) aldri opplevd merkbar infeksjon. Men etter 4-5 generasjoner pleier jeg å kjøpe ny gjær.

Når det gjelder 18+18 timers starteren, tror jeg den stammer fra John Palmer og How to Brew. Tanken er vel at en anaerob avslutningperiode gjør kulturen sterkere. @Finn Berger kan helt sikkert bidra med sitater. Jeg har ikke den boken selv.

Ja i høyste grad enig i at det er best å ta fra en overdimensjonert starter fremfor høsting. Og når jeg tenker meg om, så burde man ikke ha nevneverdig høyere kontaminasjonsrisiko ved slik generasjonsbruk. Det blir jo stort sett de samme trinnene, bortsett fra lagringen på flaske mellom slagene. Og flaskene svir man av på 140*C, så det burde være greit.

Tror jeg så noe skrive om det anaerobe. Stusser litt over dette. Jeg har tett kork og en blowofftube. Da burde vel oksygenet vært brukt i starten, så blir det uansett anaerobt i slutten?
Venter spent på om Finn har noe info! :)
 
Jeg har heller ikke noe skum å snakke om når røreren funker. Nå laga jeg akkurat en litt mindre starter, og da kasta røreren min magneten hele tida, og da kom skummet. Jeg bekymrer meg ikke for manglende skum, men jeg tror kanskje jeg kunne fått mer av det hvis røreren min gikk litt saktere.
Mener at Braukaiser har testet hastighet, og funnet at hurtig omdreining gir best resultat. Om det skummer eller ikke spiller antagelig liten rolle så lenge gjæren formerer seg.
 
Mener at Braukaiser har testet hastighet, og funnet at hurtig omdreining gir best resultat. Om det skummer eller ikke spiller antagelig liten rolle så lenge gjæren formerer seg.
Du har nok rett i det. Ble bare litt usikker, for mange snakker om skummet de får og at de må ha skumdreper, og bilder av kolber som skummer over... Aldri hatt noe slikt, så derfor stusset jeg litt... :) @Miguel skrev at han slo av røreren når han nådde high krauzen (eller like etter) men noe slikt har jeg aldri sett. Slår meg til ro nå jeg, men det hadde vært artig å visst hvor mye sukker som går med under formeringen. Når jeg slår av røreren ser jeg jo at det gjærer litt i kolben. Skulle den da stått på lengre før jeg skulle slått den av?
 
Det vil jo alltid være en hygienerisiko ved gjenbruk, men jeg tenker at den kanskje er mindre når man lager en overdimensjonert starter enn ved bunnhøsting? Overfører overskuddet til en desinfisert labflaske eller syltetøyglass etter pitching. Har ikke noe vitenskapelig belegg for det, men jeg har (bank i bordet) aldri opplevd merkbar infeksjon. Men etter 4-5 generasjoner pleier jeg å kjøpe ny gjær.

Når det gjelder 18+18 timers starteren, tror jeg den stammer fra John Palmer og How to Brew. Tanken er vel at en anaerob avslutningperiode gjør kulturen sterkere. @Finn Berger kan helt sikkert bidra med sitater. Jeg har ikke den boken selv.

Nå får jeg vel snart Palmer på nakken. Folk trenger jo ikke kjøpe boka hans når jeg driver og forer dem med sitater hele tida:p. Slitsomt er det også; skaff boka sjøl;)!

Men ok, da:rolleyes:.

s.122: "One important consideration is that the stir plate should only be used for the first half of the propagation, for example, 12-18 hours when assuming 24-36 hours of total propagation time.The reason is that the yeast needs an active perod of low oxygen to build up its glycogen and trehalose reserves prior to cooling, decanting , and pitching to the main wort."

Det blei noe uklart for meg det med tida der, så jeg sendte en mail med litt jamring til Palmer, og fikk dette svaret: "Yes, I should have said, halfway thru the high growth phase, no more than 12 hours from starting the Starter on the stir plate. Is that better?"

I det øyeblikket skummet begynner å falle, er en nok kommet lenger enn dette. Skummet faller fordi CO2-produksjonen avtar. Da er det i alle fall på høy tid å få den av, men helst børe en nok være litt tidligere ute. Tror jeg. (Et poeng er at bruk av skumdemper kan gjøre det vanskelig å følge med.)

Hvorfor gjæren trenger denne perioden uten oksygen, har jeg bare en halvveis hjemmesnekret forståelse av. Men den er som følger:

Når nivået av gjærbart sukker faller, vil det aktivere et "gå i dvale-gen" hos gjæren. Den slutter å formere seg, og går over til å bygge opp lagrene av karbohydratene glykogen og trehalose. Glykogen er energireserven, mens trehalose (som forøvrig er "nesten maltose", altså et disakkarid bestående av to glukosemolekyler, bare med et litt annerledes arrangement av molekylene) er viktig fordi det mobiliseres til å styrke membranen når gjæren utsettes for stress - og det gjør den jo stadig vekk. Glykogen- og trehaloselagrene trengs både under dvalen og under overgangsfasen til ny aktivitet, dvs. i vår sammenheng når den pitches i vørter igjen.

Men får gjæren stadig tilført oksygen, vil den fortsette å være aktiv. Mens den skaffer seg energi ved hjelp av gjæring så lenge sukkernivået er over en viss grense, sjøl om det er oksygen til stede (dette er den såkalte Crabtree-effekten), vil den begynne å skaffe seg energi gjennom respirasjon når det er slutt på sukkeret samtidig som det er tilgang på oksygen. Da går den løs på etanolen - vi kunne kanskje si at den går på fylla:) - og brenner sitt lys i begge ender. Så i stedet for å gå tidlig til sengs og våkne frisk og uthvilt etter søvnen neste dag, er den oppe hele natta og er totalt udugelig når det er på tide å gå på jobb igjen.

Jeg mangler noen biter i den teoretiske fortåelsen min av det som skjer når den har slått seg på flaska - som dere sikkert skjønner. Så faglig assistanse hadde vært veldig velkommen. @rosnes ;)!

Ellers er det mye denne artikkelen jeg bygger på: Oxygen's Role In Beer Fermentation | MoreBeer. (Neida, jeg har lest det samme andre steder, også, men denne er den mest forståelige for en stakkar med heller mangelfulle biokjemi- og biologikunnskaper.)

Jeg kan legge til at folk fra Imperial Yeast i en beersmith-podcast sier at det er ødeleggende for gjæren om starteren får fortsette å gå etter at sukkeret er spist opp.
 
Nå så det slik ut hos meg. Skrudde av og tettet folien godt rundt. Har vel hatt den for lenge på røreren men trodde jeg skulle se godt med skum etter 12 timer men lot den går videre siden det så helt dødt ut. Lar den stå på benken til i morgen tidlig og setter den i kjøleskapet. Satser på det blir bra [emoji4]



49f7ebd33f7be502e6848213eef95c63.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nå så det slik ut hos meg. Skrudde av og tettet folien godt rundt. Har vel hatt den for lenge på røreren men trodde jeg skulle se godt med skum etter 12 timer men lot den går videre siden det så helt dødt ut. Lar den stå på benken til i morgen tidlig og setter den i kjøleskapet. Satser på det blir bra [emoji4]



49f7ebd33f7be502e6848213eef95c63.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg pleier å la den stå i romtemperatur til flokkuleringen begynner. Da kan man se at den starter å klarne i toppen. (Det kan variere endel fra gjær til gjær.) Så rett i kjøleskap til bryggedagen. Det er sikkert flere veier til Rom, man må bare finne den som passer sitt eget oppsett.
 
Som nevnt i en annen tråd sliter med med fraværet av skum. Har egentlig aldri hatt det. Jeg prøver å kjøre røreren sakte, og jeg prøver fort. Når den går fort så bråker den en del, og lager masse "slurpe" lyder, i mangel av bedre beskrivelse. Ca 1000 omdreininger på BS røreren. Men vil gjæren bruke av sukkeret under formeringsfasen, altså de første 12-18 timene? Har egentlig aldri målt SG på det tidspunktet jeg slår av røreren.... Noen som vet? :)

Jeg kjører BS-rører'n med bryteren mellom kl.12 og kl.2 et sted. Og det skummer som bare det, sjøl om det varierer mye etter hvilken gjær jeg dyrker.

Gjæren eter sukker, ja. (Se ovenfor.) Hvorfor den formerer seg mer jo mer oksygen den får tilgang på, har jeg ikke helt skjønt. Men at den gjør det, har vel Kai Troester (Braukaiser) vist.
Ja i høyste grad enig i at det er best å ta fra en overdimensjonert starter fremfor høsting. Og når jeg tenker meg om, så burde man ikke ha nevneverdig høyere kontaminasjonsrisiko ved slik generasjonsbruk. Det blir jo stort sett de samme trinnene, bortsett fra lagringen på flaske mellom slagene. Og flaskene svir man av på 140*C, så det burde være greit.

Tror jeg så noe skrive om det anaerobe. Stusser litt over dette. Jeg har tett kork og en blowofftube. Da burde vel oksygenet vært brukt i starten, så blir det uansett anaerobt i slutten?
Venter spent på om Finn har noe info! :)

Du skulle vel være på trygg grunn der - skjønt det er kanskje en god ide å la gjæren få lov til å gå til ro?

Men du skal ikke korke starteren. Fram til det er på tide å ta den av, skal den ha tilgang til oksygen. Så bruk bare alufolie som du ikke klemmer tett til rundt halsen på kolben. Og som @Holmentoppen sier; spinn hardt for å få blandet inn mest mulig luft: Stir speed and yeast growth | Braukaiser
 
Nå så det slik ut hos meg. Skrudde av og tettet folien godt rundt. Har vel hatt den for lenge på røreren men trodde jeg skulle se godt med skum etter 12 timer men lot den går videre siden det så helt dødt ut. Lar den stå på benken til i morgen tidlig og setter den i kjøleskapet. Satser på det blir bra [emoji4]




49f7ebd33f7be502e6848213eef95c63.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er jo ikke noen katastrofe. Det starteren har gjort for deg, er å skaffe deg masse gjær, men den er ikke i toppform. Du er kanskje mer avhengig av å tilføre oksygen til vørteren enn du ville vært om du hadde tatt starteren av tidligere, men der er jeg litt usikker. Jeg vil tro du kan oppleve noe lenger lag-tid.

Det jeg opplever som den store fordelen ved å ha gitt gjæren en god oppvekst, er at jeg er mindre avhengig av oksygen. Jeg har satt flere batcher nå uten å bruke det i det hele tatt, og gjæringen går unna som bare det - helt i tråd med hva som sies i MoreBeer-artikkelen jeg lenket til.

Men egentlig kan du nå teste "Shaken, Not Stirred":).
 
Det er jo ikke noen katastrofe. Det starteren har gjort for deg, er å skaffe deg masse gjær, men den er ikke i toppform. Du er kanskje mer avhengig av å tilføre oksygen til vørteren enn du ville vært om du hadde tatt starteren av tidligere, men der er jeg litt usikker. Jeg vil tro du kan oppleve noe lenger lag-tid.

Det jeg opplever som den store fordelen ved å ha gitt gjæren en god oppvekst, er at jeg er mindre avhengig av oksygen. Jeg har satt flere batcher nå uten å bruke det i det hele tatt, og gjæringen går unna som bare det - helt i tråd med hva som sies i MoreBeer-artikkelen jeg lenket til.

Men egentlig kan du nå teste "Shaken, Not Stirred":).

Har stått på røreren ca halvparten av tiden jeg pleier så det må være en liten forbedring [emoji2957] Lærer så lenge man brygger så nå vet jeg at selv om det ikke skummer så er det aktivitet [emoji4] Neste gang stopper jeg den etter 12 timer [emoji4][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg kjører BS-rører'n med bryteren mellom kl.12 og kl.2 et sted. Og det skummer som bare det, sjøl om det varierer mye etter hvilken gjær jeg dyrker.
Takk @Finn Berger , da kjører du definitivt hardere enn meg. Rett opp er ca 1000 rpm, så da har nok jeg ligget på 800 normalt kanskje, mens du ligger på 1100-1200 kanskje. Jeg prøver det neste gang.

I det øyeblikket skummet begynner å falle, er en nok kommet lenger enn dette. Skummet faller fordi CO2-produksjonen avtar. Da er det i alle fall på høy tid å få den av, men helst børe en nok være litt tidligere ute. Tror jeg. (Et poeng er at bruk av skumdemper kan gjøre det vanskelig å følge med.)
Dette du igjen skriver er en av årsakene til at jeg begynte å spørre om dette da jeg ikke "får" dette skummet :)

Men, ok, må skriver jo også WL på sine sider at man ikke behøver å se noe, så jeg bare tester litt videre :)
 
Har stått på røreren ca halvparten av tiden jeg pleier så det må være en liten forbedring [emoji2957] Lærer så lenge man brygger så nå vet jeg at selv om det ikke skummer så er det aktivitet [emoji4] Neste gang stopper jeg den etter 12 timer [emoji4][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

I tillegg til skum, kan du se på fargen på starteren. Etter hvert skal den bli café latte-farget.

Tar du kolben av starteren, kan du se etter små bobler som stiger mot overflaten. Og lar du den stå i ro en stund, og setter den tilbake på røreren, skal det kjapt danne seg en del skum, fordi co2 som har blitt dannet i den tida starteren har stått i ro, piskes ut av oppløsningen. (Dette er krise hvis det er mye skumdannelse. Det har hendt meg et par ganger at pinnen har blitt kastet av, og når jeg har oppdaget det, og satt i gang snurringen igjen, er det blitt skikkelig trøbbel.)
 
Takk @Finn Berger , da kjører du definitivt hardere enn meg. Rett opp er ca 1000 rpm, så da har nok jeg ligget på 800 normalt kanskje, mens du ligger på 1100-1200 kanskje. Jeg prøver det neste gang.

Dette du igjen skriver er en av årsakene til at jeg begynte å spørre om dette da jeg ikke "får" dette skummet :)

Men, ok, må skriver jo også WL på sine sider at man ikke behøver å se noe, så jeg bare tester litt videre :)

Denne WL er en tvilsom type. "Han" sier så mye rart:).
 
I tillegg til skum, kan du se på fargen på starteren. Etter hvert skal den bli café latte-farget.

Tar du kolben av starteren, kan du se etter små bobler som stiger mot overflaten. Og lar du den stå i ro en stund, og setter den tilbake på røreren, skal det kjapt danne seg en del skum, fordi co2 som har blitt dannet i den tida starteren har stått i ro, piskes ut av oppløsningen. (Dette er krise hvis det er mye skumdannelse. Det har hendt meg et par ganger at pinnen har blitt kastet av, og når jeg har oppdaget det, og satt i gang snurringen igjen, er det blitt skikkelig trøbbel.)

Har pleid å få café latte farge før men denne gang ble den ikke det før i natt en gang, altså etter over ett døgn på røreren. Det pluss at det ikke var skum gjorde at jeg lot den stå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp