"Den beste metoden for gjæring av lager" - Bryggselv blog

Tusen takk for hjelp :)
La inn litt i Brewfather, trakk pitchrate slideren opp slik at jeg traff sånn ca 563mrd celler, la inn dato på gjæren og huket av for pure pitch. Ser at jeg da kan klare meg med 1 pakke gjær og 3,5L starter. Ser dette riktig ut?Vis vedlegget 40522
Hvor lenge lar du magnetrøreren gå før du setter den i kjøleskap? Hadde tenkt å brygge på lørdag morgen så må kanskje lage starter i kveld....? Ev utsette brygging til søndag eller noe.

Ja. Good to go!

Jeg bruker kun 70% viability selv, uansett dato på pakken (stoler ikke på White labs i det HELE tatt mtp viability'en deres) Men med yeastcalculator.com / Troester utregningen så ser det bra ut. Perfekt inokulasjonsrate for vekst, Spar den andre pakka.

Ikke sett starteren senere enn i morgen kveld er mitt tips.
 
Ja. Good to go!

Jeg bruker kun 70% viability selv, uansett dato på pakken (stoler ikke på White labs i det HELE tatt mtp viability'en deres) Men med yeastcalculator.com / Troester utregningen så ser det bra ut. Perfekt inokulasjonsrate for vekst, Spar den andre pakka.
Nydelig :)
Har tidligere bare brukt yeastcalculator.com men trodde pure pitch var the shit så byttet til Brewfather. Da kan jeg med god samvittighet gjøre det samme som deg og holde meg til 70% viability :)
Lar du den snurre 2 dager før kjøleskap?
 
Nydelig :)
Har tidligere bare brukt yeastcalculator.com men trodde pure pitch var the shit så byttet til Brewfather. Da kan jeg med god samvittighet gjøre det samme som deg og holde meg til 70% viability :)
Lar du den snurre 2 dager før kjøleskap?

Jeg ser an aktiviteten. Når jeg ser high krausen er på hell så skrur jeg av. (Dette er åpent for diskusjon, jeg er kanskje litt gammeldags på akkurat dette) Det som er mest viktig er at den ikke blir satt i kjøleskap for tidlig iallefall, for da dormer man gjæren uten at den har fått bygget opp nistepakka si. Og så liker jeg å gi den litt vørter etter nedkjøling på bryggedagen i glasset som den kan kose med seg en times tid før pitch,
 
Jeg ser an aktiviteten. Når jeg ser high krausen er på hell så skrur jeg av. (Dette er åpent for diskusjon, jeg er kanskje litt gammeldags på akkurat dette) Det som er mest viktig er at den ikke blir satt i kjøleskap for tidlig iallefall, for da dormer man gjæren uten at den har fått bygget opp nistepakka si. Og så liker jeg å gi den litt vørter etter nedkjøling på bryggedagen i glasset som den kan kose med seg en times tid før pitch,
Takk :)
Da får jeg stikke og lage starter :)
Får prøve å følge med når den dabber av og hive den i kjøleskapet :) Har pleid å dekantere og helle oppi en liter av vørteren og la det spinne litt på røreren før jeg tilsetter det i gjæringskaret. Har som regel sett aktivitet etter noen timer. Men det har vært med ale. For lenge siden jeg brygget pils til at jeg husker hvordan jeg gjorde det ;)
 
Takk :)
Da får jeg stikke og lage starter :)
Får prøve å følge med når den dabber av og hive den i kjøleskapet :) Har pleid å dekantere og helle oppi en liter av vørteren og la det spinne litt på røreren før jeg tilsetter det i gjæringskaret. Har som regel sett aktivitet etter noen timer. Men det har vært med ale. For lenge siden jeg brygget pils til at jeg husker hvordan jeg gjorde det ;)

Aldri prøvd med rører på dagen, men det virker jo ikke dumt. Men jeg har en sterk aversjon mot alt som kan tilføre oksidert smak. Vet ikke hvis gjæren spiser opp alt oksygenet, men kanskje? F.eks Palmer mener at x% startervørter er greit, slik jeg ser på det er at han mener at det er greit med x% oksidert hovedbatch. Hvorfor ikke gå for 0%?
 
Rører kun 12-18 timer, like lenge "hvile". 1 pakke på 3,5l starter er omtrent spot-on ja. Leste i boken "Brygg mer øl" om noen oppskrifter med WLP802 som gjæret på 7 grader. Da prøvde jeg med 8, og det gikk superfint. Smaker på pilsen nå, og den tegner bra. Litt mer futt og litt lagring så blir det snadder i solveggen :)
 
Takk :)
Da får jeg stikke og lage starter :)
Får prøve å følge med når den dabber av og hive den i kjøleskapet :) Har pleid å dekantere og helle oppi en liter av vørteren og la det spinne litt på røreren før jeg tilsetter det i gjæringskaret. Har som regel sett aktivitet etter noen timer. Men det har vært med ale. For lenge siden jeg brygget pils til at jeg husker hvordan jeg gjorde det ;)
Det skader vel ikke, du får jo litt oksygen inn også da, så lenge vi ikke snakker om mange, mange timer :)
 
Det skader vel ikke, du får jo litt oksygen inn også da, så lenge vi ikke snakker om mange, mange timer :)

Egentlig bare for å blande gjæren med ny vørt så den er lettere å helde på gjæringskar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Rører kun 12-18 timer, like lenge "hvile". 1 pakke på 3,5l starter er omtrent spot-on ja. Leste i boken "Brygg mer øl" om noen oppskrifter med WLP802 som gjæret på 7 grader. Da prøvde jeg med 8, og det gikk superfint. Smaker på pilsen nå, og den tegner bra. Litt mer futt og litt lagring så blir det snadder i solveggen :)

Hvile som i stå på benken eller hvile i kjøleskapet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Resten av tiden egentlig. Ble kanskje opp mot 16° dagen før flaskingen da jeg satte den opp på 2 kasser i boden. Sett starter i morgen tidlig før jobb, og sjekk 12 timer etter det :)

Sjekker etter 12 timer og hvis den dabber av så lar jeg den stå 12 timer på benken før jeg setter den i kjøleskapet frem til bryggedag [emoji4]
Lager starteren i kveld og lar den kjøle over natt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sjekker etter 12 timer og hvis den dabber av så lar jeg den stå 12 timer på benken før jeg setter den i kjøleskapet frem til bryggedag [emoji4]
Lager starteren i kveld og lar den kjøle over natt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk å legge folie godt over når den "hviler" Skal være "tett". Må ha tilgang på luft når den rører :)
 
Jeg synes forøvrig dette er den hurtigste metoden, og etter mine forsøk på dette, det som jeg syns gir best resultat. Mye gjær, minst 2 millioner/ml/plato, gjæres på 9 grader til ølet er 2-3 poeng unna FG, dette tar som regel rundt 7 dager, overfør så til fat for spunding. Rundt 2-3 dager senere er ølet ferdig karbonert, klart til servering.

For å følge opp dette litt så må en tilpasse seg litt hvordan gjæren jobber når den først er i karet også, hvis den gjærer litt sakte og kanskje ikke var helt i toppform da den ble pitchet, så tilpasser jeg meg og tar en diacetylrast for å være på den sikre siden. Jeg tok en prøve av den tyske pilsen jeg har gående nå, og den er på 1019 etter seks dager. Plukker opp en del svovel, som jeg helst vil kvitte meg med mye av, så jeg øker tempen mot 15 grader tenker jeg og håper at jeg rekker å overføre når det er igjen to poeng.
 
Folie under gjæring = ser ut som at det popper av og ikke har blitt klemt på plass. Folie når den går i kjøleskkapet = ser ut som at noen vil bevare dette, klem folien rundt halsen.
 
Laget klar starteren på tirsdag kveld, kjølte ned over natt, tilsatte gjæren og satte på rører onsdag morgen kl 7. Regnet med det skulle være aktivitet i starteren når jeg kom hjem fra jobb men var ingenting. Ikke noe synlig onsdag kveld heller. Sjekket igjen i dag og da har det begynt å skumme. Normalt at det tar så lang tid på lagergjær?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Laget klar starteren på tirsdag kveld, kjølte ned over natt, tilsatte gjæren og satte på rører onsdag morgen kl 7. Regnet med det skulle være aktivitet i starteren når jeg kom hjem fra jobb men var ingenting. Ikke noe synlig onsdag kveld heller. Sjekket igjen i dag og da har det begynt å skumme. Normalt at det tar så lang tid på lagergjær?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Halvannet døgn var veldig lenge. Satte en starter på WLP830 forrige dagen. Det var en slump fra forrige starter, datert november 2018. Den skummet fint opp i løpet av første natten.

Om ingen har nevnt det i denne tråden allerede, så er det god praksis å gjenbruke gjær fra starter til starter. Startergjær er mye renere og har sannsynligvis bedre helse enn gjær som har gått et full forløp. Særlig om den tjenestegjorde i et sterkt øl.
 
Halvannet døgn var veldig lenge. Satte en starter på WLP830 forrige dagen. Det var en slump fra forrige starter, datert november 2018. Den skummet fint opp i løpet av første natten.

Om ingen har nevnt det i denne tråden allerede, så er det god praksis å gjenbruke gjær fra starter til starter. Startergjær er mye renere og har sannsynligvis bedre helse enn gjær som har gått et full forløp. Særlig om den tjenestegjorde i et sterkt øl.

Ett døgn brukte den på å vise tegn men syns det var litt lenge det og [emoji848] kokte bare klar start vørteren for halvannet døgn siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ett døgn brukte den på å vise tegn men syns det var litt lenge det og
emoji848.png
kokte bare klar start vørteren for halvannet døgn siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
OK, det går nok bra. Hvilken gjær var det? Den står i romtemperatur, ikke sant?
 
Tilbake
Topp