Trenger vi en Hvem er hvem-tråd?

Finn Berger

Moderator
Det er en del navn som svirrer rundt i diskusjonene på forumet. Jeg tenker på "øl-guruer", forskere, bryggere, forfattere, bloggere osv., altså folk vi refererer til som kilder for opplysninger og meninger om dette og hint. Jeg husker at dette var ganske forvirrende da jeg var ny her.

Sjølsagt er det en grei sak å google et navn man lurer på, men likevel; hadde det vært en ide å ha en tråd - eller en egen forumavdeling - der folk kunne skrive om personer de mener det er viktig/nyttig/interessant å kjenne til? Jeg er litt usikker på hvordan det skal organiseres for å bli mest mulig oversiktlig og anvendelig. Det burde kanskje være sånn at hver person fikk sin egen tråd? Så kunne man ha en sammenhengende diskusjon om personens meninger og betydning, også.
 
Dette spurte jeg om for flere år siden, og gjorde ikke du det samme for noen måneder siden?

Nei, jeg kan ikke huske det. Kan du tenke på ideen min om å ha ei liste over folk her på forumet med spesialkompetanse som vi kunne påkalle for å få rydda opp i unødvendige diskusjoner? (Det synes jeg stadig er en god ide, men det var visst ingen som var særlig enig med meg:). Og det er visst tynt med sånn folk tilgjengelig, også.)

Klarer du å spa opp igjen den gamle tråden din?
 
Nei, jeg kan ikke huske det. Kan du tenke på ideen min om å ha ei liste over folk her på forumet med spesialkompetanse som vi kunne påkalle for å få rydda opp i unødvendige diskusjoner? (Det synes jeg stadig er en god ide, men det var visst ingen som var særlig enig med meg:). Og det er visst tynt med sånn folk tilgjengelig, også.)

Klarer du å spa opp igjen den gamle tråden din?

Jeg husker ingen stikkord ifht det å finne den gamle tråden din, og orker ikke lete nå. Men jeg mener den var om det samme? Det var den tråden som spant ganske greit av gårde med kvasikrangling hvor jeg stod for halvparten. Kan det være den hvor jeg nevnte at en "paper" du linket til viste ditt og datt mtp estere, og jeg mente at det ikke stemte fordi vørter ble tilsatt til ferdig gjæret vørter/øl med alkohol i seg), og så kontret du med at i eksperimentet i paperet så var det fakisk tilsatt til vørter med alkohol. Var ikke starten på den tråden om det samme temaet?

Fagkompetanse

Her er din iallefall. Jeg leste feil din/min. Skal se hvis jeg finner min.
 
Finner ikke igjen min, samme hva jeg søker på så dukker din opp øverst i google. Men min levde i sånn ca ett innlegg, mitt eget åpningsinlegg.
 
Jeg tenker at det som er fint med et forum er at man delta i en diskusjon dersom man føler man har noe å tilføre OG at man ønsker det selv der og da.
Dersom man påberoper seg en kvalifikasjon i en slik oversikt kan det fort bli en forventning om at man skal/bør svare på forespørsel.
Jeg personlig ønsker ikke et slikt "krav" liggende på meg.
Dette er hobbyen min og jeg ønsker å være aktiv når jeg har tid og lyst.
Dette hørtest litt surmaget ut ser jeg når jeg leser over, men det er ikke slik ment.

Det kan være flere som føler det slik og at derfor ikke er så mye respons på disse trådene.
 
hehe - jeg er egentlig ikke så optimistisk når det gjelder denne ideen, heller. Men jeg kan prøve å si litt mer om den:

I et innlegg kan noen - f.eks. jeg - finne på å skrive at "Charlie Bamforth mener at det LODO-tilhengerne driver med, nok ikke er uten grunnlag, men at det spiller veldig liten rolle i forhold til betydningen av å begrense tilførsel av oksygen etter at gjæringen er satt i gang, og særlig under pakkingen."

Jeg husker noen opplevelser med å lese sånt; følelsen av å mangle kunnskap som det åpenbart var vanlig å ha. Man "burde" altså vite hvem Charlie Bamforth var, siden personen som skreiv innlegget, ikke fant det nødvendig å forklare det. Og joda - jeg var faktisk i stand til å søke på nettet om det plaget meg. Men det var ikke nødvendigvis alltid så lett å finne den greie orienteringa om hvem personen var, som jeg hadde behov for.

Og videre: Om du ikke har hørt om Charlie Bamforth før, har du lite grunnlag for å vurdere om du skal legge noe vekt på det han mener. Hvem er han, hva har han drevet med, hvilke forutsetninger har han for å uttale seg om dette? Finnes det grunner for å mistenke at han kan ha andre motiver enn saklige for å mene dette; kan han f.eks. ha investert prestisje i saken? Kan han ha noe personlig i mot forkjempere for LODO-ideen? Kan han ha økonomiske motiver?
 
hehe - jeg er egentlig ikke så optimistisk når det gjelder denne ideen, heller. Men jeg kan prøve å si litt mer om den:

I et innlegg kan noen - f.eks. jeg - finne på å skrive at "Charlie Bamforth mener at det LODO-tilhengerne driver med, nok ikke er uten grunnlag, men at det spiller veldig liten rolle i forhold til betydningen av å begrense tilførsel av oksygen etter at gjæringen er satt i gang, og særlig under pakkingen."

Jeg husker noen opplevelser med å lese sånt; følelsen av å mangle kunnskap som det åpenbart var vanlig å ha. Man "burde" altså vite hvem Charlie Bamforth var, siden personen som skreiv innlegget, ikke fant det nødvendig å forklare det. Og joda - jeg var faktisk i stand til å søke på nettet om det plaget meg. Men det var ikke nødvendigvis alltid så lett å finne den greie orienteringa om hvem personen var, som jeg hadde behov for.

Og videre: Om du ikke har hørt om Charlie Bamforth før, har du lite grunnlag for å vurdere om du skal legge noe vekt på det han mener. Hvem er han, hva har han drevet med, hvilke forutsetninger har han for å uttale seg om dette? Finnes det grunner for å mistenke at han kan ha andre motiver enn saklige for å mene dette; kan han f.eks. ha investert prestisje i saken? Kan han ha noe personlig i mot forkjempere for LODO-ideen? Kan han ha økonomiske motiver?

Helt ærlig, så ser jeg ingen grunn til at forslaget skal få fot, eller i det hele tatt leve.

Jeg tenker først om fremst "google it". Hvis man gjør det, og av det man har lest googler en gang til, og leser litt til, og evt googler enda en en gang mer med innsvnevrede parametere ifht forrige søk, da bør man iallefall være nede på akkurat den spiss-greia et tema handler om. På veien dit så har man lært masse annet.

F.eks så driter jeg ganske langt i hva en kilde sier om noe. Jeg vil uansett søke andre kilder for å se om jeg kan understøtte denne kilden, eller se om jeg bør søke videre.

Hvis man stoler blindt på kunn en kilde så greit nok. men informasjonen blir utdater og. Se for deg at alle hadde linket til Mr malty for gjærstartere.. Da vil noen si at "neinei", og da blir den linken obsolete.

Jeg mener google it, og sett sammen alt man leser med det man har erfart selv, hvis man har erfart akkurat dette. Hvis ikke så få mest mulig kilder under ens egen praraply, og ta det derfra.

Men jeg er nå meg. Om jeg får en kilde til at noe er som det er, så vil jeg fortsatt søke videre etter mer informasjon.
 
Noen forslag til navn - i tillegg til Charlie Bamforth:

John Palmer, Ron Pattinson, Kai Troester, Denny Conn, Chris White, Aaron Justus, Drew Beechum, Wolfgang Kunze, Mitch Steele, Ludwig Narziss, Brad Smith
- ja, det skulle gi en ide om hva jeg tenker på.
 
Helt ærlig, så ser jeg ingen grunn til at forslaget skal få fot, eller i det hele tatt leve.

Jeg tenker først om fremst "google it". Hvis man gjør det, og av det man har lest googler en gang til, og leser litt til, og evt googler enda en en gang mer med innsvnevrede parametere ifht forrige søk, da bør man iallefall være nede på akkurat den spiss-greia et tema handler om. På veien dit så har man lært masse annet.

F.eks så driter jeg ganske langt i hva en kilde sier om noe. Jeg vil uansett søke andre kilder for å se om jeg kan understøtte denne kilden, eller se om jeg bør søke videre.

Hvis man stoler blindt på kunn en kilde så greit nok. men informasjonen blir utdater og. Se for deg at alle hadde linket til Mr malty for gjærstartere.. Da vil noen si at "neinei", og da blir den linken obsolete.

Jeg mener google it, og sett sammen alt man leser med det man har erfart selv, hvis man har erfart akkurat dette. Hvis ikke så få mest mulig kilder under ens egen praraply, og ta det derfra.

Men jeg er nå meg. Om jeg får en kilde til at noe er som det er, så vil jeg fortsatt søke videre etter mer informasjon.

Det er ikke snakk om å stole på én kilde eller flere kilder. Det er snakk om å ha enkel tilgang til informasjon om personer vi ofte referer til, eller siterer - og ikke nødvendigvis for å vurdere dem, heller, men bare for å få vite litt om dem.
 
Det er ikke snakk om å stole på én kilde eller flere kilder. Det er snakk om å ha enkel tilgang til informasjon om personer vi ofte referer til, eller siterer - og ikke nødvendigvis for å vurdere dem, heller, men bare for å få vite litt om dem.

Right. Fortsatt så har vi google, tenker jeg. Sånn kontra mot å lage mer tråder/forumer her inne. Hvor ville du tatt informasjonen fra, fra nettet?
 
Vel, alle er ikke like drevne til å lage gode søk. Og jeg tenkte nok avgjort ikke på deg som en typisk representant for målgruppa;).

Så mtp ditt forrige svar. Egentlig bare en database over kjente folk? Jeg klarer ikke helt å se det, for som oftest der det temaer man er nysgjerrig på. Jeg "krangler" litt nå, fordi jeg ikke ser det selv, litt banrslig men selv om jeg er det man kaller for "voksen" så er det at jeg fortsatt trenger litt-te-skje :)
 
Så mtp ditt forrige svar. Egentlig bare en database over kjente folk? Jeg klarer ikke helt å se det, for som oftest der det temaer man er nysgjerrig på. Jeg "krangler" litt nå, fordi jeg ikke ser det selv, litt banrslig men selv om jeg er det man kaller for "voksen" så er det at jeg fortsatt trenger litt-te-skje :)

"Database over kjente folk" er ikke så dumt formulert. Jeg kunne f.eks. godt kommet på å ville lese litt om han kameraten din med det morsomme meskeskjemaet; Herrmann. Ikke av annen grunn enn nysgjerrighet. Og det er klart jeg kan google - men da må jeg kanskje lese tysk, og det er jeg ikke veldig stø på.

Og så er det noe med å vite at den informasjonen er der. Så jeg trenger ikke lagre et søk.
 
Høres nittenhundretalls kolonial-paternalistisk ut for meg. Vil tro at minst 99.9% av forumets brukere er både lese- og skrivekyndige.
 
Tilbake
Topp