Øllet blir lysere under lagring

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget en Irish red (EBC ca 25) som nå etter bortimot 2 mnd har lysnet relativt mye. Fra å være mørk rødbrun i fargen er den nå nesten kobberfarget. Har prøvd å google litt på dette uten å ha funnet noe annet enn en tråd i et annet ølforum hvor noen nevnte at "den kunne skille seg hvis kok ikke var god nok"? Noen her som har en forklaring? Øllet er lagret på fat på mellom 1-2 grader. Bryggedagen gikk ikke som planlagt, og lav SG gjorde at kok var ca 2 timer. Men dette går jo imot det som jeg fant med googling og kilder jeg ikke aner noe om …
 
Partikler i ølet gjør det lysere, da de vil reflektere lyset bedre enn et øl fritt for partikler.

Dette hørtes artig ut.
 
For 3 uker siden tappet jeg noen flasker fra fatet, og drakk en av dem i kveld. Helt fin, den samme mørkerøde fargen, og smaken akkurat slik jeg husker den. Men fra fatet smaker det "tynnere", og slett ikke så godt som det fra flaske, og fargen er 5-10 EBC lysere. Dette med partikler er jo selvsagt en mulighet, men fatet har ikke blitt flyttet på siden jeg fylte noen flasker, og alt av eventuelle sedimenter burde vel være godt satt i bunn forlengst (brygget for 2 mnd siden). Så jeg skjønner det bare ikke! Det positive er jo at jeg tror jeg får frigjort et fat ;)
 
Tilbake
Topp