Brewtools bryggemaskin

Hvorfor blander du inn andre maskiner enn det vi snakker om? 13kg på en 70L kjele er jo puny så det holder, spør du meg.
Bare sammenligner den tidligere referansen blant denne type maskiner. Kanskje det er tankegangen som må være litt omvendt. Dette er en meskekjele som også går an å koke i. "Meskekjelen" er maltrøret, som ikke er 150 liter men 105. Årsaken er at der er vørter rundt maltrøret som bidrar til å holde temperaturen jevn, og man får dermed en tynnere mesk som øker utbytttet. Nå har hverken jeg eller du prøvd denne nye da. Men de holder seg med kapasitet oppgitt til 1:3 forhold malt og vann på alle maskinene, målt mot maltrøret.
 
Bare sammenligner den tidligere referansen blant denne type maskiner. Kanskje det er tankegangen som må være litt omvendt. Dette er en meskekjele som også går an å koke i.

Som er intet nytt. Prinsippet med BIAB har altid vært det samme. Bare at det mange alt-i-ett fabrikanter som sier at det må skylles, og det er jo greit nok iom de klarer ikke ha fullt volum, skal det lages "nok" øl ifht volumet. Men ofte så er det vanskelig å gjøre det ene brygget med høyre OG, uten å ty til noen "triks"

Hvis man hadde kalt det for BT20, altså det som er BT40 nå, så hadde det vært greit. Men man definerer jo dette selv forsåvidt, så sånn sett så kanskje jeg har kanskje stått og viftet neven min mot en sky.
 
Sist redigert:
Hei dere!

Kan avkrefte at formen på maltrør har noe med pris å gjøre. Det er en stor fordel å kunne se elementene og ha kontroll på volumet på utsiden av maltrør under mesking. Man kan pushe mot 40kg på denne men effektiviteten vil reduseres kraftig, så da vil det være mye bedre å dobbeltmeske.

Vi jobber også med maltrør forlengere til alle våre maskiner som blir tilgjengelig tidlig neste år. Øker kapasitet med ca 40%.

Øyvind

Vil det si at det kan brukes 49kg malt med forlenger? Altså ikke lett å få en full batch med sterkt øl (OG 1100+) uten å dobbelmeske?
 
Jeg er lykkelig eier en BT40 og har ingen problemer med å brygge 30 L batcher av mine vanligste øl (pale, pils, ipa) Jeg har da maltmengder fra 6,5 til 8,5kg, har god meskeeffektivitet og et kokevolum på ca 40L. Et par ganger i året brygger jeg en sterk stout og da dobbeltmesker jeg. Det koster meg en drøy time ekstra og det har jeg tid til. Jeg ser ikke maltkapasitet på B40 som noe problem i det hele tatt.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor målestokken skal være å brygge store batcher med OG 1.100 og over. De fleste brygger vel som oftest «vanlige» øl på 5-7%. En dobbeltmesk noen få ganger i året kan da ikke være noe problem.
 
Hva er volumet på selve maltkurvene i disse maskinene? For alt jeg vet så har de oppgitt max maltkapasitet som en ganske lav mesketykkelse. Og da er det jo i praksis plass til mer malt enn det som blir oppgitt, men da med lavere effektivitet, noe som er helt normalt.
 
Hva er volumet på selve maltkurvene i disse maskinene? For alt jeg vet så har de oppgitt max maltkapasitet som en ganske lav mesketykkelse. Og da er det jo i praksis plass til mer malt enn det som blir oppgitt, men da med lavere effektivitet, noe som er helt normalt.
B40: 25l
B80: 58l
B150: 105l
 
Så om ein meiskar 1:2 så er det vel i teorien plass til 50kg malt ?

Edit: stryk den, brainfart
 
Sist redigert:
Det virker som om de som faktisk eier og brygger på denne maskinen jevnt over er svært fornøyde... og da tenker jeg at BrewTools har gjort mye riktig :)

Tror ikke jeg har lest noe negativt her på forumet av de som faktisk eier den. Det er mer slike som meg som ikke eier, som stusser på maltkapasiteten. Men det er også forskjellige behov ute og går.
 
Tror ikke jeg har lest noe negativt her på forumet av de som faktisk eier den. Det er mer slike som meg som ikke eier, som stusser på maltkapasiteten. Men det er også forskjellige behov ute og går.

Er ikke bare deg. Det er flere av oss som stusser litt over mangel på kapasitet. Jeg HAR hatt en B80, så jeg vet hva jeg snakker om for min del.
Maskinen har en del nytt og mye bra over seg. Den har sine begrensninger - som alt annet utstyr, De som brygger 1HL skulle nok gjerne kunne brukt mer malt de også - innimellom.

Så hele diskusjonen er litt rar, ting er som de er - som f.eks. med Speidel. Stusser også over de som hevder Speidel 50L har 13kg kapasitet/begresning. Undres på hvor mye folk egentlig forsøker noe annet enn hva som står i manualen. Har mesket med 19kg i Speidel 50 med snudd topprist og 120 minutters mesketid (88% ME) - så, tja. Speidelen er forøvrig fortsatt en meget god maskin, hvor formålet er like gyldig i dag som når den kom på markedet, - å være en god og enkel kompaktbrygger. BrewTools er fin den - men den er ingen "Speidel killer" som "alle" som har kjøpt den hevder, nettopp fordi bryggedagen er en god del mer komplisert med en BrewTools med alle sine ventiler.

Så - en bør dømme utstyr etter hva de er laget for å oppnå. Vørteren blir ikke bedre av hverken den ene eller andre maskinen ;)

Redigert: De fleste kompaktbryggere har en form for SG til Volum relasjon, så ønsker du sterkere øl vil volum gå ned, ønsker du svakere øl vil volum kunne gå opp (gitt kjelens kapasitet ikke overstiges) Det virker på meg som at denne gyldne middelvei ligger med en SG røft sett rundt 1.050-1.060, utover denne SG - vil volum variere, og det vil være slik på alt utstyr (tallene er ikke verifisert, men viser et eksempel, som holder mål i seg selv)
 
Sist redigert:
Beklager hvis dette er tatt opp før, men søkefunksjonen avslørte ikke noe.

Har akkurat fått en B80, men ikke testet enda. Jeg lurer på hvilke vannmengder folk starter med? Hvor mye kokes vanligvis bort?
Antar at man fortsett skyller med ca like mange liter som kg malt?
 
Beklager hvis dette er tatt opp før, men søkefunksjonen avslørte ikke noe.

Har akkurat fått en B80, men ikke testet enda. Jeg lurer på hvilke vannmengder folk starter med? Hvor mye kokes vanligvis bort?
Antar at man fortsett skyller med ca like mange liter som kg malt?
Jeg mesker stort sett med 2.4 - 3 L/Kg malt, og boiloff er ca. 7.5 Liter i timen.
Om du bruker Brewfather appen ligger profilen til B40/B80 Pro allerede inne der.
 
Beklager hvis dette er tatt opp før, men søkefunksjonen avslørte ikke noe.

Har akkurat fått en B80, men ikke testet enda. Jeg lurer på hvilke vannmengder folk starter med? Hvor mye kokes vanligvis bort?
Antar at man fortsett skyller med ca like mange liter som kg malt?

Avkok jeg fikk på min var ca 10% pr time, for min del skyllet jeg inn 0,8L/kg malt - dette ga riktig pre-boil volum.
Som Rune ovenfor, så mesket jeg for min del med 2,7L/kg + mengden under maltrøret (husker ikke volumet i farta).
Loss - vel, dette er alt for avhengig av mengde humle osv - til at man kan si det er 3L pr batch osv. Det vil variere ut fra hva slags øl man brygger.
 
Jeg har flere ganger mesket med 4 liter / kg (inkludert volumet under maltrøret) - dette for å være sikker på at det fremdeles er vørter over elementene om sirkulasjonen plutselig går treigt..
Multitasker ofte endel når jeg brygger, så da er det fint å ha denne sikkerheten. Får fremdeles meget høy meskeeffektivitet (vel over 90%) , selv om jeg skyller med litt mindre vann.
 
Jeg har flere ganger mesket med 4 liter / kg (inkludert volumet under maltrøret) - dette for å være sikker på at det fremdeles er vørter over elementene om sirkulasjonen plutselig går treigt..
Multitasker ofte endel når jeg brygger, så da er det fint å ha denne sikkerheten. Får fremdeles meget høy meskeeffektivitet (vel over 90%) , selv om jeg skyller med litt mindre vann.

Støttes, jeg kjørte en no-sparge på en Pale Ale jeg lagde også, da fikk jeg ME på 84% - som er helt innafor. Mesket da totalt i 100 minutter ink utmesk.
 
Støttes, jeg kjørte en no-sparge på en Pale Ale jeg lagde også, da fikk jeg ME på 84% - som er helt innafor. Mesket da totalt i 100 minutter ink utmesk.
Jeg mesker alltid i minimum 90 minutter - noterer meg at mange sier 60 minutter er nok, men denne halvtimen legger jeg glatt inn for den "gode følelsen" av hva som alltid har virket før.
Etter at jeg fikk BT80 (som ikke skrur seg av etter en gitt tid - og som jeg stoler på), så har jeg også flere ganger mesket over natten.. Ettersom utbyttet da blir enda høyere, har jeg mine tvil om at 60 minutters mesking egentlig er tilstrekkelig..:)
 
Jeg mesker alltid i minimum 90 minutter - noterer meg at mange sier 60 minutter er nok, men denne halvtimen legger jeg glatt inn for den "gode følelsen" av hva som alltid har virket før.
Etter at jeg fikk BT80 (som ikke skrur seg av etter en gitt tid - og som jeg stoler på), så har jeg også flere ganger mesket over natten.. Ettersom utbyttet da blir enda høyere, har jeg mine tvil om at 60 minutters mesking egentlig er tilstrekkelig..:)

Ikke vet jeg hvor dette kommer fra, altså - gitt en optimal situasjon hvor all malt blir utsatt for væske - så vil selve konverteringen være over i løpet av 15-20 minutter - men, så var det et men da, de ferreste kompaktbryggere er optimale, så da vil tid være en faktor - for at all malt skal kunne konvertere. Så - jeg er også tilhenger av å meske lenger, når jeg mesker på kompaktbryggere, eller BIAB uten for mye røring (bruker gjerne litt finere kvernet malt på BIAB, da unngår jeg å røre for mye) - så oppskrifter osv -som ofte stammer fra bryggerier angir ikke noe annet enn tiden det spesifikke bryggeriet - eller bryggeren valgte å bruke på sitt gitte øl. Som regel så har de rørere og mye annet snacks mange hjemmebryggere ikke har også. For min del spiller det egentlig ingen særlig stor rolle om jeg får 72, 75, 80, 85 eller 90 (som jeg pleier å få) - det jeg er ute etter er konsistente tall fra bryggeriet mitt. Jeg vil vite at jeg har kontroll - så jeg kan lage den ølen JEG setter i gang med å lage uten å bomme. Når noe så enkelt som å meske i 90 minutter gir de fleste en så enkelt fast faktor -så er det egentlig litt rart at "myten" om 60 minutter får fortsette å leve.

En annen ting er at bryggerier oppgir steget på 6xc - mens de utelater mellomstegene oppover. Å varme opp 10K liter tar "bittelitt" mer tid enn å øke temperaturen fra 65 - 72 på en kompaktbrygger. Så - det ligger strengt tatt mange skjulte minutter ingen skriver noe som helst om i disse "mesketidene"

Men enhver får nå gjøre som de selv lyster ;) Jeg er såpass gammeldags at jeg fortsatt bruker jod som et siste ledd for å se at jeg har nådd full konvertering også. Spesielt på nye oppskrifter.

Kan jo forøvrig legge til at jeg på min Camurri (når jeg brukte den) - mesket i 45-50 minutter. Den hadde rører - så der gikk det unna. Jeg monterte sirkulasjon i tillegg for å klarne vørteren siden røreren lagde litt uklar vørter. Så - jeg rørte i 25 minutter, sirkulerte i 20-30 minutter og fikk krystallklar vørter.
 
Har ikke prøvd speidel men blir det ikke litt tamt med den effekten på det volumet i forhold til BT80 sine 6kw? Så er det kjekt med bunnventilen for rengjøring. Ventilene er ikke så ille, her er alt alltid tilkoblet, kjører vann gjennom og tapper av, og en runde PBW så skylle, så er den god til neste runde.
 
Noen som vet hva maks volum inkludert malt på B40 er under mesking uten at det blir helt grusomt å jobbe med? Jeg har pt satt den begrensningen på 32 liter, men er nok litt å gå på. Må da skylle ganske mye. På forrige brygg skylte jeg med ca 15 liter (brukte snaue 8 kilo malt). Vet ikke hva som er optimalt mtp tykkelse på mesk vs mengde til skylling. Fikk nå en meskeeffektivitet på 86 prosent.
 
Beklager hvis dette er tatt opp før, men søkefunksjonen avslørte ikke noe.

Har akkurat fått en B80, men ikke testet enda. Jeg lurer på hvilke vannmengder folk starter med? Hvor mye kokes vanligvis bort?
Antar at man fortsett skyller med ca like mange liter som kg malt?
Jeg ligger på ca 3,3 - 3,5 l pr kg på min BT80
 
Tilbake
Topp