Nattmesking med GF

HåvardK

Norbrygg-medlem
For et par helger siden deltok jeg på en utflukt til Bonsak Gårdsmalteri på Skogn, og traff mange dyktige hjemmebryggere på et ellers upåklagelig arrangement. Der ble jeg tipset om muligheten til å nattmeske, evt sette på mesking om morgenen og fullføre brygginga på ettermiddag/kveld.
i noen tilfeller kan jo dette bety mesking i ti-tolv timer. Jeg ser for meg at det er nødvendig med noen forholdsregler i så måte, særlig ved bruk av GF med pumpe/sirkulering og alt det der. Er det noen som kan bidra med tips for at dette skal foregå så smertefritt som mulig?
 
Jeg er litt skeptisk, men ta dette med alle nødvendige klyper salt: Jeg mener lange mesketider, særlig på trinn under 65 grader, har gitt meg et tynt øl. Mulig det vil være lurt å stille termostaten på minimum 67?

Prøv det, men vær oppmerksom på denne mulige effekten.

Det var ellers synd med alle de dyktige hjemmebryggerne;):p!
 
Haha, tok meg nokon sekund..

Men Grainfather kan jo programmere stegmesking, kva med 30-45 min på ønska mesketemp og so resten på 72C eller noko slikt, kva trur du Finn?

Siden mange sier de har gjort dette med hell, så tror jeg det vil funke. Og jeg ser jo at akkurat her kommer bryggemaskinen godt med. Jeg ville ikke kunnet gjøre det med mitt enkle oppsett, som ikke har termostat engang.

En tenkt innvending er at du risikerer astringens, men det er altså bare en tenkt innvending. Du må nesten ete puddingen for å finne ut hvordan den smaker, som engelskmennene sier:).
 
Tilbake
Topp