Hvilket mørkt øl bør prøves?

@franknh Jeg støtter porter-forslaget. Hvis du vil ha den med litt sødme, som du sier i startinnlegget ditt, mesker du høyt (68 grader), og bruker en gjær som ikke gjærer så langt ned. Jeg vil foreslå Wyeast 1318. WLP 002 (Fuller's gjær) er et annet alternativ. Jeg veit ikke om det er noen tørrgjær tilgjengelig som passer. Både Danstars London (som jeg tror også er Fuller's) og deres Windsor ville passet - Danstar sier at de ikke gjærer maltortriose - men jeg tror ikke noen av dem er å få i Norge. (Men Humlegården har dem: https://shop.humle.se/jast/alejast/torr/london-esb-lallemand-11-g)
 
@franknh Jeg støtter porter-forslaget. Hvis du vil ha den med litt sødme, som du sier i startinnlegget ditt, mesker du høyt (68 grader), og bruker en gjær som ikke gjærer så langt ned. Jeg vil foreslå Wyeast 1318. WLP 002 (Fuller's gjær) er et annet alternativ. Jeg veit ikke om det er noen tørrgjær tilgjengelig som passer. Både Danstars London (som jeg tror også er Fuller's) og deres Windsor ville passet - Danstar sier at de ikke gjærer maltortriose - men jeg tror ikke noen av dem er å få i Norge. (Men Humlegården har dem: https://shop.humle.se/jast/alejast/torr/london-esb-lallemand-11-g)

Takk for svar Finn.
Ser at det er flere som anbefaler Porter så jeg skal gjøre ett innkjøp av forskjellige Portere for prøvesmaking.
Bryggselv har en oppskrift Porter fra Nøgne Ø og originalen er jo da lett tilgjengelig ;)
Men det er vel ikke noe i veien for å bytte ut WLP007 med Wyest 1318 hvis den gir mer sødme?
 
Takk for svar Finn.
Ser at det er flere som anbefaler Porter så jeg skal gjøre ett innkjøp av forskjellige Portere for prøvesmaking.
Bryggselv har en oppskrift Porter fra Nøgne Ø og originalen er jo da lett tilgjengelig ;)
Men det er vel ikke noe i veien for å bytte ut WLP007 med Wyest 1318 hvis den gir mer sødme?
Bare vær oppmerksom på at det er mye ulik porter der ute i varierende mørkhet, brenthet, alkohol og dybde.
Britiske er ofte lettere og fruktigere, mens amerikanske er kraftigere.
Nøgne Øs er knall, men kanskje noe kraftig? Uansett flott utgangspunkt.
Eg hadde ikkje stusset på å bytte ut 007 men 1318, men den gjæret nok ikkje så langt ut.
 
Takk for svar Finn.
Ser at det er flere som anbefaler Porter så jeg skal gjøre ett innkjøp av forskjellige Portere for prøvesmaking.
Bryggselv har en oppskrift Porter fra Nøgne Ø og originalen er jo da lett tilgjengelig ;)
Men det er vel ikke noe i veien for å bytte ut WLP007 med Wyest 1318 hvis den gir mer sødme?

Porteren til Nøgne vil jeg påstå er av typen skandinavisk porter med en del saltlakrispreg. Den er skamgod, men tror ikke man bør regne den for en "standard" porter om man vil lage en som er enkel og basal for å eksperimentere med stilarten. Mener den hadde 7 % også, så den blir litt kraftig. Lagde sjøl en porter for et år siden med kveik, enkel maltbase og kun bitterhumle. Ble et godt øl.
 
Her er den jeg brygger. Det er en lett modifisert utgave av Gordon Strongs versjon av London Porter (som brygges av Fuller's). Humleskjemaet er mitt, og har utypisk mye smakshumle. Strong har 20 IBU, og bare en liten smakshumletilsetning. Jeg vil ha den litt bitrere; 30 IBU. Hvilke humler du bruker, spiller egentlig ikke så stor rolle, så lenge de er britiske. Bramling Cross er ei litt annerledes humle som er god i en porter.

OG 1.055, FG 1.016 (70% utgjæring). 5,1% ABV. Mesk på 68 + 72 grader.

Malt til 28 liter
5,2 kg Maris Otter
0.4 kg Lys Münchener
0,7 kg Simpsons T50 (130 EBC).*
0,6 kg Brown malt
0,3 kg Dark Chocolate
Humle
10 gr First Gold @ 60
50 gr First Gold @ 30
30 gr First Gold @ 10
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

*Du kan bytte den ut med annen krystallmalt, britisk om du får tak i det. Ellers kan du bruke f.eks. Caramunich II (120 EBC) eller III (150 EBC) her. Strong bruker noe som er enda mørkere, 172 EBC.

Uansett hvilken oppskrift du bruker, så er valg av gjærtype en mulighet til å regulere sødmen i ølet noe. Ulike gjærtyper har også ulik smaksprofil, så om du bytter gjær, får du et litt annet øl.
 
Sist redigert:
Caramunich blir vel noe annerledes enn en britisk krystallmalt, selv om EBC'en er den samme? Caramunich 2 er liksom mer kjeksete enn f.eks cara gold fra Castle. Har brukt lite britiske typer dog.
 
Caramunich blir vel noe annerledes enn en britisk krystallmalt, selv om EBC'en er den samme? Caramunich 2 er liksom mer kjeksete enn f.eks cara gold fra Castle. Har brukt lite britiske typer dog.

Helt enig - det var i tilfelle britisk var vrient å få tak i. Har inntrykk av at Caramunich finnes over alt.
 
Den første Porter jeg har kjøpt i mitt voksne liv.
Helt innafor men i øvre sjiktet ang. bitter.
Prøvde Austmann.no for å sjekke bitterheten, uten at det sto noe der.

Porter.jpg
 
Sånn apropos denne tråden, har vi en annen litt mer felles anbefalingstråd? Når man kommer over noe som var skikkelig godt som man vil spre det gode ord om?
 
Sånn apropos denne tråden, har vi en annen litt mer felles anbefalingstråd? Når man kommer over noe som var skikkelig godt som man vil spre det gode ord om?
Finnes flere. Liker godt Odland og Loebrygg sine
https://forum.norbrygg.no/threads/fantastiske-ol-du-glemmer-a-kjope.35983/#post-388900
https://forum.norbrygg.no/threads/koordinert-landsdekkende-torsdagsdrikking.33628/
https://forum.norbrygg.no/threads/h...e-du-noensinne-har-drukket.11432/#post-108620
 
Tilbake
Topp