Grusomme bilder !!!

Å, jeg blir mer og mer glad for at jeg har to gassbluss på kjøkkenet når jeg leser over her
 
Det blir som å koke på en gammeldags komfyr med plater av støpejern. Induksjonplata varmer opp bunnen av kjelen som varmer opp kolben. Ikke noe problem.

Virker fortsatt litt mystisk på en måte. Det kjelen ser er jo "tørt". Og kolben dekker jo ikke hele kjelen heller, i de tilfellene den ikke gjør det?
 
Uten at jeg vet mer eller mindre. Men for meg høres det ut som en perfekt måte å ødelegge en kjele på. Den er tørr. Å flytte energi via en tørr kjele og så via glass, inn til vørteren inni glasset virker som at mye energi går tapt (ifht det som burde ende opp i vørteren), kjelen tar mye av den støyten.
 
Uten at jeg vet mer eller mindre. Men for meg høres det ut som en perfekt måte å ødelegge en kjele på. Den er tørr. Å flytte energi via en tørr kjele og så via glass, inn til vørteren inni glasset virker som at mye energi går tapt (ifht det som burde ende opp i vørteren), kjelen tar mye av den støyten.

Jeg ser ikke problemet. På de gamle komfyrene var det en jernplate som ble varmet opp, dette blir i praksis akkurat det samme. Selvsagt må en være forsiktig med hvor mye effekt man setter på, men sånn er det med alle varmekilder.

Hva om du tenker deg en jern- eller stålplate som kolben står på i stedet for en kjele?
 
Jeg ser ikke problemet. På de gamle komfyrene var det en jernplate som ble varmet opp, dette blir i praksis akkurat det samme. Selvsagt må en være forsiktig med hvor mye effekt man setter på, men sånn er det med alle varmekilder.

Hva om du tenker deg en jern- eller stålplate som kolben står på i stedet for en kjele?

Ja men hvem bruker en feit jernplate som regel nå? Er jo de som har det og bruker den selvsagt. Skikkelig jernplate. Men jeg vet ialllefall at en "vanlig" kokeplate, av nymoderne tid, ikke er så glad i dette. Tynnere gods, mindre metall etc.

Finn en random jernplate og la den tørrkoke.
 
Hmm, skjønner ikke hva du mener her. Er det ikke å varme glasskolbe i kjele på induksjonsplate vi snakker om?
 
Det stemmer nok at varmeoverføringen fra grytebunnen til Pyrexkolben er litt dårlig, og ja det kan nok bli noe varmeutslett i bunnen av gryta. Det betyr at det bør ikke brukes en gryte hvor en vil ergre seg over dette.
For å få dette til å gå litt fort og greit så bruker jeg følgende prosedyre:

- Kok opp vørteren direkte i gryta.
- Sett Pyrexkolben i vasken og tøm vørteren opp i denne (bruk gjerne en trakt eller f.eks et litermål for å unngå søl)
- Vask gryta
- Sett Pyrexkolben opp i gryta og sett det på komfyren.
- Ha i gjærnæring før det koker opp, ellers kommer en geysir når gjærnæringen has oppi.
- Etter noen få minutter koker det i Pyrexkolben.
- La koke i 15 minutter.
- Sett gryta med Pyrexkolben i vasken og fyll vann i gryta.
- Skift dette vannet noen ganger til ønsket temperatur er nådd på vørteren
- Ha i gjær og sett den på magnetrøreren.
-----------------
Dete ble litt detaljert, men det er en grei måte å gjøre det på.
 
Jeg har gått for å koke i en gryte. Kolben med alufolie legger jeg i ovnen på 250 grader mens jeg ordner med alt annet. Det som overlever det får jeg uansett ikke gjort noe med.
 
Det stemmer nok at varmeoverføringen fra grytebunnen til Pyrexkolben er litt dårlig, og ja det kan nok bli noe varmeutslett i bunnen av gryta. Det betyr at det bør ikke brukes en gryte hvor en vil ergre seg over dette.
For å få dette til å gå litt fort og greit så bruker jeg følgende prosedyre:

- Kok opp vørteren direkte i gryta.
- Sett Pyrexkolben i vasken og tøm vørteren opp i denne (bruk gjerne en trakt eller f.eks et litermål for å unngå søl)
- Vask gryta
- Sett Pyrexkolben opp i gryta og sett det på komfyren.
- Ha i gjærnæring før det koker opp, ellers kommer en geysir når gjærnæringen has oppi.
- Etter noen få minutter koker det i Pyrexkolben.
- La koke i 15 minutter.
- Sett gryta med Pyrexkolben i vasken og fyll vann i gryta.
- Skift dette vannet noen ganger til ønsket temperatur er nådd på vørteren
- Ha i gjær og sett den på magnetrøreren.
-----------------
Dete ble litt detaljert, men det er en grei måte å gjøre det på.

Det kan forsåvidt være en ide å bruke en plate som er ca like stor som kolben, da får ikke grytebunnen som ikke kan sende varmen noe sted, like mye juling
 
Har selv kuttet ned på desinfisering av EM-kolben.
Koker opp vann (uten DME), og heller i DME først etter oppkok. Deretter setter jeg ned temperaturen slik at vørter ligger mellom 90-95 grader for å hindre overkok. Etter 15 min. helles nær 100 grader vørter i kolben, og virvles over vask. Den får stå i 15 min for 'desinfisering' av EM-kolbe før nedkjøling med kaldt vann i vasken starter. Har jeg det 'travelt', setter jeg sousvide sirkulatoren i vasken sammen med kaldt vann og isbiter.
Er dritt lei unødig vasking, og nedvask av kjøkkenet er mer tidkrevende enn og vaske ut av en gryte med vørter :)
 
Det stemmer nok at varmeoverføringen fra grytebunnen til Pyrexkolben er litt dårlig, og ja det kan nok bli noe varmeutslett i bunnen av gryta. Det betyr at det bør ikke brukes en gryte hvor en vil ergre seg over dette.
For å få dette til å gå litt fort og greit så bruker jeg følgende prosedyre:

- Kok opp vørteren direkte i gryta.
- Sett Pyrexkolben i vasken og tøm vørteren opp i denne (bruk gjerne en trakt eller f.eks et litermål for å unngå søl)
- Vask gryta
- Sett Pyrexkolben opp i gryta og sett det på komfyren.
- Ha i gjærnæring før det koker opp, ellers kommer en geysir når gjærnæringen has oppi.
- Etter noen få minutter koker det i Pyrexkolben.
- La koke i 15 minutter.
- Sett gryta med Pyrexkolben i vasken og fyll vann i gryta.
- Skift dette vannet noen ganger til ønsket temperatur er nådd på vørteren
- Ha i gjær og sett den på magnetrøreren.
-----------------
Dete ble litt detaljert, men det er en grei måte å gjøre det på.

Kolben blir desinfisert når den får kokende vørter i seg, så jeg ser ingen grunn til å ta en runde nummer to med koking.

Jeg koker opp vann, DME og gjærnæring, heller det i EM-kolbe (som fra før er rengjort og dusjet med StarSan), setter på alufolie og setter til nedkjøling i kaldt vann i vasken. Altså omtrent bare de to første punktene dine. :)
 
14e257590ed7486d9b230b75641ab063.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp