Wyeast i Norge

Ja, hvorfor har vi så få leverandører og lite utvalg av Wyeast sitt gjærutvalg i norske bryggebutikker?
Ser mange av mikrobryggeriene bruker de istede for White Labs.

Misforstå meg rett, eg har vært godt fornøyd med mine WL gjærer, men WY har andre gjær som WL ikkje har.
Annet utvalg?
Ser og noen foretrekker WY foran WL når de har "samme" gjær.

Noen business relaterte svar her?
 
Ja, hvorfor har vi så få leverandører og lite utvalg av Wyeast sitt gjærutvalg i norske bryggebutikker?
Ser mange av mikrobryggeriene bruker de istede for White Labs.

Misforstå meg rett, eg har vært godt fornøyd med mine WL gjærer, men WY har andre gjær som WL ikkje har.
Annet utvalg?
Ser og noen foretrekker WY foran WL når de har "samme" gjær.

Noen business relaterte svar her?

Slutter meg til. Dette er et veldig godt spørsmål.

Kan ta med Imperial Yeast i samme slengen. Det er grunnlagt av folk fra Wyeast, og for tida er det bare Strømmen Hjemmebrygg som fører gjæren deres - så vidt jeg veit. Det er den produsenten jeg har aller størst tillit til - ut fra hvordan gjæren har oppført seg her i heimen.
 
Sist redigert:
Jeg vil anta at WL har en bedre forretningsløsning/modell for butikker enn det WY har. Tenker at det er så enkelt.
 
Dette med hylleplass er jo forsåvidt et poeng. De ER jo større.

Videre spekulerer eg litt i følgende (men, eg har INGEN peiling på hvordan butikker/import osv drives).
Har vi en importør som har en eksklusiv avtale med WL og som da forbeholder seg å kun importere de og videre distribuerer til de andre i Norge.
Det er jo litt påfallende at som Finn sier, kun (?) Strømmen Hjemmebrygg fører Imperial Yeast. (Hvor får de IY fra?)

Eg har merket meg at Finest & Co. og Craft osv er å finne i flere butikker. Mange av disse produktene går først til Bryggselv (virker det som for meg), som videre distribueres til andre butikker, som Vestbrygg osv.
Hvem er Finest?

Dette er bare noen tanker eg har hatt en stund. Eg vet som sagt INGENTING om å drive import, butikker av noe slag eller denslags.
Samtidig får en et inntrykk av at veldig mange butikker har de samme produktene.
Litt redd det blir en slags monopoltilstand ala Platekompaniet/XXL osv.

Sagt med andre ord: Har noen bestemt for oss at vi ikkje skal få Wyeast?
Burde kanskje hørt med Vestbrygg selv, de har alltid 1318 og (nesten) kun den.

Mulig eg virker konspiratorisk, det er ikkje meningen :p
 
Dette med hylleplass er jo forsåvidt et poeng. De ER jo større.

Videre spekulerer eg litt i følgende (men, eg har INGEN peiling på hvordan butikker/import osv drives).
Har vi en importør som har en eksklusiv avtale med WL og som da forbeholder seg å kun importere de og videre distribuerer til de andre i Norge.
Det er jo litt påfallende at som Finn sier, kun (?) Strømmen Hjemmebrygg fører Imperial Yeast. (Hvor får de IY fra?)

Eg har merket meg at Finest & Co. og Craft osv er å finne i flere butikker. Mange av disse produktene går først til Bryggselv (virker det som for meg), som videre distribueres til andre butikker, som Vestbrygg osv.
Hvem er Finest?

Dette er bare noen tanker eg har hatt en stund. Eg vet som sagt INGENTING om å drive import, butikker av noe slag eller denslags.
Samtidig får en et inntrykk av at veldig mange butikker har de samme produktene.
Litt redd det blir en slags monopoltilstand ala Platekompaniet/XXL osv.

Sagt med andre ord: Har noen bestemt for oss at vi ikkje skal få Wyeast?
Burde kanskje hørt med Vestbrygg selv, de har alltid 1318 og (nesten) kun den.

Mulig eg virker konspiratorisk, det er ikkje meningen :p
Slik som eg har forstått det:

Craft Co er ein grossist som heimebryggforretningar kan kjøpe i frå.
Bryggselv er ei butikkjede (der dei forskjellige butikkane er datterselskap av craftco)
Finest er eit varemerke som Craft Co fører.

Rett meg gjerne om feil.

Det kan kanskje være at WL har bedre ordningar med frakt og minimumsordre eller whatever. Fersk-gjær er sikkert noko drit å forhandle.

Send en mail til ein av bryggebutikkane som har kun eine, å spør kvifor dei har valgt dei.
 
Slik som eg har forstått det:

Craft Co er ein grossist som heimebryggforretningar kan kjøpe i frå.
Bryggselv er ei butikkjede (der dei forskjellige butikkane er datterselskap av craftco)
Finest er eit varemerke som Craft Co fører.


Send en mail til ein av bryggebutikkane som har kun eine, å spør kvifor dei har valgt dei.

Hmm, ok, virker logisk.
Skal se en gang eg er på Vestbrygg og er i prat med noen.
 
Dette med hylleplass er jo forsåvidt et poeng. De ER jo større.

Videre spekulerer eg litt i følgende (men, eg har INGEN peiling på hvordan butikker/import osv drives).
Har vi en importør som har en eksklusiv avtale med WL og som da forbeholder seg å kun importere de og videre distribuerer til de andre i Norge.
Det er jo litt påfallende at som Finn sier, kun (?) Strømmen Hjemmebrygg fører Imperial Yeast. (Hvor får de IY fra?)

Eg har merket meg at Finest & Co. og Craft osv er å finne i flere butikker. Mange av disse produktene går først til Bryggselv (virker det som for meg), som videre distribueres til andre butikker, som Vestbrygg osv.
Hvem er Finest?

Dette er bare noen tanker eg har hatt en stund. Eg vet som sagt INGENTING om å drive import, butikker av noe slag eller denslags.
Samtidig får en et inntrykk av at veldig mange butikker har de samme produktene.
Litt redd det blir en slags monopoltilstand ala Platekompaniet/XXL osv.

Sagt med andre ord: Har noen bestemt for oss at vi ikkje skal få Wyeast?
Burde kanskje hørt med Vestbrygg selv, de har alltid 1318 og (nesten) kun den.

Mulig eg virker konspiratorisk, det er ikkje meningen :p

Vestbrygg tar inn andre stammer fra WY på bestilling, akkurat som for gjær fra WL som de ikke har som hyllevare. Kan være marginen er bedre på WL, og at det er derfor de velger å kjøre så hardt på den?
 
Så vidt jeg veit, har Whitelabs produksjon i Danmark (København?). Det gjør jo frakt enklere, vil jeg tro. Wyeast veit jeg ikke, men Imperial har bare produksjon i USA, og det er bare Strømmen som fører gjæren deres her. (Var i litt mailkontakt med dem i sommer.)

Bryggselv har gjerne et par-tre Wyeast-typer inne - i alle fall 1318, og du kan bestille andre. Så det er ikke ille. Og ferskgjær er nok ikke noe noen er spesielt glade i å selge. De hadde sikkert helst sett at alle gikk over til tørrgjær. Så vi får være glade for det som fins.

Hvordan eiendomsforholdene er i bransjen, og dermed hvem som kontrollerer hva, og hva slags makt som finnes og brukes, det er spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. Regner med at jeg får svar på det om jeg spør på Strømmen.
 
Vestbrygg tar inn andre stammer fra WY på bestilling, akkurat som for gjær fra WL som de ikke har som hyllevare. Kan være marginen er bedre på WL, og at det er derfor de velger å kjøre så hardt på den?
Har ikkje bestilt WY selv, har faktisk bare prøvd 1318 og den var kjøpt i butikk.
Nå har de litt mindre info på sidene sine, men før så skrev de at det var lengre leveringstid for WY. Ca 1 måned eller noe slikt. Noe som tyder på lengre produksjons og reisevei.
Det er i grunnen ikkje så innmari viktig for meg å ha 342 gjærtyper tilgjengelig, men eg er litt nysgjerrig.
Og ikkje minst det at WY har flere typer WL ikkje har. Samt at mange mikrobryggerier oppgir å bruke WY.
 
Humlegården i Sverige har et greit utvalg av WY gjær, og sender dette raskt med f.eks. UPS i eske med ispose: https://shop.humle.se/jast/alejast/flytande/
Petit Agentur har mykje WY på lager(og tek gladelig inn den typen dei ikkje har på lager om du ber om det), ikkje noko problem å bestille frå dei. Dei sender også veldig raskt. Eg har stort sett fått mine pakker dagen etter dei er sendt/bestilt.
 
Jeg har samme oppfatning som andre Wyeast er mer komplisert å oppdrive. Jeg liker smack pack som blåser seg opp bekreftende og de har noen typer WL ikke har.
Men én kan bestille det er ingen problem. Jeg har dårlig erfaring med dette dog, fra humlegården fikk jeg takket være UPS klumsing død gjær med to varme smelta isposer pakket rundt, samme opplevelse fra Petit en gang. Så nå bestiller jeg i lokal sjappe når jeg trenger og har bare gode erfaringer med dette.

Svaret er flere tror jeg, de fleste kjøper WL og gidder ikke bestille WY, bestiller nok vil de ha mer i hyllene også for det er omsetning. 1318 som er unik og populær er som regel å finne men det er ofte det.
WL produserer i Danmark så det er kortere vei, sikrere frakt og lettere tilgang på gjær typer på kort varsel.
Storbutikk kjeden vi kjenner tar inn WL og har nok en god avtale med dem, der promoteres WL som påvirker, osv.

Det jeg finner mest betenkelig er ferskgjær utgått på dato i hyllene til full pris uten jeg skal peke ut hvor, lønner det seg virkelig å sjekke dette nøye før man handler.
 
Men på hvilken måte er den bedre? Du har jo litt bakgrunn i bransjen, og kan kansje spekulere litt rundt det?

Det ville bare vært ganske rotløse spekulasjoner egentlig. Vi hadde bare WL, og jeg hadde ingenting med det å gjøre. Hvorfor det ble WL, aner jeg ikke. Kan være at det var "fordi alle andre også hadde WL", men det er vel en grunn til at "alle andre har WL". Samme som Star-san. Var vel ingen evt "ingen" som solgte Sure-San.
 
Jeg har samme oppfatning som andre Wyeast er mer komplisert å oppdrive. Jeg liker smack pack som blåser seg opp bekreftende og de har noen typer WL ikke har.
Men én kan bestille det er ingen problem. Jeg har dårlig erfaring med dette dog, fra humlegården fikk jeg takket være UPS klumsing død gjær med to varme smelta isposer pakket rundt, samme opplevelse fra Petit en gang. Så nå bestiller jeg i lokal sjappe når jeg trenger og har bare gode erfaringer med dette.

Svaret er flere tror jeg, de fleste kjøper WL og gidder ikke bestille WY, bestiller nok vil de ha mer i hyllene også for det er omsetning. 1318 som er unik og populær er som regel å finne men det er ofte det.
WL produserer i Danmark så det er kortere vei, sikrere frakt og lettere tilgang på gjær typer på kort varsel.
Storbutikk kjeden vi kjenner tar inn WL og har nok en god avtale med dem, der promoteres WL som påvirker, osv.

Det jeg finner mest betenkelig er ferskgjær utgått på dato i hyllene til full pris uten jeg skal peke ut hvor, lønner det seg virkelig å sjekke dette nøye før man handler.

Både WL og Wyeast reklamerer med 6 måneders holdbarhet. Det er jeg skeptisk til. Jeg har hatt store vansker med å få i gang gjær som har nærmet seg de 6 månedene. Jeg ville i ikke tatt sjansen på å bruke dem uten å sette starter, i alle fall. Så ja; det er en veldig god ide å sjekke holdbarhet.

Imperial - pakningene deres har 200 milliarder celler og koster litt mer - garanterer bare for 3 måneder, men min erfaring med det er at de er holdbare en god del lenger. Ved 3 måneder har de vært spreke som bare det.
 
Tilbake
Topp