Hvor mye er det igjen i fatet?

Har noen en god måte for å vite hvor mye det er igjen i fatet?

Det er jo viktig å få brygget nytt i tide og ikke sitte med et aldrende lager. Det er ikke lett å løfte på fat som står stablet inn bak co2 flaske, regulatorer, slanger og andre fat. Jeg skulle veldig gjerne kunne kikke inn i skapet og bestemt hvor mye det er igjen på hvert fat.

Jeg har tenkt på vekt av ulikt slag, men for det første er det trangt i mitt kjøleskap og vanskelig å lese, særlig den bakerste. For det andre tenker jeg at fjærvekter får laaange fjær og dermed blir upresise over tid. Batteridrevne vekter må jo slås på hele tiden.

Har noen en god løsning på et problem som skiller 3. verden fra 1. verden?
 
Har noen en god måte for å vite hvor mye det er igjen i fatet?

Det er jo viktig å få brygget nytt i tide og ikke sitte med et aldrende lager. Det er ikke lett å løfte på fat som står stablet inn bak co2 flaske, regulatorer, slanger og andre fat. Jeg skulle veldig gjerne kunne kikke inn i skapet og bestemt hvor mye det er igjen på hvert fat.

Jeg har tenkt på vekt av ulikt slag, men for det første er det trangt i mitt kjøleskap og vanskelig å lese, særlig den bakerste. For det andre tenker jeg at fjærvekter får laaange fjær og dermed blir upresise over tid. Batteridrevne vekter må jo slås på hele tiden.

Har noen en god løsning på et problem som skiller 3. verden fra 1. verden?
Det enkleste er vel å kritte en strek for hvert glass og holde tellinga på den måten. Det er vel 3. verden-varianten. Så tror jeg det fins noen fancy, elektroniske greier. Selv er min metode å oppdage brått og uventa at det ikke er mer igjen. :p
 
Nest etter vekkerklokken, så er den verste lyden jeg vet den der forferdelige surklingen og fæle gulpingen ved tapping av siste glass fra fatet.

Personlig har jeg gass og regulator utenfor kjøleskapet, da er det fort gjort å åpne døren for å løfte på fatene.
 
Jeg kjører også helt systematisk med fire fat i kjøleskapet, og fire ny klar i kjelleren. Over årene har jeg utviklet en slags sjette sans angående forbruket: når først ett fat har tatt kvelden, er det ikke mange glassene igjen før de neste også legger inn årene. Det verste er tre fat på rappen med surkling og oppgulp av gjær- og humlebunnfall!
 
Hvis du har kjøleskap så kan du åpne døra på vidt gap og la det stå sånn i noen minutter.
Ganske kjapt legger deg seg tydelig kondens på den delen av fatet hvor det er øl. Dette ser du veldig godt.
 
Jeg kjører også helt systematisk med fire fat i kjøleskapet, og fire ny klar i kjelleren. Over årene har jeg utviklet en slags sjette sans angående forbruket: når først ett fat har tatt kvelden, er det ikke mange glassene igjen før de neste også legger inn årene. Det verste er tre fat på rappen med surkling og oppgulp av gjær- og humlebunnfall!
Ja, da begynner det å bli litt vel nært ølkrise. :) Her er det alltid ett eller to øl det går mye av, og noen som mer eller mindre støver ned. Tenkte jeg skulle være flink og ta meg en pils nå, selv om jeg egentlig har lyst på en porter, men jeg trenger å tømme et par fat for å frigjøre plass til innkommende øl.
 
Det blir vel som en form for hjemmebryggerverdenens hippier og nazier.

Om man er vilkårlig offer for sine lyster, så vil Systemet bryte sammen, det går den veien høna sparker. Uten System, så blir det kaos. Når det gjelder øl og risikoen for tomme fat, så må jeg ha orden på tingene! Det er vel knapt noe kjedeligere enn tomt fat og surklelyd, når man akkurat har planlagt en god pipe Virgina med en porter, og en god cd klar nede i verkstedet/røykerommet.
 
Nest etter vekkerklokken, så er den verste lyden jeg vet den der forferdelige surklingen og fæle gulpingen ved tapping av siste glass fra fatet.

Personlig har jeg gass og regulator utenfor kjøleskapet, da er det fort gjort å åpne døren for å løfte på fatene.

Er den beste lyden eg veit. Då har me alltid nytt øl å sete på [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Den der var jammen sneisen. Hvorfor gjøre det komplisert når det kan gjøres enkelt og rimelig?

Tipper om at ikke altfor lenge inn i fremtiden så blir dette trådløst og batteridrevet. Man har for eksempel fire fat med hver sin ball og muligens en slags tape på utsiden av fatet som kan måle ballens posisjon, eller ballen måler selv relativt til tapen, og på utsiden av kjøleskapet har man en liten tavle med fire skivemagneter, eller rett og slett bare en grafisk fremstilling. Selvfølgelig med en tilhørende app. Du hørte det her først, patenten gis herved bort.
 
Den der var jammen sneisen. Hvorfor gjøre det komplisert når det kan gjøres enkelt og rimelig?

Tipper om at ikke altfor lenge inn i fremtiden så blir dette trådløst og batteridrevet. Man har for eksempel fire fat med hver sin ball og muligens en slags tape på utsiden av fatet som kan måle ballens posisjon, eller ballen måler selv relativt til tapen, og på utsiden av kjøleskapet har man en liten tavle med fire skivemagneter, eller rett og slett bare en grafisk fremstilling. Selvfølgelig med en tilhørende app. Du hørte det her først, patenten gis herved bort.

Easy, bare å feste en wifi laseravstandsmåler på toppen av fatet som 'ser' på ballen. Skal huske deg i takketalen når jeg kommer inn på Forbes-lista.
 
Easy, bare å feste en wifi laseravstandsmåler på toppen av fatet som 'ser' på ballen. Skal huske deg i takketalen når jeg kommer inn på Forbes-lista.

Eller enklere, lasermåler i dråpeformet ball som ser bunnen i fatet, trådløs strømforsyning, eventuellt med tilpasset fat for et fullstendig system.

Og så mater det hele data til en helse-app som monitorerer forbruk mot data fra en treningsapp og PasientSky, eventuellt også en til en samlivs-app, eller endog spotify-playlisten (des dypere i fatet, des mer jazz) eller en partibarometer/hjemmebrygg profil relativt til øltype og promille (ex. brown ale heller mot Rødt og revolusjonær glød, brett heller mot MPDG, kveik mere sentrisk).

Det er derfor næringslivet trenger folk med humaniora-kompetanse. Spennende løsninger, hele mennesket...alt viser igjen på bunnlinja. Enhver bedrift kan dra nytte av en konsern-frik med ''trolldeig'' kompetanse.
 
Mange gode idéer, liiker den med å koble opp mot Spotify. Konstant partymusikk når fatet er fullt, over til skikkelig gjennomsnitlig musikk hentet fra Nitimen gjennom de siste tredve år når fatet er halvfullt. Så gradvis over til jazz og blues og som avslutning nylig avdøde artister.

Da slipper man strevet med å se på fatet også, du vet alltid hvor mye som er igjen.
 
Tilbake
Topp