1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hvor mye er det igjen i fatet?

En tråd i 'Utstyr' startet av Børre Aursnes, 25 Okt 2019.

1. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eller hva med å bruke et flow meter for en kaffemaskin, de må jo være nøyaktige nok :) Masse av de på e-bay...

Børre Aursnes liker dette.
  2. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Knut Birkeland og Børre Aursnes liker dette.
  3. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser en del løsninger for hjemmemarkedet som ikke ser ut til å ha fått noe særlig feste i markedet, både løsninger som måler forbruk og andre som går på vekt.

PicoBrew KegSmarts®

RaspberryPints - Digital Tap List Men flow-meter de anbefaler er ikke så rimelig.

Brewshop selger Kegtron, flow-meter med app.

Og man kan nå forhåndsbestille Plaato Keg til 99 dollar. Den kan også settes i CO2-modus for å veie gass i stedet for fat. Selv om man bruker en per fat så er det en av de rimeligste løsningene.

PLAATO Keg - Pre-order (Ships Dec 2019)

4. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nøyaktig slik jeg gjør det. Fungerer helt utmerket! Og en sykt billig løsning :D

YngveKL og erikraude liker dette.
  5. Knut Birkeland

Knut Birkeland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dump en flottør med magnet på i fatet, og ha en magnetisk kule på utsiden av fatet. Fatet vil ikke forstyrre kula nevneverdig da det ikke er magnetisk. Kula vil rulle ved siden av flottøren siden kula er rund.

Ellers er det letteste trikset så bare bli vant til hvor mye et fat skal veie og løfte det med hånden for å fine ut av ting.

7. per-ulv

per-ulv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har bestilt vektselle og skal bygge egen vekt som går under fatet, tanken er at hvert fat får sin egen custom vekt. Kobles opp mot arduino. Bestilte deler i går, kan legge ut litt bilder når delene kommer og jeg får bygget og sydd sammen prototypen.

8. tfheen

tfheen
    Expand Collapse
    Administrator

Lowtech-varianten er å ha en bagasjevekt liggende og veie fatet når man lurer på hvor mye som er igjen.

Jovialsen og erikraude liker dette.
  9. Jovialsen

Jovialsen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har etterhvert opparbeidet meg såpass med erfaring at jeg kan vippe lett på fatet i toppen å ganske nøyaktig anslå hvor mye som er igjen. Det krever jo selvfølgelig litt trening, men øvelse gjør mester.
    Du får legge deg i hardtrening.

loebrygg liker dette.
  10. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du får faktisk løsninger som veier fat ved å tippe på de (enhånds-løsning), men har ikke sett det til cornelius-fat og de er usedvanlig dyre med tanke på at det bare er et par metallstenger. (Rundt 2000kr?)

11. Roadrune

Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Burde det ikke være relativt enkelt å bruke en Raspberry Pi med skjerm og koble til en eller flere vektceller, og så få opp "lagerstatus" rett på kegerator?
    Kan jo legge til andre ting også der, som info om ølet, temperatur osv.
    Noen som har prøvd, evt vet om software som støtter slikt?

12. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg veier fatet på maltvekta. Fatet veier 4.1 kilo, da er det lett å vite hvor mange liter som er igjen.

13. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er i praksis det Plaato Keg er, en vekt koblet til software. Men det finnes muligheter for å få til dette selv også:

Building a keg scale alerting system | ObjectRocket

IoT Home Beer Keg Scale - Hackster.io

initialstate/beerfridge

Blir jo mest hvis man liker noe å pusle med, blir jo ikke nødvendigvis den billigste løsningen. Har egentlig bestemt meg for en Plaato Keg, men kan jo se ann de andre løsningene også.

Virker som de fleste etablerte software-løsninger går mot flowmetere, og KegTron har jo software+meter kombinert.

Roadrune liker dette.
  14. Børre Aursnes

Børre Aursnes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg er redd alle vekter som over tid står med konstant belastning blir slitt. Jeg holder derfor en knapp på en flytende, innvendig måler av et eller annet slag. Har vært en del gode forslag i tråden.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

15. BryggeKristian

BryggeKristian
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har Kegtron på mine to fat i kegoratoren min. Synes det fungerer utmerket!

Del denne siden