Hvor mye er det igjen i fatet?

Ser en del løsninger for hjemmemarkedet som ikke ser ut til å ha fått noe særlig feste i markedet, både løsninger som måler forbruk og andre som går på vekt.

PicoBrew KegSmarts®

RaspberryPints - Digital Tap List Men flow-meter de anbefaler er ikke så rimelig.

Brewshop selger Kegtron, flow-meter med app.

Og man kan nå forhåndsbestille Plaato Keg til 99 dollar. Den kan også settes i CO2-modus for å veie gass i stedet for fat. Selv om man bruker en per fat så er det en av de rimeligste løsningene.

PLAATO Keg - Pre-order (Ships Dec 2019)
 
Det enkleste er vel å kritte en strek for hvert glass og holde tellinga på den måten. Det er vel 3. verden-varianten. Så tror jeg det fins noen fancy, elektroniske greier. Selv er min metode å oppdage brått og uventa at det ikke er mer igjen. :p

Nøyaktig slik jeg gjør det. Fungerer helt utmerket! Og en sykt billig løsning :D
 
Dump en flottør med magnet på i fatet, og ha en magnetisk kule på utsiden av fatet. Fatet vil ikke forstyrre kula nevneverdig da det ikke er magnetisk. Kula vil rulle ved siden av flottøren siden kula er rund.

Ellers er det letteste trikset så bare bli vant til hvor mye et fat skal veie og løfte det med hånden for å fine ut av ting.
 
Jeg har bestilt vektselle og skal bygge egen vekt som går under fatet, tanken er at hvert fat får sin egen custom vekt. Kobles opp mot arduino. Bestilte deler i går, kan legge ut litt bilder når delene kommer og jeg får bygget og sydd sammen prototypen.
 
Jeg har etterhvert opparbeidet meg såpass med erfaring at jeg kan vippe lett på fatet i toppen å ganske nøyaktig anslå hvor mye som er igjen. Det krever jo selvfølgelig litt trening, men øvelse gjør mester.
Du får legge deg i hardtrening.
 
Jeg har etterhvert opparbeidet meg såpass med erfaring at jeg kan vippe lett på fatet i toppen å ganske nøyaktig anslå hvor mye som er igjen. Det krever jo selvfølgelig litt trening, men øvelse gjør mester.
Du får legge deg i hardtrening.

Du får faktisk løsninger som veier fat ved å tippe på de (enhånds-løsning), men har ikke sett det til cornelius-fat og de er usedvanlig dyre med tanke på at det bare er et par metallstenger. (Rundt 2000kr?)
 
Burde det ikke være relativt enkelt å bruke en Raspberry Pi med skjerm og koble til en eller flere vektceller, og så få opp "lagerstatus" rett på kegerator?
Kan jo legge til andre ting også der, som info om ølet, temperatur osv.
Noen som har prøvd, evt vet om software som støtter slikt?
 
Burde det ikke være relativt enkelt å bruke en Raspberry Pi med skjerm og koble til en eller flere vektceller, og så få opp "lagerstatus" rett på kegerator?
Kan jo legge til andre ting også der, som info om ølet, temperatur osv.
Noen som har prøvd, evt vet om software som støtter slikt?

Det er i praksis det Plaato Keg er, en vekt koblet til software. Men det finnes muligheter for å få til dette selv også:

Building a keg scale alerting system | ObjectRocket

IoT Home Beer Keg Scale - Hackster.io

initialstate/beerfridge

Blir jo mest hvis man liker noe å pusle med, blir jo ikke nødvendigvis den billigste løsningen. Har egentlig bestemt meg for en Plaato Keg, men kan jo se ann de andre løsningene også.

Virker som de fleste etablerte software-løsninger går mot flowmetere, og KegTron har jo software+meter kombinert.
 
Burde det ikke være relativt enkelt å bruke en Raspberry Pi med skjerm og koble til en eller flere vektceller, og så få opp "lagerstatus" rett på kegerator?
Kan jo legge til andre ting også der, som info om ølet, temperatur osv.
Noen som har prøvd, evt vet om software som støtter slikt?
Jeg er redd alle vekter som over tid står med konstant belastning blir slitt. Jeg holder derfor en knapp på en flytende, innvendig måler av et eller annet slag. Har vært en del gode forslag i tråden.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp