”husets øl”

Hvilket øl brygger dere om og om igjen som blir ”husets øl”?
Jeg faller tilbake på lucky jack hele tiden ☺️
 
Porter. Gjør nok ikke noe at dama syns den er veldig god. Ellers er bitter en gjenganger, og nok det ølet jeg har brygga flest ganger.
 
Jeg brukte 1-2-3 basen min. Dels fordi det alltid ble bra og dels fordi jeg testet humler. Det at det alltid ble bra kan være ren flaks dog.
 
Sist redigert:
Husøl, tja, har alltid en med kveik fra sunnmøre på tapp. Nå er det "fortsatt" Birger Eriksen fra april. Det som brygges om og om igjen, er IPA med Skare kveik. Simcoe, Citra og Amarillo jevnt fordelt med 1-2-3 prinsippet.
 
Hvilket øl brygger dere om og om igjen som blir ”husets øl”?
Jeg faller tilbake på lucky jack hele tiden ☺️

Jeg har ikke alltid hatt det - det har gått litt opp og ned - men det ølet jeg har brygga flest ganger, er Vestkyst, etter originaloppskrifta til Kinn. Så skal jeg si at jjeg har et husøl, må det være det - sjøl om IPA langtfra er det jeg brygger mest av eller drikker mest av. Det er også litt spesielt å si at det er husølet mitt, siden det er det sterkeste jeg brygger (7%). Det aller meste ligger ellers rundt 5%.

Kølsch har jeg brygga ofte, og de siste par åra har jeg nesten alltid hatt tysk pils (ikke tsjekkisk Urquell-type!), helst brygga på 100% pilsnermalt. Men jeg har en tendens til alltid å endre på oppskrifter.

Ellers har britisk øl vært stammen opp gjennom.
 
Skoddehav klone og en amerikansk hveteøl jeg kaller miami weiss går ofte igjenn hos meg.
 
Lyse lagere er overlegent mest populært blant de i hustanden som drikkker øl, men vi har nesten alltid et hveteøl og noe mørkere belgisk også. IPAer og denslags blir bare stående, så det brygges bare til speselle anledninger.
 
Kjelesyrnet IPA med Citra, Amarillo og Chinook har gått på repeat her i hus. Syrligheten gjør humlesaften farlig frisk og lettdrikkelig og til terningkast 6 hos konemor og venner.

Lys lager er også alltid på tapp.
 
En gjenganger hos meg er Chango Citra til Espen Westum, en stout som jeg har tilsatt chilli og en variant av utepils. Jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger på disse.
 
Her har det blitt en vane at minst et øl ølene på tap er svart. Stout eller porter i ulike varianter.
Har også hatt et mål om å ha en lager på fat alltid, men det har ikkje alltid lat seg gjøre.
 
Vi har en APA vi alltid har stående. Formålet var opprinnelig at det skulle være en øl vi kunne gi til gjester som ikke er sikre på hva de ville ha. OK for alle ganer. Det har endt med å bli eksperiment-oppskriften vår, så prøver alltid å endre på en variabel fra gang til gang for å se hva som skjer. Prøver også å alltid tørrhumle med en ny sort.

Redigert med grunnoppskrift.

71% Pale Malt
21% Caramel Aromatic
4% Flaket havre
4% Carared

Mesketemperatur kan varieres fra gang til gang, men mellom 65 og 68 grader.

Bitterhumle @ 60 min til ca. 27IBU
Aromahumle @ 10 min til ca. 7IBU
Whirlpoolhumle @ 0 min til ca. 8IBU (Det er vel ikke helt enighet om Tinseth-formelen burde regnet IBU for WP-humle, men bruker det uansett som en pekepinn på hvor mye humle som skal tilsettes)

Tørrhumle 100 gram. Har prøvd både å tilsette den før og etter stormgjæring, og har vært fornøyd med begge deler. Har ikke gjort meg opp en mening om hva som er best, da det alltid brukes forskjellig humlesort.
 
Sist redigert:
Jeg har alltid vært veldig glad i portere, men i den siste tiden er det blitt mange bayere. Ellers er det nesten alltid en golden ale bland de 4 på tap [emoji4]

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Corona klone er brygget flest ganger;), med ris og mais Wlp 940, ellers er bokk (juleøl) og bayer gjengangere. Sommeren er det alltid Wit eller Tysk hveteøl
 
Tilbake
Topp