Karbonering på fat - Temperatur?

Hei, jeg har søkt gjennom forumet her og andre steder men finner ikke helt svaret på spørsmålet jeg har. Så jeg beklager om dette allerede er besvart.

Jeg skal for første gang karbonere en batch på fat, dette er en Amber Ale.
Ifølge oppskriften skal den karboneres på romtemperatur i 2 uker først, før den lagres kaldt. Nå er jeg usikker på om denne karboneringstempen kun er for flaske eller om den også gjelder for fat?
Jeg har lest flere plasser at den skal karboneres på samme temperatur som den skal serveres.

Så spørsmålet er:
Skal jeg følge bruksanvisning? Eller skal den karboneres kaldt?
Og er det forskjell i lagringstid og karboneringstid på fat vs flaske?
 
Oppskrifta di er for naturlig karbonering, altså der gjæra i ølet spiser sukker og lager co2. Hvis du skal karbonere med co2 fra tank er det bare en fordel å la det skje kaldt. :)
 
Sett fatet kaldt og karboner etter et karboneringsskjema.
Lagring varierer. En amber ale er nok god som fersk, men blir kanskje bedre etter 1-2-3 uker (?).
Lagring på alt øl bør være kaldt.
 
Bare et lite ekstraspørsmål.. Hvor lenge skal det karboneres? En dag, en uke?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 
Aha, så når jeg har en juleøl (pale) på 1bar så kan den gjerne stå to uker med andre ord? Ble bare litt stressa for jeg satt den på karbonering og reiste utenlands for en uke, så jeg måtte sjekke om jeg måtte sette igang en redningsaksjon :)

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 
Aha, så når jeg har en juleøl (pale) på 1bar så kan den gjerne stå to uker med andre ord? Ble bare litt stressa for jeg satt den på karbonering og reiste utenlands for en uke, så jeg måtte sjekke om jeg måtte sette igang en redningsaksjon :)

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Den kan stå i to år om du vil. :)
 
Den kan stå i to år om du vil. :)
Slenger meg på her etter noen vonde opplevelser.. Så jeg kan lagre ølet på fat i det "uendelige" hvis jeg lagrer en American Pale Ale eller Kölsch på 4 grader hvis jeg setter Co2-regulatoren på 1 bar, slipper ut oksygenet via sikkerhetsventilen og lar det fylles opp med Co2 igjen noen ganger?

Gitt at det ikke er noen lekkasjer noe sted selvfølgelig. Jeg bør vel sjekke opp jevnlig om det holder deg på 1 bar i trykk antar jeg?

Hilsen en skikkelig rookie på fat..
 
Slenger meg på her etter noen vonde opplevelser.. Så jeg kan lagre ølet på fat i det "uendelige" hvis jeg lagrer en American Pale Ale eller Kölsch på 4 grader hvis jeg setter Co2-regulatoren på 1 bar, slipper ut oksygenet via sikkerhetsventilen og lar det fylles opp med Co2 igjen noen ganger?

Gitt at det ikke er noen lekkasjer noe sted selvfølgelig. Jeg bør vel sjekke opp jevnlig om det holder deg på 1 bar i trykk antar jeg?

Hilsen en skikkelig rookie på fat..
Jeg ville nok satsa på oksygenfri overføring i lukka sløyfe, men ellers skulle det stå seg fint.
 
Slenger meg på her etter noen vonde opplevelser.. Så jeg kan lagre ølet på fat i det "uendelige" hvis jeg lagrer en American Pale Ale eller Kölsch på 4 grader hvis jeg setter Co2-regulatoren på 1 bar, slipper ut oksygenet via sikkerhetsventilen og lar det fylles opp med Co2 igjen noen ganger?

Gitt at det ikke er noen lekkasjer noe sted selvfølgelig. Jeg bør vel sjekke opp jevnlig om det holder deg på 1 bar i trykk antar jeg?

Hilsen en skikkelig rookie på fat..
Det vil nok gå helt fint
Jeg ligger mellom 0.8 og 0.9 bar.
 
Tilbake
Topp