Karboneringstabbe

SteJak

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har klart å karbonere med 6 gram sukker per halvliter på 23 grader i dag. Det skulle egentlig vært 3 gram per halvliter. Går det an å gjøre noe med dette? Vil det hjelpe å slippe ut litt kullsyre ved å korke om etter noen dagers karbonering? Er det garantert flaskebomber? Jeg har brukt 0,5 liters flasker fra Brygg Selv. Frykter at juleølet går føyken her. Mvh Stein
 
Takk for tips. Det er vel kanskje mulig. De kan stå i et kjølerom på 3 - 4 grader. Vil karboneringen da stoppe helt. Gjæren er US-05.
 
Det er en så stor overkarbonering at du bør slippe ut co2 og re-korke. Dette må muligens gjøres flere ganger. Sett flaskene i bokser med håndkle over da flaskebomber ikke er usannsynlig.
 
Det der blir IKKE flaskebomber, har flasket Saison med 13gr/l på akkurat samme flaskene, de oppfører seg helt eksemplarisk, må bare helles forsiktig som en hefeweizen for få en passe skumtopp. Om det blir typeriktig er en helt annen sak...
 
Takk PetterL, det var beroligende.
Takk til dere andre for gode forslag også.
Tror jeg går for en mellomløsning med rekorking en gang og kortere karboneringstid.
Rekorker etter 2 dager og tester etter 7 dager og setter kaldt hvis karbonering er OK da.
Det blir garantert ikke typeriktig nei :).
Mottar gjerne flere tips.
 
Takk PetterL, det var beroligende.
Takk til dere andre for gode forslag også.
Tror jeg går for en mellomløsning med rekorking en gang og kortere karboneringstid.
Rekorker etter 2 dager og tester etter 7 dager og setter kaldt hvis karbonering er OK da.
Det blir garantert ikke typeriktig nei :).
Mottar gjerne flere tips.

Hvis du «avbryter» karboneringen ved å sette de kaldt så må de stå kaldt til evig tid og du kan risikere å glemme det. Bør ikke gi bort flasker f.eks.
 
Takk PetterL, det var beroligende.
Takk til dere andre for gode forslag også.
Tror jeg går for en mellomløsning med rekorking en gang og kortere karboneringstid.
Rekorker etter 2 dager og tester etter 7 dager og setter kaldt hvis karbonering er OK da.
Det blir garantert ikke typeriktig nei :).
Mottar gjerne flere tips.
Du trenger ikke å rekorke. Bare lett veldig forsiktig på korken med øljekken slik at du hører trykket slippes ut. Så slipper du taket og korken er tett igjenn. Har gjort dette flere ganger. Du må kanskje gjennta det neste dag eller når det passer. Gjennta til du synes karboneringen er passelig.
 
Takk Mc da skal jeg teste det.

Takk Miguel, dette er et alt for sent satt juleøl og kun 34 flasker.
Skal passe på å ikke gi det bort og det blir nok selskapeligheter fremover til at vi nok skal få drukket det opp i eget hus. :)
Ser for meg at det nok kan bli overkarbonert, men jeg skal teste litt daglig fremover så får vi se.
 
Det der blir IKKE flaskebomber....
Historien forteller ingenting om hvilken type flaske som benyttes. Det er forskjell på nye kjøpeflasker - engangsflasker - gjenbruksflasker. Historien forteller heller ikke om det benyttes omstikkingskar hvor sukker kan være skjevt fordelt. Historien forteller heller ikke hvorvidt flasker blir oppbevart i kjølerom med tilgang for barn.
Jeg er derfor slettes ikke glad i bastante påstander som PetterL fremsetter.
Du er ikke garantert flaskebomber, men bør treffe tiltak som reduserer dette ytterligere. Jeg anbefaler boks for å hindre søl, og håndkle for å hindre skade DERSOM det skulle smelle. Vurder også å 'lufte' / skifte kork.
Du har en relativt ny brukerprofil, og jeg legger meg derfor på en 'vær varsom'- linje. Etter hvert vil du kunne treffe gode beslutninger basert på egen erfaring. PetterL har ingen mulighet for å garantere deg at det ikke vil smelle.
 
Historien forteller ingenting om hvilken type flaske som benyttes....

Jeg har brukt 0,5 liters flasker fra Brygg Selv.

:rolleyes:

Jeg bruker sukkerbiter på flaskekarbonerte øl så sånn sett er jeg sikker på at alle flasker får like mye sukker. De kjøpeflaskene hos Bryggselv er tjukkvegga og tåler en god del mer enn engangsflasker.

Flaskene mine blir karbonert på 24C (varmekabler, temperatur sjekket mange ganger med IR termometer på flaskene). Så sånn får jeg testet flaskene når karboneringen er ferdig til maks trykk den vil se (såfremt de ikke ser mer enn 24C senere, skjer ikke med mine flasker). Kaldere lagring i bod/øleskap så vil trykket være lavere.
 
Sist redigert:
Til Petter og msevland.
Takker for gode og velmente forslag fra dere begge.
Det er 0,5 liters flasker fra Brygg Selv.
Sukker er fordelt med 6 gram direkte i hver flaske, altså rimelig jevnt fordelt på flaskene.
Ingen barn i nærheten av det kjølerommet.
Kassene med flaskene er godt sikret under karboneringen og vil også være det på kjørerommet.

Jeg kommer til å gå for følgende løsning:
- Rekorker etter 2 dager hvis det er futt i flaskene da og setter en flaske kaldt etter 5 dager og tester den dagen etter.
- Hvis karboneringen er OK da settes alle flaskene kaldt. De vil stå i kjølerom helt til de skal nytes, så ingen flaskebomber hos intetanende mottagere :)
- Karboneringen vil forgå i et "kammer" med stabilt 23 grader.

Dette er forøvrig mitt 24 brygg så jeg gjør noen tabber innimellom :) (I går må jeg ha gått litt for mye på autopilot)
Det skal bli spennende å se om dette kan bli noe i nærheten av det jeg hadde tenkt eller om karboneringen blir for hard.
Det er forøvrig Amber Christmas settet til Bryggselv med US-05 gjær.
 
Hei
Ser ut for at du har kontroll der.
Et siste trix.
Dersom du karbonerer alle flaskene kaldt, men setter en flaske (i bøtte) på varmekabler, vil du kunne bruke den flasken til å anslå hvordan resten vil bli - lenge før de andre når det samme karboneringsnivået. Dersom den sprenger, vil trolig alle gjøre det. Dersom den er 'passe' karbonert, er trolig resten det.
Kun et tips
 
Kan jo følge opp med motsatt problem. Får nesten ikke kullsyre i det det hele tatt... 6-7gr sukker per liter, minimum 2 uker i stabil romstemperatur og det er bare så vidt det futter... Ikke bare den siste men stort sett de jeg har brygget. Stout. lager, pils osv
 
Sist redigert:
Kan jo følge op med motsatt problem. Får nesten ikke kullsyre i det det hele tatt... 6-7gr sukker per liter, minimum 2 uker i stabil romstemperatur og det er bare så vidt det futter... Ikke bare den siste men stort sett de jeg har brygget. Stout. lager, pils osv

Dårlig korkmaskin?
 
Kan jo følge op med motsatt problem. Får nesten ikke kullsyre i det det hele tatt... 6-7gr sukker per liter, minimum 2 uker i stabil romstemperatur og det er bare så vidt det futter... Ikke bare den siste men stort sett de jeg har brygget. Stout. lager, pils osv

Med mindre forklaringen er at du glemmer å korke, så vil jo det ølet bli ganske søtt?
 
Tilbake
Topp