Steg-brygging

Hei. Jeg brygger for tiden med ekstrakt, og dette gjør at det går raskt å produsere vørter. Derfor tenkte jeg å prøve meg på steg-brygging istedenfor å lage starter. Tenker å bruke en pose WLP833 purepitch for å gjære 20L med OG på 1071. Er dette mulig å gjøre på to steg, eller har jeg for lite gjær til å begynne med?

Må jo gjære "starteren" kaldt. Så jeg lurer litt på hvor lang tid jeg trenger mellom stegene, og hvor mange liter første steget må være på. Regner med 1035-1040 er passelig SG på første steget.
 
Til 20l med OG70 trenger du ca 5 pakker gjær. Da har du pitchrate på 1,5.

Eller så kan du lage en 3l starter :)

Edit: Hah, leste om igjen.... Du bruker en starter på 3-4 liter ja :)
 
Til 20l med OG70 trenger du ca 5 pakker gjær. Da har du pitchrate på 1,5.

Eller så kan du lage en 3l starter :)

Edit: Hah, leste om igjen.... Du bruker en starter på 3-4 liter ja :)
Takk for svar! Tror du 3-4 liter er nok med denne metoden også? Planen er å gjære endel av batchen i et gjæringskar, også helle resten av batchen oppi gjæringskaret når jeg har fått nok gjærvekst. Dette blir uten magnetrører, og da burde vell "starteren" bli dårligere? Også lurer jeg litt på om man har fått god gjærvekst på high krausen, eller må jeg vente til første del har gjæret helt ut? :)
 
Ser at jeg har formulert meg litt dårlig i åpningsinnlegget. Med steg-brygging mener jeg å prøve på å lage vørter i to omganger. Sette la oss si 1/3 av vørteren til gjæring ene dagen, også helle resten av vørteren i karet en eller flere dager senere. Grunnen til dette er at siden jeg brygger med ekstrakt er det veldig enkelt å produsere vørter. Og siden jeg ikke har en svær kolbe eller magnetrører tenker jeg at dette kanskje er et godt alternativ tradisjonell starter. Mener å lest at noen kommersielle bryggerier gjør noe lignende? :)

Men når jeg prøver meg på kalkulatorene på nett så får jeg så mye forskjellige og vanvittig høye tall på hvor mye gjær jeg trenger. Blir mest bare forvirra, haha. Noen mener at jeg trenger 630 milliarder celler. Og når jeg velger starter uten risting eller rører ser det ut til å være veldig lite effektivt.
 
Med pitchrate på 2 trenger du rett i underkant av 700 mrd celler ja... og pitchrate på 2 er vel ganske vanlig for lagerbrygging hjemme ? Tror det går helt fint sånn som du har skissert, vente noen dager får du tilsetter resten av vørteren :)
 
Med pitchrate på 2 trenger du rett i underkant av 700 mrd celler ja... og pitchrate på 2 er vel ganske vanlig for lagerbrygging hjemme ? Tror det går helt fint sånn som du har skissert, vente noen dager får du tilsetter resten av vørteren :)
Prøver meg på det. Satser på at det blir gode greier :)
 
Tilbake
Topp